بانکبانک و بیمه

پول نفت ایران در یوکوبانک هند مشمول مالیات می‌شود

سفیر هند در ایران با بیان اینکه قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و هند بزودی نهایی می‌شود، گفت: پول نفت ایران در یوکوبانک هند مشمول مالیات می‌شود.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، سوراب کومار شامگاه چهارشنبه و در همایش هند پنجره‌ای فراسوی تحریم‌ها که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: خرید نفت خام هند از ایران ۱.۲۵ میلیون تن در ماه یا ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و مشروط بر اینکه قیمت نفت خام ۶۰ دلار برای هر بشکه باشد، رقم آن به ۵۴۰ میلیون دلار در ماه می‌رسد.

سفیر هند در ایران افزود: این پول، پول شما است و ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم و نمی‌توانیم به شما بگوییم که برای چه هدفی از آن استفاده کنید. شما می‌توانید وقتی مکانیسم SPV آغاز شود، پول خود را منتقل کنید، اما مکانیسم روپیه از آن مکانیسم قوی‌تر است.
کومار اظهار داشت: پولی که برای خرید نفت ایران از سوی هند پرداخت می‌شود، الان به حساب‌های ایرانی نمی‌رود و در یوکوبانک نگهداری می‌شود و وقتی پول به روپیه در این بانک نگهداری شود، شامل مالیات می‌شود.
وی اظهار داشت: در تحریم‌های قبل این مورد وجود نداشت و اکنون بانک مرکزی ایران باید این مساله مالیاتی را حل کند. سفیر هند در ایران گفت: این مساله بسیار مهم است، زیرا شما برای خرید محصولات دارویی و همچنین کودهای کشاورزی نباید با مشکل مواجه باشید و ما در حال تسهیل هستیم، تا این مشکل حل شود.
این دیپلمات هندی در ابتدای سخنان خود اقتصاد کشورش را یکی از سریع‌ترین اقتصادهای بزرگ روبه رشد دنیا توصیف کرد و افزود: هند ششمین اقتصاد بزرگ دنیا در زمینه تولید ناخالص ملی است و تولید ناخالص روبه رشد این کشور طی پنج سال آینده حدود ۷.۶ درصد پیش‌بینی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هند طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده یکی از سه قدرت بزرگ اقتصادی در جهان خواهد بود. همچنین هند بهبود ۲۳ رتبه‌ای در فهرست سهولت کسب و کار داشته‌ و رتبه ما در این زمینه به ۷۷ رسیده است.
کومار تقاضای داخلی را موتور محرک اقتصاد هند عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه تجارت جهانی از سال ۱۹۹۷ تاکنون ۲.۵ برابر افزایش یافته اما تجارت هند بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.
 
صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری هند به ایران
وی افزود: ۲۶ درصد از کالاهای صادراتی ما را کالاهای مهندسی تشکیل می‌دهد، در حالی که سبد صادراتی این کالا به کشور ایران کم است. این دیپلمات هندی گفت:‌ کشور ما در زمینه صادرات کالا به ایران با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در ردیف ۲۹ قرار دارد و اغلب صادرات ما به دوبی در امارات است.
کومار اظهار داشت: در زمینه روند تجارت هند در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده و امروز این رقم به ۷۶۹ میلیارد دلار رسیده است که افزایش خوبی را نشان می‌دهد و بنابراین پتانسیل خوبی در زمینه همکاری تجاری بین ایران و هند وجود دارد.
 
فرصت افزایش صادرات به ایران به بیش از ۲۰ میلیارد دلار
وی افزود: می‌توان حجم تجارت بین دو کشور را به بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش داد. سفیر هند در ایران با اشاره به اینکه تجارت تمام کالاها مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا نمی‌شود، گفت: بندر چابهار جزو معافیت‌های تحریم است و با توجه به اینکه تجارت تمام کالاها مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا نمی‌شود، این موضوع می‌تواند فرصتی برای تنوع‌ بخشیدن به سبد تجارت بین دو کشور ایجاد کند.
کومار اظهار داشت: هند دومین مقصد صادرات مواد خام ایران است و پول حاصل از فروش نفت خام ایران در یوکوبانک هند نگهداری می‌شود. سفیر هند همچنین با اشاره به مشکل روادید برای تجار و شهروندان ایرانی گفت: هیچ مشکلی برای صدور روادید وجود ندارد زیرا روادید به طور برخط صادر می‌شود و تجارت و بازرگانان ایرانی می‌توانند به صورت برخط و ۲ ماهه روادید دریافت کنند. همچنین برای هندی‌هایی که می‌خواهند به ایران سفر کنند، روادید به طور صادر می‌شود.
وی همچنین به دو توافق عمده بین ایران و هند اشاره کرد و گفت: یکی از این توافقات قرارداد تجارت ترجیحی و دیگری قرارداد ۲ جانبه سرمایه‌گذاری بین دو کشور است که در حال نهایی شدن است و با نهایی شدن این دو قرارداد چارچوب خوبی برای همکاری بین ایران و هند آغاز خواهد شد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا