بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

۴ پیش‌بینی احتمالی از آینده‌ی فین‌تک و فناوری‌های مالی در سال ۲۰۱۹

 

بازار فناوری‌های مالی به طرز چشمگیری در حال رشد و توسعه است. مدل‌سازی‌ها و پیشبینی‌های انجام شده، حاکی از این هستند که نرخ رشد فناوری‌های مالی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ به میزان  ۷۴.۱۶ درصد خواهد بود.

استارت‌آپ‌های فین‌تک علاقه دارند تا در حوزه‌های متنوع فین‌تک فعالیت داشته باشند؛  بانکداری و بیمه نمونه‌هایی از همین حوزه‌ها هستند. اما طبیعی است که برخی از حوزه‌های فین‌تک، نسبت به دیگران بهره بیشتری را از این پیشرفت‌ها ببرند. در ادامه به معرفی ۴ مورد از بزرگ‌ترین پیش‌بینی‌ها از آینده‌ی فین‌تک و بخش‌های مختلف آن در سال میلادی آینده می‌پردازیم.

همچنین بخوانید

قبل از این پیش‌بینی‌ها بهتر است بدانید که شرکت‌های مالی که به روش‌های سنتی اداره می‌شوند، باید خود را برای تغییرات بزرگ پیش رو آماده کنند و با آغوش باز پذیرای این انقلاب مالی فناوری‌محور باشند.

 

اینشورتک به یک جریان اصلی و قدرتمند تبدیل خواهد شد و بازار ادغام و مالکیت (M&A) رونق خواهد گرفت

هنگامی که بحث حوزه‌های مختلف فین‌تک به میان می‌آید، اینشورتک همواره جزو گزینه‌هایی است که به آرامی گسترش می‌یابد. با این حال اگر پیشبینی‌های ویکتوریا تریگر (Victoria Treyger)، مدیرعامل فلسیس ونچرز (Felicis Ventures) از آینده‌ی فین‌تک درست از آب درآید، در سال ۲۰۱۹ اینشورتک تبدیل به یک جریان اصلی خواهد شد.

تریگر در این‌باره می‌گوید:

در سال آینده ما شاهد تغییراتی در نحوه فروش بیمه خواهیم بود. این موضوع به خصوص در مواردی که با خدمات خرید و فروش و اجاره خانه در ارتباط هستند بیشتر نمایان خواهد شد. آن‌دسته از بیمه‌نامه‌های تجاری که بدون دخالت کارگزار و به روش آنلاین تهیه می‌شوند، در بین کسب‌وکارها رواج پیدا خواهند کرد.

با گسترش استفاده از فناوری، پیش‌بینی می‌شود که بیمه‌های سایبری به یک نوع بیمه و پوشش معمول برای کسب‌و‌کارها تبدیل شده و نقش پررنگی را در روند آینده‌ی فین‌تک ایفا کنند. از آنجایی که هکرها روز به روز با ابزارهای پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری به سرقت و تخریب اطلاعات اهداف خود می‌پردازند، کسب‌و‌کارها در هر اندازه و در هر مرحله از رشدی که باشند، قصد دارند تا خود را در برابر این خطر بالقوه، محافظت کنند. روشن است که بیمه، می‌تواند انتخاب مناسبی برای آن‌ها باشد. درنتیجه بنا به پیش‌بینی تریگر،

اینشورتک در سال جدید میلادی به یک گزینه جذاب و محبوب برای سرمایه‌گذاران تبدیل خواهد شد. انتظار می‌رود که شرکت‌های بیمه‌گر سنتی، رویکردهای خود را با فناوری اینشورتک ادغام کنند.

 

رشد وام‌دهی آنلاین همراه با رشد استقبال از فین‌تک

وام‌دهی آنلاین یکی از بالغ‌ترین و تکامل‌یافته‌ترین بخش‌های فین‌تک است. اما نباید چنین برداشت کرد که این بخش در سال آینده با افت مواجه خواهد شد. وینس پاسیون (Vince Passione)، مدیرعامل و بنیان‌گذار لندکی (LendKey)، یک پلت‌فرم برای وام‌دهی و همچنین یک بازار آنلاین است. او پیش‌بینی می‌کند که فین‌تک در حوزه وام‌دهی وارد شده و باعث ایجاد پلتفرمی برای وام‌دهی برچسب سفید (white-label lending) خواهد شد و علاوه بر آن، نرم‌افزارهایی را نیز در راستای خدمات تعاملی با بانک‌ها توسعه خواهند داد. ایجاد و گسترش اتحادیه‌های اعتباری به منظور جریان درآمد جایگزین، یکی دیگر از مزایای ورود فین‌تک به حوزه‌ی وام‌دهی است. پاسیون همچنین پیش‌بینی می‌کند که فین‌تک، موجب تسریع فرآیند وام‌دهی در سال آتی خواهد شد.

وی در این باره می‌گوید:

شرکت‌های فین‌تک، قسمت عمده‌ی از سرمایه‌های خود را به خودکارسازی فرآیندهای دستی اختصاص خواهند داد و این امر، روند وام‌دهی را تسریع خواهد کرد. این خودکار سازی، باعث حذف روند فرسایشی درخواست وام از جانب متقاضی و همچنین کاهش احتمال خطاهای انسانی در بررسی اسناد مربوط به وام‌ها خواهد شد.

 

فین‌تک برای مدت طولانی‌تری به صورت خصوصی باقی خواهد ماند

در سال جاری میلادی، شرکت‌های فناوری‌محور توانستند از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (initial public offering)، بازار را تکان دهند؛ در این میان، ردپای صنعت نرم‌افزار، بیش از سایر صنایع به چشم می‌خورد. انتظار می‌رود که دو استارت‌آپ فوق‌العاده موفق ایر بی‌ان‌بی(Airbnb) و اوبر (Uber) در سال جدید، نسبت به عرضه‌ی اولیه‌ی سهام اقدام کنند.‌ در میان همه‌ی انتظارات موجود، برخی پیش‌بینی می‌کنند که فین‌تک برای مدت طولانی‌تری به شکل خصوصی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. کلی رودریگز، مدیر اجرایی اکودیت (Equidate) که یک بازار سهام برای شرکت‌های فناوری خصوصی است، در این باره می‌گوید:

داده‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد که میانگین سن شرکت‌هایی که به سمت عمومی شدن پیش می‌روند، از ۶.۳ سال در دهه ۱۹۸۰ به ۱۰.۲ سال در دهه‌ی حاضر افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹ مدیرعامل شرکت‌ها و اعضای هیئت مدیره آن‌ها به تعدیل نیازهای طیف گسترده‌ای از سهامداران ادامه خواهند داد تا برای تصمیم‌گیری در مورد عمومی شدن و زمان این کار، ارزیابی دقیق‌تری داشته باشند.

با جذابیت‌هایی که باقی ماندن در مسیر خصوصی برای فین‌تک دارد، رودریگز پیش‌بینی می‌کند که این حوزه، در آینده با فشارهای بیشتری برای تضمین نقدینگی مواجه خواهد شد؛  این فشارها در حفظ حرکت رو به جلوی استارت‌آپ‌ها بسیار حیاتی هستند.

 

رشد استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده به عنوان یک روش پرداخت

هر زمانی که بحث به استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده به عنوان یک روش پرداخت می‌رسد، اولین چیزی که به ذهن همه خطور می‌کند، بیت‌کوین است. با این حال سانجا کن (Sanja Kon) معاون بخش مشارکت‌های جهانی در شرکت تجارت ارز‌های رمزنگاری‌شده یوتراست (UTRUST) معتقد است که:

در سال ۲۰۱۹ میزان آگاهی مردم از مزایای ارزهای رمزنگاری‌شده بیشتر خواهد شد؛ بنابراین انتظار می‌رود که در آینده، بر تعداد افرادی که در انجام‌ پرداخت‌ها از ارزرمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند، افزوده شود.

وی در ادامه به کاهش هزینه‌های معاملات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از این ارزها اشاره می‌کند. کن مدعی است که فناوری‌های بیومتریک، بسیار پیشرفت خواهند کرد. او دلیل این ادعای خود را گسترش پلتفرم‌ها و افزایش سازگاری گوشی‌های هوشمند برای انجام عملیات‌های پرداخت همتا به همتا عنوان کرده است.

وی در این باره می‌گوید:

پرداخت‌های همتا به همتا در سال آینده به اندازه دو برابر افزایش خواهد یافت، چرا که همه روزه گوشی‌های هوشمند بیشتری با این روش پرداختی سازگاری یافته و روش‌های پرداخت همتا به همتا راهکار‌های آسان‌تری را ارائه می‌دهند. ونمو (Venmo) گزارش می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ ارزش معاملات انجام گرفته توسط این پلتفرم از مرز ۳۵ میلیارد دلار عبور کرده است که این مقدار نسبت به سال گذشته‌اش با افزایش ۹۵ درصدی همراه بوده است.

 

منبع
راه پرداخت -Forbes

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا