بورسبورس اوراق

عقب نشینی شاخص بورس در روز ابری بازار نفت/ ارزش معاملات خرد بازهم آب رفت

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرهای بازار به دلیل ریزش شدید قیمت نفت و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در محدوده‌های منفی به کار خود پایان دادند. در این میان گروه خودرویی نیز که روزهای گذشته روندی مثبت را به ثبت رسانده بود، امروز تحت تاثیر تایید نشدن افزایش نرخ محصولات، شاهد افت قیمت در تمام نمادها بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری بازهم انتشار اخبار نامساعد از اقتصاد جهان به ویژه آمریکا سبب عقب نشینی قیمتی در اغلب گروه های حاضر در بورس تهران شد.  شب گذشته آمارهای بسیار قابل توجهی از آمریکا منتشر شد که بازارهای جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. در این میان قیمت نفت نیز این اخبار متاثر شده و ریزش های عمیقی را برای امروز تجربه کرد. نفت برنت تا این لحظه با افت ۱.۴۳ درصدی (معادل ۷۳ سنت) به رقم ۵۸ دلار و ۷۶ سنت بازگشته است. وست تگزاس هم معادل برنت عقب نشسته و با کاهش ۷۴ سنتی را تجربه کرده است.

از مهم ترین دلایل این ریزش ها گزارش نا امید کننده بانک مرکزی امریکا در خصوص کاهش ۰.۰۶ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور بود. این خبر سیگنال منفی به بازار کامودیتی ها به خصوص نفت ارسال کرد که به احتمال زیاد در سال آتی میلادی تقاضای آمریکا برای واردات مواد اولیه کاهش خواهد یافت.

از سویی دیگر همچنین فدرال رزور روز گذشته نرخ بهره آمریکا را بالا برد که این امر سبب ریزش قابل توجه شاخص داوجونز و سایر بازارهای سهام شد. علاوه بر دو عامل یاد شده، روسیه نیز از افزایش سطح ذخایر خود خبر داد. این موضوعات به صورت دسته جمعی شتاب ریزش قیمت نفت را سرعت داده و معامله گران از افزایش قیمت جهانی طلای سیاه ناامید کردند.

حال این عوامل یاد شده سبب شد تا چشم انداز معامله گران به رشد اقتصاد جهانی منفی شده و انتظار افزایش نرخ کامودیتی ها به خصوص نفت را نداشته باشند. از این رو امروز در گروه فرآورده های نفتی شاهد افت قیمت در تمام نمادهای پالایشی بودیم. در نتیجه معاملات منفی، بازدهی این گروه روز جاری بیش از  درصد کاهش یافت. در این گروه بیشترین افت قیمت به «شبندر»، «شراز» و «شتران» اختصاص داشت.

همانطور که گفته شد خودوریی ها نیز بر خلاف روز گذشته که یکدست سبزپوش بودند نتوانستد به روند صعودی قیمت خود ادامه داده و تحت تاثیر شایعات همچنان در قیمت های منفی دادوستد می شوند. در این میان به گفته رحمانی، افزایش قیمت بخشنامه ای بوده که سه ماه قبل ابلاغ شده منتهی وزارت صمت می‌بایست بررسی‌هایی انجام می‌داد و سازمان حمایت مدارک خودروسازان را بررسی می‌کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در عین حال کارگروه تنظیم بازار نیز در برخی موارد  مسئول بوده و جلسه صبح امروز برای بررسی بسته خودرو و چگونگی وضعیت فعلی این صنعت بوده است. میلیون سهم به ارزش

در نتیجه این وضعیت یک بام و دو هوای دولت در خصوص افزایش نرخ خودرو امروز در این گروه بازار شاهد دادوستد ۲۰ میلیون سهم به ارزش تنها ۳۰میلیارد تومان بودیم که نشان دهنده افت شدید ارزش معاملات در این گروه است.

اما امروز در میان گروه های بزرگ بازار تنها فلزات اساسی بودند که تا حدی تلاش کردند از افت قیمت ها فاصله بگیرند. در این بین معاملات «ذوب»، «فباهنر» و «»یدکو» بیشترین تاثیر مثبت را در گروه فلزی بر شاخص کل داشت. از سویی دیگر اما افت قیمت «فولاد» تا حد زیادی از رشد شاخص جلوگیری کرد. در مجموع این گروه برای روز جاری بازدهی مثبت ۰.۱۳ درصدی را کسب کرد.

اما محصولات شیمیایی نیز همانند گروه پالایشی روز سختی را سپری کردند. در این بین نمادهای «شغدیر»، «شپترو» و «تاپیکو» بیشترین افت قیمت را ثبت کردند. از سویی دیگر تنها «شپلی» و «شتوکا» بودند که با افزایش بیش از پنج درصدی قیمت روبرو شدند. در مجموع این گروه نیز برای روز جاری با افت ۰.۳۰ درصدی بازدهی مواجه شد.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در روزهای قبل هم گفته شد به دلیل افت بهای جهانی نفت‌، ادامه روند نزولی نرخ ارز در بازارهای داخلی و همچنین پُررنگ تر شدن سایه تحریم‌ها بر روند تولید و فروش شرکت‌ها، تمامی نماگرهای بورس در محدوده منفی قرار گرفتند. در مجموع روز جاری از میان ۳۸ صنعت حاضر در بازار تنها ۱۲ صنعت  با رشد بازدهی روبرو شدند که ماشین الات ، سایر محصولات کانی غیرفلزی و شرکت های چند رشته ای در صدر این گروه‌ها بودند.

در معاملات امروز تالار شیشه‌ای شاخص کل با افت ۶۰۳  واحدی (معادل ۰.۳۸درصد) به رقم ۱۵۹ هزار و ۱۴۶ واحدی بازگشت. شاخص هم وزن نیز همسو با شاخص کل سر به کاهش گذاشت و با عقبگرد ۲۱۶ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۹۶۹ واحد بازگشت.

کاهش شدید ارزش معاملات خرد 

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و ۵۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۱۶ میلیارد تومان در ۹۲ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها ۲۷۷ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.  گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته کاهش ۴۰ درصدی را داشته است.

در مجموع امروز به دلیل جو غالب منفی، شاهد خروج بیش از ۲۴ میلیارد تومان از بازار بودیم که بیشترین حجم خروج پول از گروه استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی رقم خورد.

به عقیده کارشناسان وضعیت فعلی بازار متاثر از تعلل معامله‌گران در خصوص انتشار گزارش‌ها ماهانه و انعکاس آثار تحریم‌ها در آمار تولید و فروش شرکت‌ها است.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه خودرو، شیمیایی و بانک ها بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. درنتیجه بیشترین افت را نمادهای «شپنا»، «شتران»، «شبندر» و «مبین»  بر شاخص تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

معاملات امروز در فرابورس با دادوستد حدود ۶۸۲ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۴۴۳ میلیارد تومان در مجموع بازارهای ۹ گانه فرابورس کلید خورد. که از این میزان بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.آیفکس اما ریزش چندانی را تجربه نکرد و تقریبا درجا زد. امروز در حالی نمادهای «زاگرس» و «سمگا» با ۶ واحد اثر منفی بر آیفکس کاهش یک واحدی ‌این نماگر را رقم زدند که ‌حمایت نمادهای«ذوب»، «میدکو» و «مارون» مانع از افت بیشتر آن شد تا در نهایت ‌شاخص کل فرابورس در پله ۱۸۰۸ واحدی قرار گیرد.

از سوی دیگر نگاهی به جداول قیمت‌ها نشان می‌دهد که نماد معاملاتی «شغدیر» ‌بیشترین افزایش قیمتی را به ‌همراه داشته و در سمت مقابل نمادهای «مادیرا» در میان نمادهای فرابورسی با بیشترین کاهش ‌قیمت روبه‌رو شده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا