صنعت، معدن، تجارتصوت

تامین مواد اولیه دغدغه اصلی صنعت نساجی

نائب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران دغدغه اصلی تولیدکنندگان صنعت نساجی را تامین مواد اولیه و نقدینگی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  وحید حریری در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه با وجود اعمال تحریم ها کشور در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد، افزود: اگر در حوزه صنعت نساجی و پوشاک مدیریت بحران صورت نگیرد کشور در این عرصه با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه دغدغه های حوزه نساجی در قالب نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است، اظهارداشت: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی مهمترین مسئله ایست که صنعت نساجی با این مهم دست و پنجه نرم می کند.

نائب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد: واقعیت اینکه در گذشته با پرداخت ۱۰ درصد از قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی تامین می شداما هم اکنون باید ۱۰۰ درصد قیمت مواد اولیه پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه همین مسئله واحدهای تولیدی را با کمبود نقدینگی روبرو کرده است، گفت: تامین نقدینگی در شرایط کنونی بسیارطاقت فرساست.

حریری در ادامه این مصاحبه افزود: جدا از این به دلیل اعمال محدودیت هایی، بانک ها نیز توان تصمیم گیری درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را ندارند.

وی اظهارداشت: در این راستا مسئولان کشور باید با اتخاذ تدابیری از بانک ها بخواهند مانع فعالیت تولید کنندگان نشوند و نقدینگی مورد نیاز را در اختیار آنان قرار دهند تا چرخ های صنعت نساجی روان تر از گذشته به حرکت درآید.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اول ایران ضمن اشاره به اینکه با اجرای طرح شناسه دار کردن پوشاک وارداتی دولت و تولیدکنندگان واقعی منتفع خواهند شد، گفت: تعرفه واردات محصولات خارجی باید تغییر و افزایش یابد تا تولیدات داخلی توان رقابت در بازار را داشته باشند.

وی همچنین افزود: واردات ماشین آلات صنعت نساجی بسیار مشکل شده و انتظار می رود روند ترخیص این ماشین آلات با سهولت بیشتر انجام شود.

حریری با اشاره به اینکه معافیت بازرگانی بیشتری برای واردات ماشین آلات تولیدی باید اعمال شود، گفت: ارز سامانه نیما برای فعالان حوزه نساجی به آسانی تخصیص نمی یابد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان صنعت نساجی با ارز آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه می کننداز وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست با توجه به شرایط بحرانی کنونی تصمیمات آنی و فوری اتخاذ نمایند.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اول ایران با تاکید بر اینکه اعمال مدیریت قوی در شرایط کنونی می تواند صنعت نساجی را از بحران خارج کند، افزود: مدیریت به سازماندهی، اطلاعات، تجربه و بهره گیری از نظرات مشاوران و کارشناسان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت های مورد نظر در کشور وجود دارد اما باید از این امکانات و ظرفیت ها به نحو مطلوبی استفاده کرد.

حریری در ادامه ضمن اشاره به اینکه ثبت برندهای خارجی در کشور باید تابع شرایطی باشد تا به تولید داخلی لطمه ای وارد نشود به رادیو اقتصاد یادآورشد: برندهای خارجی بدون ضابطه و مجوز و بدون دستورالعمل در کشور فعالیت می کنند و تعادل بازار داخلی را برهم می زنند در چنین شرایطی واحدهای تولیدی داخلی از بین خواهند رفت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا