امور زیربناییراه و ساختمان

چرخ تولید مسکن در کشور به حرکت در خواهد آمد/هفته اول اسفند اولین قطار از قزوین به رشت خواهد رفت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنده هیچ پسوندی را برای مسکن قبول ندارم گفت: با کمک مردم و توسعه‌گران تلاش خواهیم کرد تا چرخ تولید مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه به حرکت در آید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی  در سفر به استان قزوین در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بیشتر آزادراه‌ها توسط بخش خصوصی یا غیردولتی سرمایه‌گذاری می‌شوند، تصریح کرد: نکته مهم در این سرمایه‌گذاری این است که بازگشت سرمایه از محل عوارض صورت می‌گیرد و زمانی که این آزادراه‌ها بعد از طی دوره بازگشت سرمایه به دولت بازمی‌گردند این بار یک سرمایه‌گذار دیگر نیاز است تا برای ارتقای کیفیت آزادراه ها وارد شده تا بر ایمنی و هوشمندسازی آزادراه‌ها تمرکز و آن‌ها را برای یک دوره بهره‌برداری دیگر آماده کند.

وی با اشاره به اینکه میزان عوارض آزادراه‌ها تابع ارزش‌هایی است که ایجاد می‌کنند، افزود: همچنین باید استهلاک سرمایه نیز مورد بررسی قرار گیرد و یادمان نرود که مسافران در جاده ها بنا به مسافت طی شده از مبدا در ایستگاه آخر عوارض جاده را پرداخت می‌کنند.

اسلامی با بیان اینکه نکته مهمی که در حال حاضر در بحث آزادراه‌ها وجود دارد توسعه آن‌ها برای توسعه ترانزیت در کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر ما تلاش داریم تا از سرمایه‌گذاران دعوت کنیم و با تزریق منابع خود بتوانیم زیرساخت‌های کشور را توسعه دهیم تا مردم جاده‌های ایمن و با کیفیت داشته باشند. در عین حال خدمات بین راهی مدرن یکی از اصولی است که باید در راه‌های کشور مدنظر قرارگیرد به گونه‌ای که دیگر شاهد مسائلی که پیش از این برای جاده‌های قزوین–زنجان و زنجان- تبریز که فاقد امکانات بود افتاد، به وجود نیاید و  به صورت پیوسته و به تمامی امکانات مجهز باشند.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل را یکی دیگر از راه‌های ارتقا کیفیت و مولفه های افزایش جابه جایی و بالانس عرضه و تقاضا دانست.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گریزی نیز بر برنامه بازآفرینی شهری زد و گفت: بازآفرینی شهری در ۲۷۰ محله در سال باید طبق برنامه ششم توسعه  اجرایی شود و برنامه سال ۹۷ این بازآفرینی ماه گذشته به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده  و طبق آن در ۳۱ استان ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد.

اسلامی افزود: در محلات هدف بازآفرینی سه نوع کار صورت می‌گیرد: اولین آن این است که در بافت واجد ارزش احیا با تغییر کاربری اجرایی می‌شود، دومین نکته تکمیل سراها است که به کمک دستگاه مربوط انجام خواهد شد و سوم احداث خانه نو است که این ۱۰۰ هزار واحد هدف سالانه  را پوشش خواهد داد. البته احداث واحد مسکونی توسط مردم یا شرکت‌های ساختمان سازی که در این محدوده‌ها فعال هستند و اصطلاحا به آن‌ها توسعه‌گر گفته می‌شود، صورت می‌گیرد. همچنین زمین مورد استفاده یا از محل زمین‌های دولتی یا متعلق به مردم با تجمیع ،تملک و یا راه های دیگر به این طرح اختصاص خواهد یافت.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بازدید از محور تهران-کرج- قزوین اشاره کرد و گفت: برای ارتقای ایمنی در اتوبان‌ها نیازمند جداکننده وسط هستیم تا به صورت یک سیستم استاندارد ایمن تعرض و تجاوز به خطوط لاین مقابل را کنترل کند؛ زیرا گاردریل‌های قدیمی به دلایل مختلف تلفات و ضایعات بسیار داشتند و مانع تجاوز به لاین مقابل نیز نمی‌شدند. با این حال نسل جدید جداکنننده‌ها که همانا نیوجرسی‌های مفصلی هستند به روزترین مصالح از لحاظ تکنولوژی و ایمنی هستند که در حال حاضر در اتوبان‌ها به کار گرفته می‌شوند و ما امروز استفاده از آن‌ها را در آزادراه تهران-کرج-قزوین شروع کرده‌ایم.

اسلامی با تاکید بر اینکه بنده مسکن با پسوند را قبول ندارم، تصریح کرد: در این دوره مسکنی که در هدف داریم و برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه در حال ساخت است، در برنامه ما دیده شده و شامل تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر و ۴۰۰ هزار واحد جدید در سراسر کشور است که اگر مردم در ساخت و تکمیل آن‌ها مشارکت کنند چرخ تولید مسکن در کشور به حرکت در خواهد آمد.

وی در پایان به افتتاح راه آهن قزوین-رشت در هفته اول اسفند اشاره کرد و گفت: راه‌آهن قزوین-رشت در حال تکمیل است و سیر و حرکت راه‌آهن باید عملیات تست و نصب خدمات و مسائل ایمنی در مسیر را انجام دهد تا قطار بتواند در مسیر به حرکت درآید؛ البته با توجه به زمان‌بندی‌های صورت گرفته به احتمال قوی در هفته اول اسفند شاهد به حرکت درآمدن قطار در این مسیر خواهیم بود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا