بورسبورس اوراق

تعدیل مثبت در نماد «شپاکسا»/ افزایش قیمت شیر‌خام، لبنی‌ها را متوقف کرد

همزمان با برگشت ناامید‌کننده شاخص و نزدیک شدن به پایان هفته، ۹ نماد متوقف و یک نماد بازگشایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس تهران که روز جاری را با افزایش ناچیز آغاز کرده بود، رفته رفته کاهش یافت و در نهایت با افت ۶۸۰ واحدی، در سطح ۱۶۶ هزار و ۲۳۵ واحد به انتظار ادامه معاملات در روز آتی نشست. در این روز تعداد شفاف‌سازی‌های انجام شده از روزهای دیگر بیشتر بود. حاصل پیام‌های ناظران بورس و فرابورس در این روز تنها یک بازگشایی و ۹ توقف بود که از میان این توقفها تنها «ثاصفا» متوقف شد تا به مجمع عمومی سالانه برود و سایر نمادها دلیلی به جز شفاف‌سازی برای توقف نداشتند. در این روز نماد‌های لبنی از افزایش قیمت خرید شیر خام خبر دادند و «غبشهر» جزئیاتی را در خصوص گزارش حسابرس مورد بررسی قرار داد، همچنین «دفارا» و «دلر» از فروش موفق املاک خود و جزئیات آن پرده برداشتند.

توقف «غگلستا» و «غصینو» در پی افزایش قیمت شیرخام: نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا) با توجه به لزوم شفاف سازی در خصوص افزایش قیمت شیر خام متوقف شد. بر این اساس، شرکت اعلام کرده است با توجه به افزایش قیمت شیرخام و سایر هزینه های تولیدی و بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار و ابلاغیه انجمن صنایع لبنی ایران، میانگین قیمت محصولات تولیدی این شرکت  شامل شیر نایلونی و ماست از پنج هزار و ۲۵۷ تومان به پنج هزار و ۸۲۸ تومان افزایش یافته است. دلیل توقف «غصینو» نیز همچون «غگلستا» بود؛ در پی این توقف، شرکت خبر از تغییر قیمت سه محصول خود داد.

توقف «شپاکسا» به دنبال اعلام تعدیل مثبت: نماد معاملاتی شرکت پاکسان (شپاکسا) دیگر نماد متوقف شده در روز جاری بود. دلیل توقف این نماد افزایش سود شرکت از ۵۸ میلیارد و ۴۴ میلیون تومان به ۸۶ میلیارد و ۱۸ میلیون تومان و لزوم ارائه توضیحات در این خصوص بوده است. این شرکت، دلایل تغییر در درآمد را افزایش نرخ فروش محصولات صادراتی و صنعتی و کاهش نرخ خرید مواد اولیه خارجی و همچنین افزایش مقدار فروش کل محصولات عنوان کرده است. بر این اساس سود هر سهم «شپاکسا» از ۱۰۷ تومان و پنج ریال به ۱۵۹ تومان و سه ریال افزایش می‌یابد که حاکی از افزایشی ۴۸ درصدی در سود این شرکت است.

«دفارا» و ساختمانی که به فروش رفت: دیگر نمادی که در این روز به ارائه شفاف‌سازی پرداخت متعلق به شرکت داروسازی فارابی (دفارا) بود. موضوع این شفاف‌سازی فروش ساختمان دفتر اصفهان بود. بر این اساس، شرکت اعلام کرد که این ساختمان را به درخواست شـرکت دارویی تامین به عنوان سـهامدار عمده شرکت داروسازی فارابی و از طریق تفویض اختیار به این شرکت به فروش رسانده است. بنا بر مستندات ارائه شده از سوی «دفارا» مبلغ مورد توافق این قرار داد پنج میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان عنوان شده است.

«دلر» موفق در برگزاری مزایده: توقف نماد معاملاتی «دلر» متعلق به شرکت داروسازی اکسیر نیز دلیل همچون «دفارا» داشت. فروش ساختمان دفتر مرکزی و یک باب مغازه در شهر تهران، توضیحات ارائه شده و تبع آن توقف این شرکت است. بنابر آنچه که شرکت اعلام کرده است، مبلغ توافق شده برای انجام این قرار داد هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بوده است.

«قصفها» در حال بررسی یک پیشنهاد: (قصفها) متعلق به شرکت قند اصفهان به دلیل اعلام بررسی واگذاری بخشی از زمین‌های شرکت به شهرداری اصفهان در مقابل دریافت زمین از این ارگان متوقف شد. بنابر آنچه شرکت اظهار کرده است با توجه به درخواست شهرداری اصفهان از این شرکت جهت واگذاری ۱۶۹ هزار و ۷۰۰ متر از زمین‌های (عمدتا کاربری کشاورزی) واقع در محل احداث پل غیرهمسطح مسیر رینگ چهارم اصفهان (و باتوجه به مذاکرات اولیه صورت گرفته)، مقرر شده است، پیشنهاد شهرداری بابت ملک یا املاک معوض، مورد ارزیابی قرار گیرد. شایان ذکر است، قطعیت موضوع، منوط به پذیرش املاک مورد پیشنهاد شهرداری از «قصفها» خواهد بود.

«غبشهر» و گزارش حسابرس: نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهشهر (غبشهر) به دلیل توضیحات ارائه شده در خصوص توضیحات حسابرس راجع به مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کننده درباره تغییر نرخ روغن نباتی، متوقف شد. مفروضات ذکر شده در آخرین گزارش حسابرسی شرکت که در مرداد ماه سال جاری بر روی سامانه کدال منتشر شده به شرح زیر است: ۱- در بودجه مذکور ۱۷ درصد افزایش نرخ محصولات از ابتدای شهریور ماه پیش بینی شده است، این امر محقق شده و از ۱۹ شهریور ماه اجرایی شده است. ۲-  نرخ ارز برای واردات روغن خام در بودجه مذکور سه هزار و ۹۵۰تومان به ازای هر دلار در نظر گرفته شده است در حالیکه در حال حاضر نرخ ارز واردات روغن چهار هزار و ۲۰۰ تومان است. ۳- نرخ ارز واردات مواد شیمیایی و بسته بندی چهار هزار و ۳۵۰ تومان به ازای هر دلار در نظر گرفته شده است در حالیکه در حال حاضر به جز ورق حلب، سایر مواد شیمیایی و بسته بندی با نرخ ارز بازار ثانویه (حدود ۸۰ هزار ریال به ازای هر دلار) خریداری می‌شود. ۴- از مرداد ماه صادرات روغن خوراکی ممنوع اعلام شده است و شرکت از این بابت درآمدی نخواهد داشت. ۵- با توجه به مشکلات بوجود آمده در واردات مواد اولیه ، میزان موجودیهای مواد در تابستان به شدت کاهش یافته است که این امر منجر به کاهش هزینه‌های مالی و افزایش درآمد های مالی شده است. هرچند با تدابیر اندیشیده شده توسط دولت، تخصیص ارز برای واردات در شهریور ماه صورت پذیرفته و به زودی میزان موجودی‌ها به میزان مورد نیاز افزایش خواهد یافت و هزینه ها و درآمدهای مالی بر اساس بودجه خواهد بود. ۶- سایر هزینه‌های سربار بالاتر از بودجه پیش بینی شده رشد کرده اند. ۷- در خصوص برگشت مالیات ارزش افزوده (موضوع مکاتبات قبلی ) تا این تاریخ پیشرفت خاصی وجود نداشته است. با توجه به موارد فوق، شرکت تغییر با اهمیتی در بودجه پیش بینی شده سال جاری خود نخواهد داشت.

«لکما» از فروش ملک خبر داد: می توان مهمترین توقف فرابورس در روز جاری را توقف «لکما» در بازار پایه دانست. این شرکت به دلیل اعلام خبر فروش بخشی از ملک واقع در منطقه ویژه اقتصادی فارس متوقف شد. شرکت در راستای اجرای مصوبه مجمع عمومی عادی سالیانه، بخشی از ملک متعلق به شرکت کارخانجات مخابراتی ایران واقع در استان فارس، شهر شیراز، منطقه ویژه اقتصادی را به فروش رسانده است. مساحت این دارایی ۲۷ هزار و ۹۵۲ متر مربع است که سوله نیمه ساخته موجود در آن در سال سال ۱۳۸۵جهت خودروکار احداث شده است. شیوه فروش این دارایی به صورت نقد و اقساط جمعاً به مبلغ هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ذکر شده که به به شخص حقوقی واگذار شده است. گفتنی است، سود غیرعملیاتی حاصل از این معامله حدوداً مبلغ سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عنوان شده است. لازم به یاد اوری است که آثار سود و زیانی این واقعه در صورتهای مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه شرکت منعکس می‌شود.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا