بین الملل

تعمیق نگرانی از رشد اقتصادی جهان/سهام آسیایی افت کردند

در حالی که تشدید نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی، وال‌استریت را به پایین‌ترین سطح بیش از یک سال اخیر رساند، سهام آسیایی افت کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه و در حالی که تشدید نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی، وال‌استریت را به پایین‌ترین سطح بیش از یک سال اخیر رساند، سهام آسیایی افت کردند.

 گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۳ درصد کاهش یافت، در حالی که نیکی ژاپن ۱.۲ درصد سقوط کرد.

سهام چین امروز را در منطقه منفی سپری کردند و شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰ شرکت‌های برتر چین، ۰.۳ درصد افت کرد، در حالی که شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ بدون تغییر باقی ماند. از سوی دیگر، روز سه‌شنبه شاخص سهام جهان ام‌اس‌سی‌آی ۰.۰۵ درصد پایین آمد، این شاخص روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود از می ۲۰۱۷ تا کنون رسیده بود.

به این ترتیب سقوط آن از رکورهای ۲۹ ژانویه خود به ۱۶ درصد رسید؛ به دنبال سقوط سنگین وال‌استریت در معاملات دیشب، شاخص سهام آمریکا در ساعت معاملات آسیایی امروز ۰.۴ درصد رشد کرد.

سقوط سنگین وال‌استریت باعث شد تا شاخص‌های سهام از رکوردهای پایین ثبت شده در ماه فوریه هم پایین‌تر بروند. شاخص اس‌اندپی۵۰۰ آمریکا در پایان معاملات دیشب، سقوط خود را به ۲.۰۸ درصد رساند و به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۷ تا کنون رسید.

به این ترتیب سقوط سهام آمریکا از اواخر ماه سپتامبر تا کنون، ۳.۴ تریلیون دلار را دود کرده است؛ این درحالی است که حال‌ و هوای غمگین بازارهای جهانی پس از انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف از سوی چین و اتحادیه اروپا، به وجود آمده است؛  از سوی دیگر آنچه موجب نگرانی شدید سرمایه‌گذاران شده، افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا بوده که قرار است روز چهارشنبه و به عنوان چهارمین افزایش نرخ بهره امسال، اتفاق بیافتد.

اما سرمایه‌گذاران زیادی انتظار دارند که با وجود آشفتگی‌های اقتصادی در سراسر جهان، اعضای فدرال‌رزرو تصمیم بگیرند برای سال آینده سرعت کمتری در افزایش نرخ بهره داشته باشند. این در حالی است که  در بازار ارز، یورو در ادامه رشد ۰.۴ درصدی خود در روز دوشنبه، امروز اندکی تقویت شده و به نرخ برابری ۱.۱۳۵۵ برسد.

ارز آمریکا ۰.۱ درصد در برابر ین افت کرد و به نرخ برابری ۱۱۲.۷۰ رسید. این پس از آن انجام می‌شود که در روز دوشنبه هم دلار حدود نیم درصد در برابر ین تضعیف شده بود؛  اما نرخ یوآن در بازارهای خارج چین اندکی تقویت شد و نرخ برابری آن با دلار آمریکا به ۶.۸۹۰۰ رسید؛  این درحالی است که سرمایه‌گذاران منتظر سخنرانی رئیس‌جمهور چین در جشن چهلمین سالگرد اصلاحات اقتصادی این کشور هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا