بین الملل

برگزیت اقتصاد انگلیس را با کمترین رشد از ۲۰۰۹ مواجه کرد

توقف سرمایه‌گذاری‌ شرکتی و تقاضای ضعیف مصرف‌کننده در آستانه برگزیت موجب شد اقتصاد انگلیس امسال کمترین رشد از رکود اقتصادی قبلی تاکنون را تجربه کند که این روند سال آینده هم تداوم خواهد یافت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، اتاق بازرگانی انگلیس پیش‌بینی کرد که به علت متوقف شدن سرمایه‌گذاری‌های شرکتی و تقاضای ضعیف مصرف‌کننده در آستانه برگزیت، اقتصاد انگلیس در سال جاری و سال آینده کمترین رشد خود از رکود اقتصادی قبلی تا کنون را تجربه خواهد کرد.

این گروه لابی تجاری اعلام کرد که رشد اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱.۲ درصد خواهد شد و سپس با اندکی افزایش در سال ۲۰۱۹ به ۱.۳ درصد خواهد رسید. این دو سال ضعیف‌ترین رشد اقتصادی از سال ۲۰۰۹، که اقتصاد انگلیس تازه از رکود اقتصادی جهانی سر برآورده بود، تا کنون را به ثبت خواهند رساند.

مدیر بی‌بی‌سی، آدام مارشال می‌گوید: برگزیت تنها عاملی نیست که بر شرکت‌ها و تجارت تاثیر می‌گذارد، اما اهمیت فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد و عدم شفافیت در مورد رابطه آینده انگلستان با اتحادیه اروپا، باعث شده است که شرکت‌های بسیاری برنامه‌های رشد خود را متوقف کنند.

بی‌بی‌سی می‌گوید ضعف پوند استرلینگ در برابر دلار و یورو، احتمالا باعث بالا بردن نرخ تورم خواهد شد و درآمد قابل استفاده مصرف‌کنندگان را تضعیف خواهد کرد. بنابراین سرمایه‌گذاری شرکتی امسال ۰.۶ درصد آب خواهد رفت و سال آینده هم به سختی رشد خواهد کرد.

در گزارشی جداگانه، موسسه تحقیقات سلطنتی انگلیس پیش‌بینی کرد که در سال آینده قیمت مسکن بدون تغییر بماند، که این اولین سال بدون رشد از ۲۰۱۲ تا کنون است. در این گزارش علت این امر، عدم قطعیت ناشی از برگزیت و ناتوانی مصرف‌کنندگان برای پرداخت قیمت‌های بالاتر، اعلام شده است.

رییس سیاست‌گذاری این موسسه، هیو ادگار، گفت: در ادامه این روند، قیمت مسکن در سطح انگلستان از تب و تاب خواهد افتاد، هرچند کاهش عرضه و بازار کاری که هنوز قدرتمند است، از گرایشات منفی پیش‌گیری خواهد کرد.

او در ادامه گفت: تعداد مسکن فروخته شده در سال آینده حدود ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا