بورسبورس اوراق

عدم عضویت در آیسکو یک خلا جدی بود

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان:

 

فرایند عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و می توان این موضوع را از دو منظر بررسی کرد. نخست فرایندی که طی شد تا جایگاه امروز حاصل شود و دوم مزایایی که این عضویت می تواند برای بازار سرمایه کشور به همراه داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید مستشار، مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان، در خصوص ارتقای جایگاه بازار سرمایه کشور در آیسکو ب گفت: سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (آیسکو)، بالاترین تشکلی است که نهادهای ناظر و نهادهای اجرایی حوزه بازار سرمایه عضو این نهاد هستند.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان، با اشاره به اینکه یکی از رسالت های اصلی این نهاد بحث ارتقای استانداردهای بازار سرمایه است، افزود: طبیعتا در فرایند طی شده برای عضویت در این نهاد بین المللی، چه زمانی که سازمان بورس عضو ناظر یا پیوسته بود و چه هم اکنون که به عضویت عادی درآمده است، کلیدی ترین شاه بیت، بحث بازبینی مقررات و استاندارد سازی رویه ها و قوانین بر اساس شاخص های جهانی است.

سعید مستشار ادامه داد: تلاش برای حضور در عرصه های بین المللی و عضویت در آیسکو فی نفسه یک مطلوبیت بود و موجب بازنگری در مقررات بازار سرمایه شد. می توان گفت منشا توسعه و جایگاهی که امروز بازار سرمایه کشور به آن رسیده، آغاز فرآیند استاندارسازی در ابعاد مختلف بود.

مدیر سابق روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه استانداردسازی منجر به افزایش کارایی و شفافیت و در مجموع ارتقای جایگاه بازار سرمایه می شود، گفت: از منظر بعدی، ارتقای جایگاه سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو به نوعی بیانگر این است که بازار سرمایه کشور ما به عنوان یکی از اجزای اصلی نظام مالی ایران، از کارایی و شفافیت لازم برخوردار است و قوانین و رویه های آن مورد تایید یک نهاد بین المللی است.

وی افزود: جذب سرمایه گذار خارجی نیز یکی دیگر از مزایای ارتقای جایگاه ایران در آیسکو است. این موضوع که بازار سرمایه ما توانسته قوانینی استاندارد را مطابق با شاخص های بین المللی تدوین و اجرایی کند، سرمایه گذار خارجی را مطمئن می کند در بازار سرمایه ایران ریسک های ناشی از قوانین و رویه ها وجود ندارد و امنیت سرمایه تضمین می شود؛ همین موضوع می تواند مسیر ورود سرمایه گذار خارجی را هموار کند.

به گفته سعید مستشار در مجموع فرایند حرکت در این مسیر بین المللی به افزایش کارایی و ارتقای شفافیت بازار سرمایه کمک می کند و طبیعتا هم در عرصه بین المللی برای سرمایه گذار خارجی و هم در عرصه داخلی برای سرمایه گذار داخلی اهمیت دارد. به هر حال نظارت یک نهاد بین المللی بر بازار سرمایه کشور و قوانین و فرآیندهای اجرایی بازاری مطمئن و استاندارد را در بعد داخلی تضمین می کند.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان با اشاره به اینکه کشور هایی با بازارهای سرمایه پیشرفته در این نهاد بین المللی حضور دارند، تاکید کرد: بازار سرمایه ما از این پس در تعامل با چنین کشورهایی قرار می گیرد که در این سازوکار می توانیم با هزینه بسیار کم از دانش روز بهره برداری کنیم.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان، در پایان افزود: عدم عضویت در آیسکو یک خلا جدی بود و فرایند ارتقای بازار سرمایه در عرصه بین المللی را دچار محدودیت می کرد. اکنون با ارتقای جایگاه در آیسکو، زمینه برای فعالیت سایر ارکان بازار سرمایه در نهادهای بین المللی فراهم است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا