انرژی

قول زنگنه اجرایی شد

درحالی که یک سال از معرفی بسته‌های نگه‌داشت و افزایش تولید نفت توسط وزیر نفت گذشته است، فرآیند اجرای این طرح‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب درحال اجرا بوده و آخرین اخبار از برگزاری شش مناقصه به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد تومان در این شرکت حکایت دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، برای تامین منابع مالی مطمئن در پروژه‌های افزایش و نگه‌داشت توان تولید نفت و جلوگیری از افت تولید، بسته‌هایی تعریف شد که قرار است با مشارکت شرکت‌های ایرانی اجرایی شوند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، اجرای بسته‌های مذکور میزان تولید را ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد و چنانچه اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، تولید نفت سالانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا می‌کند.

طرح «نگهداشت و افزایش میزان تولید نفت در چارچوب قراردادی EPD/EPC با تامین مالی» که با نظر وزیر نفت و هماهنگی سایر بخش‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، توسط مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی تنظیم شده بود، پس از اخذ مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال و به تصویب شورای اقتصاد رسید و خبر آماده‌سازی بسته پنج میلیارد دلاری سال گذشته، توسط بیژن زنگنه، اوایل سال گذشته اعلام شد.

همچنین بخوانید

 قرار است این بسته در طول دو سال برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری اجرا شود که بخشی از آن شامل تعمیر چاه‌ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه‌های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت‌خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می‌شود. زنگنه از شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در این پروژه دعوت کرده است.

در این راستا اعلام شد که بسته مذکور در ابعاد کوچک و تا میزان ۱۰۰ میلیون دلار آماده می‌شود و عمده کار آن حفاری، خط لوله جریانی و تغییرات در نمک‌زدایی است. هم‌چنین تاکید شد اجرای بسته‌های مذکور در سطح شرکت‌های ایرانی است و همه شرکت‌های ایرانی می‌توانند این بسته‌ها را اجرا کنند. مدل آن ابتدا EPC بود اما بازار به این بسته‌ها علاقه‌مندی نشان داد و شرکت‌های ایرانی ابراز علاقه کردند که تعدادی از آن‌ها می‌توانند تامین مالی کنند، به همین دلیل مدل به ETCF تغییر داده شد.

علی کاردر – مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت – در این باره به ایسنا گفته بود که هدف این بسته‌ها میادین کوچک نفتی هستند. قرار است شرکت ملی نفت ایران در این راستا، ٣۴ بسته کاری با سرمایه‌گذاری تقریبی ۶ میلیارد دلار با تکیه بر توان مالی و اجرایی ایرانی، با هدف افزایش تولید نفت از چاه‌های ۲٩ میدان و مخزن نفتی را اجرایی می‌کند. افزایش تولید نفت به میزان حداکثر ٣٩٠ هزار بشکه در روز از چاه‌های ۲٩ میدان و مخزن نفتی دریایی و خشکی با سرمایه‌گذاری معادل تقریبی ۶ میلیارد دلار از اهداف این طرح است.

سرمایه مورد نیاز اجرای ٣۴ بسته سرمایه‌گذاری این طرح نیز از محل آورده پیمانکار و سایر منابع اعتباری ارزی و ریالی طی دو سال اجرا، تامین و بازپرداخت تعهدات آن از محل ۵٠ درصد افزایش تولید نفت میادین در سررسید مقرر انجام می‌شود.

جزییات اجرای طرح‌های نگه‌داشت و تولید در مناطق نفت خیز جنوب

بر این اساس، احمد محمدی – مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوبدرباره سازوکار اجرای قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید توضیح داد: یک طرح جامع و یکپارچه به صورت یکجا به پیمانکار واگذار و همه اقدامها با مسئولیت اجرایی و آورده مالی پیمانکار عملیاتی میشود. سرانجام با تکمیل هر بخش، نسبت به پرداخت هزینه اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظارت بر روند کمی و کیفی کار به عهده کارفرما خواهد بود، گفت: هیچگونه مسئولیتی برای کارفرما در قبال تامین کالا و مواردی از این دست نخواهد بود و از صفر تا صد عملیات بر عهده پیمانکار است .کارفرما به لحاظ فنی و عملیاتی بر روند اجرای کار نظارت کرده و گزارش پیشرفت هر پروژه را از پیمانکار طرف قرارداد دریافت میکند.

محمدی در ادامه، ارزش تقریبی قراردادهای توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفتخیز جنوب را بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون شش مناقصه به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان نهایی شده است که اجرایی شدن آن‌ها، تحولی عظیم را از نظر اشتغال و تقویت زیرساختها در خوزستان به وجود خواهد آورد.

به گفته وی و بر اساس اطلاعات سایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت اویک برنده مناقصه بسته میدان منصوری (آسماری) به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شده است و برندگان پنج مناقصه دیگر مجموعا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای مخزنهای رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی نیز به ترتیب شرکتهای اویک، ملی حفاری ایران، پتروگوهر فراساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی‌گستر پارس و حفاری دانا هستند.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه سه درصد از مبلغ قرارداد برای تجهیز کارگاه و هفت درصد برای تامین و ساخت کالا و تجهیزات به پیمانکاران پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: انتظار میرود تا اوایل سال آینده این شش بسته عملیاتی شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا