بورسبورس اوراق

صنایع برتر بورسی در سه ماه پایانی ۹۷

به نظر می رسد با توجه به افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز در سال جاری، رتبه صنایع برتر به شرکت هایی که توان بالایی در صادرات دارند از جمله صنایع پتروشیمی و فولادی تعلق بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس آرگون در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت:  به نظر می رسد با توجه به افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز در سال جاری، رتبه صنایع برتر به شرکت هایی که توان بالایی در صادرات دارند از جمله صنایع پتروشیمی و فولادی تعلق بگیرد. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برآیند کلی از بازار سرمایه در چند ماه اخیر گفت: سال ۹۷ سال پر تلاطمی در اقتصاد کشورمان بود و به علت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، نگرانی از منظر روانی بر اقتصاد کشور موثر بوده و موجبات تحولات در اقتصاد و افزایش نرخ ارز شده است.

آرگون ادامه داد: به تبع آن بازار سرمایه نیز از منظر سود آوری (به خصوص شرکت های صادرات محور) و ارزش جایگزینی شرکت ها متاثر شده و شاخص بورس به رغم فراز و نشیب ها طی سال جاری تاکنون به رشدی بیش از ۷۰ درصد نائل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نوسانات نفت و نقش آن در روند قیمتی سهام شرکت های مختلف بورسی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد کشورمان مبتنی بر درآمدهای نفتی است، نوسانات قیمت نفت در اقتصاد کشور به صورت عام و شرکت های فعال در این حوزه به صورت خاص تاثیر گذار خواهد بود و با نظر به اینکه شرکت های گروه های پالایشی و پتروشیمی سهم بالایی در بورس اوراق بهادار دارند، مسلما از روند نوسانات قیمت نفت تاثیر می پذیرد.

آرگون همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بورس را گزینه اول سرمایه گذاری و محل جذب نقدینگی ها کرد، توضیح داد: برای تبدیل بورس به عنوان گزینه اول سرمایه گذاری و محل جذب نقدینگی ها در کشور نیازمند اقدامات متعددی در درون بازار سرمایه از یک سو و خارج از بازارسرمایه از سوی دیگر هستیم.

وی افزود: در این خصوص می توان به آگاهی بخشی و آموزش، توسعه زیر ساخت های بازار، افزایش قدرت نقدشوندگی سهام شرکت ها، عدم دخالت در بازار و تصمیم گیری های خلق الساعه ، افزایش قدرت پیش بینی پذیری سود آوری شرکت ها، رفع قوانین مزاحم و مخل و ورود با تحلیل و رویکرد بلندمدت به بازار و پرهیز از رفتارهای هیجانی و توده وار اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا