بانک و بیمهبیمه

مدیرعامل بیمه سامان: بیمه سامان به کارخانه نوآوری تبدیل می‌شود

 

قراردادهای مربوط به کارخانه نوآوری (Innovation Factory) در شرکت سرمایه‌گذاری سرآمد (بازوی سرمایه‌گذاری گروه بیمه سامان) برای ایجاد بستر توانمندسازی نمایندگان صنعت بیمه و همچنین ارائه خدمات شتاب‌دهندگی برای استارت‌آپ‌های حوزه Fintech و Insuretech منعقد شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، در این خصوص ماهنامه آموزشی خبری بانک سامان، گفت‌وگویی با احمدرضا ضرابیه مدیرعامل بیمه سامان داشته است که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

 

در خصوص چشم‌انداز شرکت بیمه سامان توضیح دهید؟

شرکت بیمه سامان با اتکا به۱,۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه مالی و ۶۴۲ نفر سرمایه‌های انسانی مجرب و ارزشمند، با اعتقاد به تعامل و همدلی با گروه‌های ذی‌نفع،  همواره سعی بر آن داشته است تا خدمتی متمایز را برای بیمه‌گذاران خود در سراسر کشور به ارمغان آورد. بیمه سامان با چشم‌انداز ایجاد حس اعتماد در فعالیت‌های خود و ارائه خدمات به مشتریان هدف و صنعت بیمه، به اصل مشتری‌مداری وفادار بوده و استفاده بهتر از آخرین تکنولوژی را سرلوحه کار قرار داده است.

 

درباره گستردگی شبکه فروش بیمه سامان توضیح دهید؟

بیمه سامان با دارا بودن ۲۰ شعبه فعال و کارا در سراسر کشور بیش از ۹۰ درصد ظرفیت تولید کشور را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای خود قرار می‌دهد. تاکنون نیز خدمات خود را از طریق تأمین‌کننده (شامل نماینده عمومی، نمایندگان تخصصی بیمه عمر وکارگزاران) به بازار بیمه عرضه کرده است. این شرکت تا به امروز ۸۰۰ نماینده عمومی توانمند،۸۵۰ نماینده متخصص در رشته‌های بیمه‌های زندگی، کارشناس و مشاور بیمه‌ای مستقر در شعب بانک سامان را در بدنه خود، به‌عنوان تیم فروش دارا است.

همچنین بیمه سامان در راستای توسعه جدید کانال‌های فروش در یک سال گذشته نسبت به عرضه بیمه از طریق اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند، ازجمله اپ‌های ۷۲۴، جیرینگ، نوین پی، اقدام کرده است.

 

چرا بر نقش و تأثیر استارت‌آپ در بیمه تأکید دارید؟

شرکت بیمه و یا شرکت استارت‌آپ می‌تواند با بهره‌گیری از فناوری جدید در صنعت بیمه موفق باشد که از فناوری برای توانمندسازی و حمایت از نمایندگان و کارگزاران بیمه بهره بگیرد. شرکت‌های بیمه باید با استفاده از فناوری پلتفرم‌هایی ایجاد کنیم که نمایندگانمان بتوانند با تکیه‌بر آن‌ها رشد و توسعه بیشتری داشته باشند. رشد شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه وابسته به رشد نمایندگان است. نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های بیمه باید رشد کنند تا شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه‌مان توسعه پیدا کنند و این رشد می‌بایست کیفی و کمی باشد.

دیجیتال شدن بخش‌هایی از چرخه ارزش صنعت بیمه کشور اجتناب‌ناپذیر است. در شرکت بیمه سامان در حال حاضر بخشی از محصولات بیمه‌ای صرفاً مبتنی بر درگاه‌های الکترونیک از طریق API و وب‌سرویس و یا کانال‌های الکترونیکی مانند سامانه وب عرضه می‌شوند.

مقوله استارتاپ‌ها در صنعت بیمه در کشور ما مقوله‌ای جدید نیست. اگرچه هم‌وطنان نخبه‌ای به‌تازگی در این صنعت وارد شده‌اند و شرکت‌های جدیدی که عمدتاً مقایسه قیمت انجام می‌دهند توسط ایشان ایجاد شده است که به نظر من می‌بایست به ایشان خوش‌آمد گفت و صنعت بیمه می‌بایست با آغوش باز از هرگونه ورود نخبگان و کارآفرینان به این صنعت استقبال کند، چراکه در سال‌های آتی رقابت میان صنایع مختلف برای جذب نخبگان و کارآفرینان بیشتر خواهد بود. درعین‌حال باید بدانیم که ما در صنعتمان بیش از چهل هزار کارآفرین داریم: نمایندگان و کارگزاران بیمه یکی از موفق‌ترین کارآفرینان و تلاشگران در کشورمان هستند.

همان‌گونه که در حوزه شرکت‌های استارتاپ، سرمایه‌گذاران و حامیان به تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که می‌بایست با ایجاد شتاب‌دهنده‌ها (Accelerators) شرکت‌های استارتاپ را حمایت کرد تا بتوانند رشد و توسعه یابند، شرکت‌های بیمه ایرانی نیز می‌بایست مانند شتاب‌دهنده به نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه خدمات ارائه کنند تا ایشان رشد و توسعه یابند. در بین نمایندگان و کارگزاران این صنعت نخبگانی هستند که ایده‌های نوین خود برای توسعه خدمات و توسعه فروش را به تجربه و با تسلط کامل بر مقضیات بازار، توان شرکت‌های بیمه و مقررات حاکم بر محیط کسب‌وکار کسب کرده‌اند. این ایده‌ها اگر با حمایت شرکت‌های بیمه تجاری‌سازی شده (Commercialize) و به ثمر برسند واقعاً تحول ایجاد خواهند کرد.

بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه فقط به فروش آنلاین بیمه و یا مقایسه قیمت چند شرکت بیمه خلاصه نمی‌شود. موضوعات پیچیده‌تری در صنعت وجود دارد که فعالان باتجربه بر آن‌ها اشراف دارند و بهره‌گیری از فناوری در این حوزه می‌تواند ارزشی به‌مراتب بیشتر از فروش آنلاین بیمه‌نامه و یا مقایسه قیمت خلق کند.

الکترونیکی کردن تعاملات با مراکز خدماتی و درمان در حوزه بیمه‌های درمان و زندگی، پردازش خسارت به‌صورت الکترونیکی از ابتدای اعلام خسارت تا پایان مرحله پرداخت خسارت، نگاهی متفاوت به ارزیابی ریسک هر بیمه‌نامه و پرتفوی شرکت بیمه با بهره‌گیری از داده‌کاوی، الکترونیکی کردن ارتباط بین صنعت بیمه با صنایع و سازمان‌های مختلف، مانند سازمان‌های خدماتی دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت الکترونیک، بازار سرمایه، ایجاد محصولات Unit-Linked در حوزه بیمه‌های عمل و تشکیل سرمایه و ارتباط الکترونیکی با کارگزاری‌های سهام، شرکت‌های تأمین سرمایه و صرافی‌ها برای مدیریت این محصولات و غیره برای توسعه Insurance as a Service همه حوزه‌هایی هستند که بهره‌گیری از توان تقویت‌شده نمایندگان با فناوری می‌تواند واقعاً ارزش خلق کند و باعث توسعه بیمه و به امید خدا دستیابی به هدف ضریب نفوذ ۷ درصد برای صنعت بیمه کشورمان شود.

گروه بیمه سامان با ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات موردنیاز برای این‌گونه خدمات هدف دارد بستر و پلتفرمی ایجاد کند که این‌گونه کسب‌وکارها مبتنی بر آن بتوانند فعالیت کنند و کسب‌وکارهای جدید به‌عنوان مکمل صنعت بیمه شکل بگیرند. در این راستا در هفته گذشته قراردادهای مربوط به کارخانه نوآوری (Innovation Factory) در شرکت سرمایه‌گذاری سرآمد (بازوی سرمایه‌گذاری گروه بیمه سامان) برای ایجاد بستر توانمندسازی نمایندگان صنعت بیمه و همچنین ارائه خدمات شتاب‌دهندگی برای استارتاپ‌های حوزه Fintech و Insuretech منعقد شده است.

 

تأکید بیمه سامان در برنامه راهبردی روی ارائه خدمات به خانواده‌هاست، چگونه به این نقطه رسیدید و برای آنچه برنامه‌ای دارید؟

برنامه راهبردی شرکت بیمه سامان بر روی ارائه خدمات به خانواده‌ها تمرکز دارد. بیمه‌های زندگی، اتومبیل، درمان خانواده، منازل مسکونی و تلفن همراه درواقع روش‌هایی هستند که با ارائه آنها تلاش می‌کنیم ریسک خانواده‌های ایرانی را کاهش دهیم. تحقیقات بسیاری در بیمه سامان انجام شده است که چگونه بتوانیم بهترین پوشش بیمه‌ای را به خانواده‌های ایرانی ارائه کنیم. در روش‌های قدیم صرفاً بر فروش بیمه‌نامه تمرکز می‌شد، بنابراین بیمه سامان منطبق با روش‌های جدید همواره برای ایجاد ارزش واقعی برای مشتریان خود اقدام می‌کند.

اگر خانواده به محصول بیمه‌ای نیاز ندارد نباید آن را به ایشان فروخت. محصولاتی که خانواده‌ها به آن احساس نیاز می‌کنند می‌بایست با قیمتی به ایشان فروخته شود که به نظر ایشان پرداخت آن مبلغ برای آن خدمت صرف می‌کند. کانال‌های توزیع و دسترسی مشتریان به خدمات می‌بایست با توجه به نیاز و سلیقه ایشان طرح‌ریزی و ایجاد شود و نه مبتنی با روش‌های قدیمی انجام کار.

ما در بیمه سامان همواره به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم به مشتریانمان خدمتی بهتر ارائه کنیم؛ چگونه می‌توانیم مشتریانمان را راضی‌تر کنیم؛ چگونه می‌توانیم با حس تجربه‌ای خوب این تفکر را در ذهن مشتریانمان تقویت کنیم که از کیفیت و قیمت خدماتی که از بیمه سامان دریافت کرده‌اند راضی باشند و اعتقاد داشته باشند که بیمه سامان به نفع ایشان کارکرده است.

همچنین در بیمه سامان می‌دانیم که نیاز و سلیقه امروز مشتریانمان با آینده می‌تواند بسیار متفاوت باشد و ما می‌بایست خودمان را برای آینده‌ای کاملاً متفاوت با حال حاضر آماده کنیم. ما می‌دانیم که برخی از کسب‌وکارهای امروز سه سال پیش وجود نداشتند و کسب‌وکارهایی سه سال پیش وجود داشتند که در حال حاضر یا دیگر نیستند یا امیدی دیگر به تداومشان نیست. در بیمه سامان می‌دانیم که هرروز باید به فکر انطباق با موقعیت و آینده باشیم.

 

سهم بازار بیمه سامان در بازار بیمه‌های زندگی و غیرزندگی چیست؟

سهم بازار شرکت بیمه سامان در حال حاضر در بازار بیمه‌های زندگی ۶ درصد و در بازار بیمه‌های غیرزندگی حدود ۲ درصد است. بر اساس برنامه راهبردی ۵ ساله شرکت برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، شرکت بیمه سامان برنامه‌ریزی نموده است تا سال ۱۴۰۰ به امید خداوند متعال در بیمه‌های زندگی ۱۵ درصد سهم از بازار و در بیمه‌های غیرزندگی ۶ درصد سهم از بازار کشورمان داشته باشد. ما پیش‌بینی می‌کنیم بازار بیمه کشور ظرف چهارسال آینده (تا پایان سال ۱۴۰۰) به‌صورت متوسط حداقل رشد سالانه ۲۰ درصدی را تجربه کند و به همین علت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای افزایش سهم شرکتمان از بازار بیمه در هر رشته بیمه رشدی متناسب با اهداف و بیشتر از رشد بازار داشته باشیم.

 

برای توسعه خدمات متمایز بیمه سامان چه برنامه‌هایی دارید؟

بیمه سامان با اعتقاد به لزوم تعامل و همدلی با گروه‌های ذی‌نفع همواره درصدد است با اتکا به سرمایه‌های مالی و انسانی مناسب، خدمتی متمایز را برای بیمه‌گذاران خود به ارمغان آورد. تحقیقات بسیاری در بیمه سامان انجام شده است که چگونه بتوانیم بهترین پوشش بیمه‌ای را به خانواده‌های ایرانی ارائه کنیم. لیکن بیمه سامان منطبق با روش‌های جدید همواره برای ایجاد ارزش واقعی برای مشتریان خود اقدام می‌کند.

بیمه سامان در همین بستر  و با آینده‌نگری نسبت به بازار و برنامه‌های آتی، خود را آماده کرده است. تمرکز ما در سال جاری و سال‌های آینده، بر روی کیفیت ارائه خدمات به ذی‌نفعان‌مان خواهد بود به‌جای اینکه به‌دنبال پایین آوردن نرخ‌ها باشیم، بر افزایش کیفیت خدمات‌مان تمرکز کرده‌ایم.

برای اینکه بتوانیم منطبق با توسعه بازار، کیفیت خدماتمان را نیز افزایش دهیم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به‌صورت «تخصصی» در هر حوزه عمل کنیم. به‌عنوان‌مثال در حوزه ارزیابی خسارت تا جای ممکن از خدمات ارزیابان مستقل خسارت به‌صورت برون‌سپاری شده استفاده می‌کنیم تا علاوه بر ایجاد تعاملی منصفانه و تعادلی بی‌طرفانه در ارزیابی خسارات در راستای منافع بیمه‌گذاران بتوانیم با تمرکز بر فعالیت اصلی‌مان که همان مدیریت ریسک است، کیفیت خدماتمان در خسارت را نیز افزایش دهیم.

در حوزه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری نیز از خدمات متخصصین به‌صورت برون‌سپاری شده بهره می‌بریم و این روش را برای سایر فعالیت‌هایی که بر اساس تحلیل‌های چرخه ارزش (Value Chain) شرکت بیمه قابلیت برون‌سپاری دارند استفاده خواهیم کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا