بین الملل

سقوط ۴ درصدی قیمت نفت/نفت تگزاس ۴۷ دلاری شد

با هم‌زمان شدن گزارشات رشد میزان ذخایر انبارهای نفت و رکورد زدن سطح تولید نفت خام روسیه و آمریکا، با سقوط بازارهای سهام، قیمت نفت ۴ درصد سقوط کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، با هم‌زمان شدن گزارشات رشد میزان ذخایر انبارهای نفت و رکورد زدن سطح تولید نفت خام روسیه و آمریکا، با سقوط بازارهای سهام، قیمت نفت ۴ درصد سقوط کرد و سومین روز پیاپی افت قیمت خود را به ثبت رساند.

تا ساعت ۱۴:۳۷ به وقت تهران، پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۰۴ دلار یا ۴.۱ درصد سقوط کرد و به ۴۷.۸۴ دلار رسید. همچنین پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۴۱ دلار یا ۴.۰ درصد سقوط کرد و به ۵۷.۲۰ دلار رسید.

با افزایش فزاینده میزان ذخایر نفت در جهان، قیمت هر دو شاخص مهم نفت، از اوایل اکتبر تا کنون بیش از ۳۰ درصد افت کرده است. وارن پترسون، استراتژیست کالا در بانک هلندی آی‌ان‌جی، در آمستردام، می‌گوید: بخش اعظم این حرکت رو به پایین قیمت‌ها تحت تاثیر سقوط گستره بازارهای سهام آمریکا و آسیا اتفاق می‌افتد.

او اضافه کرد: به ویژه که در بازار نفت هیچ نشانه واضحی از کاهش عرضه وجود ندارد. اعضای اوپک پلاس این ماه توافق کردند تا تولید نفت خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند، اما اجرای این توافق از ماه آینده خواهد بود و در این میان تولید نفت روسیه، آمریکا و عربستان سعودی رکورد زده است یا در سطحی نزدیک به رکورد قرار دارد که این بر قیمت خرید نقدی نفت فشار وارد کرده است.

در روزهای اخیر تولید نفت روسیه در سطح ۱۱.۴۲ میلیون بشکه در روز قرار داشته و تولید نفت آمریکا هم به رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. از سوی دیگر شرکت اطلاعات انرژی جن‌اسپیس اعلام کرد که میزان ذخایر نفت آمریکا در مرکز انبارهای کوشینگ اوکلاهاما، تنها در بازه ۱۱ تا ۱۴ دسامبر، ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. این مرکز، نقطه تحویل نفت خریداری شده طی قراردادهای پیش‌خرید است و داده‌های میزان ذخایر نفت آن به دقت از سوی تاجران پیگیری می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا