تجارتصنعت، معدن، تجارت

سهم ۲۱ درصدی عراق از صادرات ایران

 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: سال گذشته ۱۴ درصد از صادرات ایران به عراق اختصاص داشته اما امسال این میزان به ۲۱ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید حمید حسینی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: طی هشت ماه و ۲۰ روز گذشته ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به کشور عراق صادر شده که این رقم نسبت به سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار با افزایش روبرو بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته شش میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شده است، اظهارداشت: امسال در کمتر از ۹ ماه ارزش کالاهای صادر شده به این کشور از هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: بهبود اوضاع اقتصادی عراق و افزایش میزان واردات نخستین عاملی بوده که سبب افزایش صادرات ایران به این کشور شده است.

وی همچنین افزود: درآمدهای عراق امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و هزینه های این کشور نیز به دلیل پایان یافتن جنگ با داعش با کاهش روبرو بوده است.

حسینی با اعلام اینکه در جنگ با داعش بیش از شش میلیون عراقی آواره شدند که تاکنون چهار میلیون نفر از آنان به شهرهای خود بازگشته اند، اظهارداشت: عراق پس از جنگ توانسته برای بازسازی و واردات هزینه هایی انجام دهد.

وی درباره دومین عامل افزایش میزان صادرات ایران به عراق اظهارداشت: مصالح ساختمانی مانند فلزات، شیشه و غیره با آغاز بازسازی شهرهای موصل و کرکوک بیش از گذشته به عراق صادر شده است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اعلام این خبر که طی شش ماهه نخست امسال به اندازه تمامی صادرات انجام شده در طول سال گذشته محصولات فلزی به عراق صادر شده است، ادامه داد: رقابت پذیر شدن کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی سومین عامل افزایش میزان صادرات ایران به عراق است.

وی با تاکید بر اینکه امسال پوشاک، کیف و کفش و مبلمان نیز به مجموعه کالاهای صادراتی به عراق افزوده شده است، گفت: رفت و آمد هیئت های تجاری، اطلاع رسانی ها و برگزاری نمایشگاه های متعدد نیز از عوامل موثری بوده که میزان صادرات ایران به عراق را افزایش داده است.

حسینی با بیان اینکه روزانه بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر می شود، افزود: میزان صادرات در بازارهایی که تحریم ها در آن موثر نبوده با افزایش قابل توجهی روبرو بوده به طوری که به بازارهای روسیه، عراق، افغانستان و عمان صادرات بیشتری صورت گرفته است.

وی اظهارداشت: حدود ۴۰ درصد از افزایش میزان صادرات ارتباط تنگاتنگی با رشد نرخ ارز دارد که سبب شده کالاهای ایرانی در برابر کالاهای کشورهای دیگر رقابت پذیر شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق مهمترین مشکل تولیدکنندگان ایرانی را در اختیار نداشتن بازار عنوان کرد وافزود: برای داشتن حضوری پایدار در بازار این کشور باید بخشی از ظرفیت های صنعتی ایران در عراق استقرار یابد تا بازارهای سایر کشورهای عربی را هم بتوان نصیب خود کرد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا