ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماندگاری ۲ ساله ماهواره "ظفر" در مدار

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره "نوید"، طراحی و ساخت ماهواره "ظفر" از سوی سازمان فضایی به این دانشگاه واگذار شد، گفت: این ماهواره یکی از ماهواره‌های عملیاتی است که در دستور پرتاب سازمان فضایی ایران قرار دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر حسین بلندی امروز در بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستاوردهای فضایی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه فعالیت مرکز تحقیقات فضایی این دانشگاه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، افزود: این مرکز در مدت ۱۱ سال توانسته در حوزه فناوری‌های فضایی دستاوردهایی را عرضه کند.

وی با اشاره به سابقه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره “نوید” در این مرکز، خاطرنشان کرد: ماهواره “نوید” اولین ماهواره این دانشگاه است که بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره “امید” در مدار قرار گرفت.

همچنین بخوانید

بلندی با بیان اینکه تمام اجزای این ماهواره از سوی محققان و پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است، یادآور شد: ماهواره ظفر در حال حاضر در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه همه اجزای این ماهواره حتی سلول‌های خورشیدی مورد استفاده در این ماهواره در داخل کشور ساخته شده است، ادامه داد: ماهواره “ظفر” یک ماهواره کاملا عملیاتی است که در دستور پرتاب سازمان فضایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نمونه مهندسی ماهواره “ظفر” توسط دانشگاه علم و صنعت و به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده ‌است، اضافه کرد: این ماهواره با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر نسبت به ماهواره “نوید”، قابلیت عکسبرداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۸۰ متر را دارد. این ماهواره پس از ماهواره “نوید”، به عنوان دومین پروژه فضایی در دستور کار دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته است.

بلندی، وزن ماهواره “ظفر” را ۹۰ کیلوگرم و ماموریت آن را دریافت و ارسال پیام، تهیه نقشه، مدیریت بحران و محیط زیست دانست و یادآور شد: از خدمات این ماهواره می‌توان برای پایش خطوط نفت و گاز بهره برد.

به گفته این محقق، ماهواره “ظفر” قرار است با ماهواره‌بر “سیمرغ” پرتاب شود.

وی، مدار این ماهواره را مدار دایروی عنوان کرد و ادامه داد: در ساخت این ماهواره از آخرین استانداردهای اروپا استفاده شده است.

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در اجرای این طرح در زمینه‌هایی چون طراحی و ساخت دوربین ماهواره‌ها و زیر سیستم‌های انرژی ماهواره‌ها مسلط شدیم، گفت: طراحی و ساخت حسگرهای خورشیدی و مغناطیسی و عملگرهای مغناطیسی از دیگر توانمندی‌های به دست آمده در این پروژه بوده است، ضمن آنکه ۳۵ قطعه ماهواره دارای سابقه فضایی را در اختیار داریم.

بر اساس اعلام رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت، مقایسه دو ماهواره “نوید” و “ظفر” نشان می‌دهد فناوری دوربین‌ها در ماهواره “ظفر”، ارتقای ۵ برابری یافته است. دو برابر شدن دقت کنترل و افزایش بیش از ۱۵ برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری از دیگر مزایای ماهواره “ظفر” است. وزن ماهواره “ظفر” ۹۰ کیلوگرم است که به منظور استقرار در مدار دایره با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر و زاویه انحراف مداری ۵۵ درجه طراحی شده است. 

وی با بیان این که در این ماهواره به مشارکت شرکتهای دانش‌بنیان توجه شد، گفت: عمر مداری این ماهواره ۱.۵ تا ۲ سال است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا