بین الملل

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را افزایش داد/سقوط سهام و رشد دلار

فدرال رزرو آمریکا، بدون توجه به تهدیدات ترامپ و مطابق با پیش بینی‌ها، نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد افزایش داد و اعلام کرد احتمالا در سال آینده با سرعت کمتری نرخ بهره را بالا خواهد برد.

همچنین بخوانید

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، ساعاتی قبل فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره خود را بالا برد و اعلام کرد سیاست خود برای آینده را تغییر نخواهد داد؛ این در حالی است که برخی مقامات بانک مرکزی از احتمال کاهش سرعت بالا بردن نرخ بهره در سال آینده خبر دادند.

 پس از چندین هفته پر نوسان در بازارهای مالی و درخواست جدی ترامپ برای توقف روند بالا بردن نرخ بهره، اعضای بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفتند نرخ بهره را یک چهارم درصد بالا ببرند. به این ترتیب نرخ بهره آمریکا وارد محدوده ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد شد.

 همچنین رییس فدرال‌رزرو، جرومی پاول اعلام کرد که این بانک به کاهش حجم ترازنامه مالی خود ادامه خواهد داد و هر ماه ۵۰ میلیارد دلار آن را پایین می‌آورد.

 افزایش نرخ بهره، که چهارمین افزایش ظرف یک سال اخیر محسوب می‌شود، قبلاً پیش‌بینی شده بود، اما اظهارات جرومی پاول در مورد ترازنامه بانک مرکزی در کنفرانس خبری، هرچند تکرار سیاست قدیمی این بانک بود، اما باعث سقوط بازارهای مالی شد.

 شاخص اس‌اندپی‌۵۰۰ در اواخر معاملات امروز ۱.۶ درصد سقوط کرد. قیمت اوراق قرضه جهش کرد و دلار که روز قبل از این اجلاس اندکی افت کرده بود، دوباره در برابر ارزهای مهم جهان تقویت شد.

 فدرال‌رزرو با کاهش ماهانه دارایی اوراق قرضه خود، فشار رو به بالایی به نرخ بهره وارد می‌کند که این دقیقا همان کاری است که ترامپ صراحتا از آنها درخواست کرد انجام ندهند.

 این نگرانی‌ وجود دارد که با بالا رفتن زیاد از حد نرخ بهره، در سال آینده، با کمرنگ شدن تاثیر برنامه ۱.۵ تریلیون دلاری کاهش مالیات ترامپ و کند شدن اقتصاد جهان، اقتصاد آمریکا با مشکل مواجه شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا