بورسبورس اوراق

آخر هفته قرمزرنگ بورسی با افت ۸۸۲ واحدی شاخص کل/ سهام دلاری به خواب زمستانی رفتند

در طی معاملات امروز روند نزولی شاخص اصلی بورس تهران با شتاب بیشتری نسبت به روز قبل افت کرد. این در حالی است که اقبال بازار به گروه‌های کوچکی همچون غذایی، قند وشکر و کانه‌های غیرفلزی سبب رشد ۳۰ واحدی شاخص هم‌وزن شد. گفتنی است افت قیمت دلار و نبود آینده روشن نسبت به افزایش بهای جهانی نفت، از مهمترین عوامل رکودی شدن بازار به ویژه در گروه‌های دلاری و صادرات محور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان معاملات آخرین روز هفته بازهم نبود تقاضای موثر از یک سو و افزایش فشار عرضه در گروه‌های دلار محور به واسه افت نرخ ارز، از سویی دیگر سبب شد تا شاخص کل مجبور به عقب نشینی شده و کانال ۱۶۶ هزار واحد را از دست داد. در این بین علاوه بر عواملی همچون افت قیمت جهانی نفت، عدم افزایش در نرخ کامودیتی‌ها پس از آتش بس ۹۰ روزه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، عوامل داخلی نیز در ریزش‌های اخیر دخیل بودند.

عوامل خارجی موثر بر افت شاخص

در این میان دو عامل اصلی که نخست قیمت جهانی فلزات و آینده مبهم این گروه و دیگری نا امیدی از افزایش بهای جهانی نفت است بر روند معاملات تالار شیشه‌ای در روزهای اخیر تاثیر منفی بر جای گذاشته است.

پایداری دلخوری‌ها میان دو قدرت اقتصادی و تداوم روند کاهشی قیمت فلزات جهانی

یکشنبه هفته گذشته و پس از انتشار اخبار مثبت در خصوص آتش بس ۹۰ روزه جنگ تجاری میان دو ابر قدرت، بازارهای جهانی منتظر افزایش نرخ کامودیتی‌ها به خصوص فلزات اساسی بودند. اما با گذشت چند روز از این آتش بس و حواشی بسیاری که نشان دهنده پایداری دلخوری‌ها میان چین و آمریکا است قیمت فلزات در بازارهای جهانی روند صعودی محکمی را در پیش نگرفت. در این میان همچنین آمارهای اقتصادی نه چندان مساعد که از سوی کشورهای پیشرفته منتشر شده است دلیل دیگری برای بدبینی معامله گران به ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای جهانی است.

نوسان اندک قیمت نفت پس از نشست نچندان دلچسب اوپک

دومین عامل تاثیرگذار بر ریزش های اخیر شاخص بورس تهران، برآورده نشدن انتظارات فعالان صنعت نفت از افزایش بهای جهانی طلای سیاه بود. جمعه شب گذشته و پس از پایان یافت نشست ۱۷۵ اوپک همگان انتظار آن را داشتند که قیمت نفت به کانال ۷۰ دلار بازگردد. اما ادامه کارشکنی‌ها آمریکا سبب شد تا مسله تحریم های ایران جدی تر شده و از سویی دیگر عربستان و روسیه تمام قد در جهت حفظ میزان تولید اوپک تلاش کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد نواقص توافق اخیر اوپک در کاهش تولید بصورت مجموع کشورهای عضو سبب شده تا تحریم ایران و افت اجباری فروش نفت توسط کشورمان بطور طبیعی این کاهش را جبران کرده و دیگر نیازی نباشد سایر اعضای اوپک اقدام خاصی برای کاهش تولید انجام دهند. امری که اگر بصورت سهمیه بندی برای هریک از اعضای اوپک مشخص می شد، می توانست تا حدی رشد بیشتر قیمت نفت را تضمین کند. چراکه در آن صورت تک تک اعضای اوپک متعهد به کاهش تولید به میزان بودجه شده بودند. اما در حال حاضر تقریبا نیمی از کاهش توافق شده را ایران به تنهایی عملی می کند و در این صورت سایر اعضا الزامی برای کاهش تولید ندارند.

روزهای سیاه پالایشی‌های قعر جدولی

در نتیجه آن طور که همگان انتظار داشتند قیمت جهانی نفت پس از توافق اوپک تقویت نشد. در تالار حافظ نیز پترو پالایشی ها به دلیل تداوم روند نزولی قیمت نفت و بدبینی به صعودی شدن بهای جهانی طلای سیاه در ماه‌های آتی، همچون روزهای گذشته با افزایش عرضه در اغلب نمادها مواجه شدند. در این گروه به جز «شپنا» سایر نمادها در محدوده منفی دادوستد شدند. در مجموع بیش از ۳۵.۵ میلیون سهم به ارزش ۲۹ میلیارد تومان در این گروه معامله شدند که بازدهی منفی ۱.۵ درصدی را به همراه داشت.

رنگ باختن فلزات اساسی در سایه بدبینی به افزایش قیمت‌ها 

در سمت منفی های بازار پس از پالایشی ها گروه فلزات اساسی قرار گرفتند که با بازدهی منفی ۱.۱۳ درصدی به کار خود در این هفته پایان دادند. در گروه فلزی و معدنی به دلیل نبود تقاضای موثر، فشار عرضه‌ها سبب عقب‌نشینی قیمتی در اغلب نمادهای مطرح این دو گروه شد. این گروه که بیشترین تاثیر منفی را بر افت شاخص داشت، تنها معاملات برخی نمادها  هنچون «ذوب» و «فولای» بود که تا حدی از سایر نمادها متفاوت بود.

روزهای پُرنوسان کوچکترهای بازار

خصوص اخبار مثبت سبب شد تا قیمت سهام این دو گروه تغییر چندانی نسبت به روز گذشته تجربه نکند.

در گروه ساختمانی هم که از ابتدای هفته با افزایش تقاضا و رشد قیمتی روبرو بودند، امروز شاهد معاملات متعادل و در برخی نمادها منفی بودیم. اما قندی ها وغذایی روز کاملا مثبتی را پشت سر گذاشته و اغلب نمادهای این دو گروه در محدوده صف خرید به کار خود در این هفته پایان دادند.

آمار و ارقام بازار امروز

ضعف تقاضا و نبود آینده روشن از افزایش قیمت ها در گروه ها کالامحور سبب ادامه ریزش ها در بازار شد. از این رو در در میان ۳۸ صنعت حاضر در بورس، تنها ۱۲ صنعت بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مجموع در معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با افت ۸۸۲واحدی (معادل ۰.۵۳درصد) بازهم از صعود جا ماند و کانال ۱۶۶ هزار واحد زا از دست داد و در ارتفاع ۱۶۵ هزار و ۳۵۲واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما به دلیل رشد قیمتی در نمادهای غذایی، قندی و کانه های غیرفلزی ۳۰ واحد افزایش یافت و به رقم ۲۷ هزار و ۷۴۳ واحد رسید.

ارزش معاملات قد نکشید

همانطور که گفته شد دادوستدهای امروز تحت افت نرخ ارز در بازار داخلی و تقویت نشدن قیمت جهانی نفت  نتوانست اعداد بالایی را گزارش کند. در مجموع امروز در بورس یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون سهم به ارزش ۳۲۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این مبلغ تنها ۳۰۵ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نکرده است. به نظر می رسد علاوه بر دو عامل احتیاط فعالان نسبت به خرید سهام و همچنین عدم تمایل سهامداران به نقد کردن، جو سنگین حاصل از کاهش قیمت دلار سبب شده تا ارزش معاملات رشد قابل قبولی را به ثبت نرساند.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه فلزات، خودرو و بانکی‌ها بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در مجموع روز جاری نمادهای فلزی همچون «فولاد»، «فملی» و «فخوز» بیشترین نقش را در افت ۸۸۲ واحدی شاخص کل داشتند.

این در حالی بود که دادوستدهای مثبت در نمادهای «فارس» و «وبهشهر» تا حدی از افت بیشتر نماگر اصلی بازار جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم شاهد عقب نشینی شاخص به میزان شش واحد بودیم. در این بازار نیز مجموعا ۹۸۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۲۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۲۸۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «زاگرس»، «مارون» و «میدکو» بیشترین تاثیر را افت آیفکس داشتند.

در این بازار اما همچنان شاهد اختلال در هسته معاملاتی بودیم که این امر موجب بروز مشکلاتی در خصوص معاملات نماد «مادیرا» شد. در نتیجه از ساعت معاملاتی مجددا فرصتی برای سفارش‌گذاری در این نماد فراهم شد.

همچنین امروز بیش از ۲۰ میلیون سهم از شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در قیمت ۳۱۵۰ ریال برای اولین بار در فرابورس عرضه شد که در این عرضه بیش از ۲۵۸ هزار کد شرکت کرده و به هر کد ۸۰ سهم اختصاص یافت.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا