امور زیربناییراه و ساختمان

فرودگا‌ه‌های غیر اقتصادی به استانداری‌ها واگذار شود/ وجود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی وجود دارد و باید برای اجرای آن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، گفت: فروگاه‌های غیراقتصادی باید به استانداری‌ها واگذار شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا رضایی در مراسم گرامیداشت روز حمل ونقل و انعقاد ۱۹ تفاهم نامه و قرارداد سازمان بنادر با بخش خصوصی با تاکید بر اینکه اکثر کشورها رشد اقتصادی خود را مدیون زیرساخت های حمل ونقل هستند، اظهار داشت: کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و چین برای توسعه اقتصادی توجه ویژه به شاخص‌های حمل و نقلی داشتند.

وی با بیان اینکه وجود کریدورهای بین‌المللی و ترانزیتی می‌تواند قدرت چانه‌زنی در عرصه اقتصادی و سیاسی را برای کشورها افزایش دهد، اظهار داشت: کشورهایی که دارای کریدورهای مهم بین المللی هستند به لحاظ اقتصادی وضعیت بهتری دارند و قدرت چانه زنی آنها در دنیا و منطقه بالاتر است.

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر مزیت‌های ایران در بخش کریدورهای بین المللی و ترانزیتی گفت: ایران زیرساخت‌های هوایی در شقوق مختلف حمل ونقل اعم از حمل و نقل ریلی دریایی و هوایی و جاده‌ای را دارد از سوی دیگر کشور پهناوری است و امکان دور زدن آن وجود ندارد .

وی افزود: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و بازار حمل ۴۰۰میلیون نفری را در اختیار دارد و در مسیر قطب‌های بزرگ ایران  هند و خاورمیانه و خاور دور قرار دارد واز همه مهم‌تر امنیت داخلی پایدار و خدشه‌ناپذیری را ایجاد کرده است که می‌تواند در این شرایط شریک خوبی برای بخش خصوصی باشد.

رضایی تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در چند سال گذشته به وزارت راه و شهرسازی تذکراتی درباره احیای کریدورهای بین‌المللی داشتیم اما هنوز هم این حوزه جای نقد و ایراد دارد و درست است که آقای اسلامی به تازگی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفته است اما باید نسبت به فعال‌سازی هرچه سریعتر این کریدور اقدام کند.

رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه کریدورهای بین‌المللی ایران از جمله نعمت های خدادادی هستند و باید از آنها نهایت استفاده اقتصادی را داشته باشیم، گفت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که کشورهای همسایه به راحتی جای ایران را در کریدورهای بین‌المللی می‌گیرند .

وی با اشاره به کمبود مسیرهای ریلی در ایران گفت: ایران مجهز به ۱۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی است اما نسبت به وسعت کشور این عدد بسیار کم است و فاصله زیادی با کشورهای همسایه داریم به طوری که کشور ترکیه ۱۸ برابر ایران شبکه ریلی در اختیار دارد .

رضایی تاکید کرد: علیرغم اینکه در برنامه‌های توسعه سرمایه‌گذاری بر روی ریل در اولویت بوده اما نتوانستیم در تحقق این اهداف موفق باشیم و باید بتوانیم توجه سرمایه‌گذاران را به این حوزه جلب کنیم.

رییس کمیسیون با بیان اینکه باید اعتراف کنیم در واگذاری‌ها پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی بسیار ضعیف عمل کردیم، اظهار داشت: مدیران از واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی هراس دارند چرا که فکر می‌کنند با واگذاری پرژوه‌ها خودشان ضعیف می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش از این بهانه دولت برای جلب فاینانس‌ها داخلی این بود که نمی‌توانیم ۱۵ درصد آورده اولیه را فراهم کنیم اما مجلس امتیاز ویژه‌ای به دولت داد که آن این بود که در جذب فاینانس‌های داخلی می‌توانند برای تامین ۱۵ درصد هزینه اولیه قراردادها را از صندوق توسعه ملی تامین کنند. اما علیرغم امتیاز ویژه بازهم نتوانستند از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت هنوز به بخش خصوصی اعتماد ندارد، اظهار داشت: این یک افت است که دولت بخش خصوصی را رقیب خود می‌داند و امروز ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی وجود دارد که عمده آن بر روی دوش دولت است .

رییس کمیسیون عمران ادامه داد: امروز با ناوگان فرسوده مواجه هستیم به طوری که طول عمر شبکه ریلی بسیار بالاست و سهم جابجایی بار از این شبکه به دلیل سرعت فاینانس کم است و سهم ۱۱ درصدی را در جابجایی بار دارد.

وی تاکید کرد: در حالی که سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های ریلی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت انجام شده بود اما می‌بینیم که سرعت حمل بار از روی راه آهن بسیار کم است و مردم انگیزه‌ای برای جابجایی از طریق شبکه ریلی ندارند .

وی با اشاره به تحریم‌های موجود در صنعت هوانوردی اظهار داشت: معتقدم بخشی از مشکلات در صنعت هوایی کشورمان به دلیل تحریم‌های داخلی است و امروز ما مشکلات جدی در تامین قطعات و جابجایی ارز داریم که بخشی از به عدم مدیریت‌ بر می‌گردد.

رضایی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی با مشکل فروش چارتری بلیط مواجه است، اظهار داشت: با سیستم فروش چارتری بلیط عده‌ای از سوءاستفاده‌کنندگان می‌توانند بلیط با هر قیمتی به مسافران بفروشند که این موضوع صنعت را با مشکل مواجه کرده است و از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم به سرعت این مشکل را برطرف کند.

رضایی درباره فرودگاه‌های غیراقتصادی کشور هم گفت: امروز بسیاری از فرودگاه‌های کشور توجیه اقتصادی ندارند که معتقدم باید این فرودگاه‌ها را به استانداری‌ها واگذار کنند تا آنها بتوانند نحوه مدیریت این فرودگاه‌ها را تغییر دهند.

رضایی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری در حمل ونقل دریایی اظهار داشت: خوشبختانه بیشترین حضور بخش خصوصی در حمل ونقل دریایی است و مدیران این بخش توانستند اعتماد بخش خصوصی را جلب کنند.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد تجارت خارجی ما از طریق دریاها انجام می‌شود گفت: سازمان بنادر رفتار بین‌المللی دارد و سیاست ما هم این است که محدودیت‌های موجود این صنعت را برطرف کنیم و اخیرا هم در کمیسیون عمران مصوبه‌ای برای کاهش محدودیت‌ها در این صنعت داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در بخش جاده‌ای هم زیر ساخت‌های موجود بسیار است، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱۴ هزار کیلومتر انواع راه جاده‌ای وجود دارد که نسبت به گستردگی کشورمان در این حوزه فقیر هستیم چرا که صددرصد این راه‌ها روستایی هستند و عمده فعالیت حمل ونقلی در ۲۰ درصد راه‌های کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد جابجایی بار مسافر از طریق جاده‌های کشور انجام می‌شود گفت: یکی از دلایل آمار بالا تصادفات جاده‌ای در کشور به همین دلیل است تردد کشورهای جاده بالا است و می‌توان بخشی از آن به ریل منتقل کرد.

وی افزود: در حال حاضر میزان تلفات جاده‌ای در کشور سالانه ۱۶ هزار نفر و میزان معلولین ناشی از سوانح جاده‌ای ۳۰۰ هزار نفر هستند که این آمار بسیار بالایی است.

رضایی افزود: طبق آخرین اطلاعات ۳۳۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور داریم که برطرف‌سازی این نقاط نیاز به برنامه‌های دقیق دارد.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه ۴۰۰ هزار ناوگان کامیونی در سطح جاده‌های کشور فعال هستند، گفت: ۵۰ درصد این ناوگان عمر بالای ده سال دارند و با ما فرسودگی ناوگان در این بخش مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر دو برابر نیاز کشور کامیون در سطح جاده‌های کشور وجود دارد که این عامل توزیع نامناسب بار میان رانندگان است و اخیرا هم شاهد اعتراضات رانندگان کامیون به دلیل عدم تامین قطعات و لاستیک مواجه شده بودیم که مطالبات به حق هم داشته‌اند.

رضایی با تاکید بر نقش سفرا و نمایندگان کشورمان در کشورهای خارجی اظهار داشت: آنها تنها نقش سیاسی ندارند و می تواند در بخش های اقتصادی هم موثر باشند و از وزارت امور خارجه توقع داریم چینش سفرا در کشورهای خارجی را طوری انجام دهد نگاه اقتصادی هم در نظر گرفته شود .

وی در پایان با اشاره به ضرورت شناسایی منابع غیر دولتی برای اجرای پروژه ها گفت: برای این که وضعیت صنعت حمل ونقل بهبود یبد باید بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا