انرژی

نگاهی به نوسانات نرخ دلار پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

شرکت‌های پتروشیمی بر اساس سیاست‌های جدید ارزی از ابتدای سال موظف شدند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند. در این راستا طی ۹ ماه گذشته، نرخ دلار این شرکت‌ها در سامانه نیما همانند بازار آزاد نوسان داشته و متفاوت بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بعد از آن‌که سیاست‌های جدید ارزی از سوی دولت معرفی شد، شرکت‌های پتروشیمی که یکی از مهم‌ترین منابع ارزآوری هستند، موظف شدند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند؛ ارزی که نرخ آن در زمان ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی در اردیبهشت‌ماه ۴۲۰۰ تومان بود، اما طبق بسته جدید ارزی که اواسط مردادماه رونمایی شد، نرخ آن را بازار ثانویه یا همان بازار آزاد تعیین می‌کند.

بر این اساس، شرکت‌های پتروشیمی در ابتدا  ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ تومانی وارد بازار کردند. این نرخ به ۷۹۰۰، ۷۷۰۰ و سپس ۷۵۰۰ رسید. چندی پیش  فریبرز کریمایی – قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی –  اعلام کرد که نرخ ارز صادراتی که توسط شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما وارد می‌شود، بین ۷۵۰۰ تومان تا ۷۸۰۰ تومان است.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر اما نرخ ارز آزاد در بازار روند نزولی گرفته است؛ به‌طوری‌که روز گذشته نرخ دلار آزاد در کانال ۱۰ هزار تومان قرار گرفت و چنانچه روند کاهشی در بازار ادامه داشته باشد، باید منتظر کاهش نرخ ارز در سامانه نیما هم بود، زیرا سامانه نیما بازاری است که نرخ ارز در آن تا حدود زیادی تابع عرضه و تقاضاست. اگر قیمت ارز در این سامانه کاهش پیدا کند، پتروشیمی‌ها نیز باید تبعیت کرده و نرخ ارز خود را کاهش دهند.

بر این اساس، احمد مهدوی – دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی – با بیان این‌که نرخ ارزی که شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما عرضه می‌کنند، پایین‌تر از نرخ سایر صادرکنندگان است، درباره آخرین نرخ دلار پتروشیمی‌ها در سامانه نیما به ایسنا گفت: طبق آخرین آمار، نرخ دلار شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نمیا ۷۹۴۱ تومان است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا