انرژی

نیاز عربستان به نفت ۸۴ دلاری برای بودجه جدید

تحلیلگران هشدار دادند عربستان سعودی برای اجتناب از یک کسری بودجه دیگر، به قیمت نفت بالاتر از ۸۴ دلار در هر بشکه نیاز دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در بودجه سال ۲۰۱۹ که از سوی عربستان سعودی اعلام شده است، میزان هزینه ۱.۱۰۶ تریلیون ریال (۳۵۰ میلیارد دلار) پیش‌بینی شده است که ۷ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۸ خواهد بود. این در حالی است که قیمت نفت در سه ماهه چهارم به شدت افت کرده و عربستان سعودی تحت توافق کاهش تولید اوپک، متعهد شده است تولید خود را کمتر کند.

تحلیلگران در بانک سرمایه‌گذاری “الراجحی کپیتال” عربستان اعلام کردند این بودجه مستلزم قیمت نفت ۸۴ دلار در هر بشکه برای سال ۲۰۱۹ است که ۲۷ دلار بالاتر از سطحی است که نفت برنت تا روز سه شنبه معامله شد.

همچنین بخوانید

آمار بودجه منعکس کننده فشار اقتصادی روی سعودیها برای تقویت قیمت نفت با وجود داشتن ذخایر ارزی خارجی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، به همراه سایر اعضای اوپک و متحدانش شامل روسیه ماه میلادی جاری در وین با هدف متعادل کردن بازار، موافقت کردند تولیدشان را در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

طبق اعلام وزارت دارایی، با وجود شرایط ضعیف بازار نفت، عربستان سعودی انتظار دارد درآمد دولت در سال مالی آینده ۹ درصد رشد کرده و به ۹۷۵ میلیارد ریال برسد. درآمدهای نفتی بیش از ۷۰ درصد از کل درآمدهای صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

بنا بر برآورد “الراجحی کپیتال”، ریاض برای دستیابی به درآمد پیش‌بینی شده، به فروش نفت در ۷۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد. میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم امسال حدود ۷۱ دلار در هر بشکه بوده اما در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی نسبت به مازاد عرضه و رشد ضعیف تقاضا، افت چشمگیری پیدا کرده است.

بدهی رو به رشد

تا زمانی که قیمت نفت بهبود پیدا نکند، عربستان سعودی با بدهی رو به رشد یا تقاضا برای برداشت از ذخایر ارزی روبروست. بودجه این کشور از زمان ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ تحت فشار قرار داشته اما وزارت دارایی عربستان سعودی اعلام کرد انتظار دارد کسری تا سال ۲۰۲۳ صفر شود.

وزارت دارایی عربستان اعلام کرد درآمد نفتی عربستان سعودی با رشد ۳ درصدی صادرات، در سال ۲۰۱۸ به ۶۰۸ میلیارد ریال رسید که ۳۸ درصد رشد سالانه داشت. در این بین، درآمد غیرنفتی به ۲۸۷ میلیارد ریال بالغ شد که ۱۲ درصد رشد سالانه داشت.

رشد درآمد نفتی به عربستان سعودی اجازه داد کسری بودجه سال ۲۰۱۸ به ۱۳۸ میلیارد ریال محدود شود که کمتر از پیش‌بینی اکتبر این وزارتخانه برای کسری ۱۴۸ میلیارد ریال بود.

بر اساس گزارش پلاتس، استقراض دولت عربستان سعودی تا ۳۰ سپتامبر، ۱۴۶.۵ میلیارد دلار بود که یکی از بدترین عملکردها را در میان کشورهای منطقه خلیج فارس در بازار اوراق قرضه داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا