بانکبانک و بیمهصوت

لزوم خروج بانک ها از بنگاهداری

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بر ضرورت خرج بانک های کشور از بنگاهداری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی صالح آبادی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه پرهیز از بنگاهداری و فروش اموال مازاد باید در دستور کار بانک های کشور قرار گیرد، افزود: مبحث خروج بانک ها از بنگاهداری سال هاست که از سوی مسئولان کشور مطرح می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه طبق ماده های ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید خروج بانک ها از بنگاهداری امری ضروری است، اظهارداشت: بانک ها به جای بنگاهداری باید به وظیفه خود در حوزه واسطه گری وجوه جامه عمل بپوشانند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه بانک های کشور از راه های مختلفی بنگاهدار شده اند، ادامه داد: یکی از راه های ورود بانک ها به عرصه بنگاهداری از طریق تملک دارایی و بنگاه بدهکاران تسهیلات اعطایی بوده است.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر دولت برای رد بدهی ها و دیون خود به بانک ها شرکت های دولتی را به بانک ها واگذار کرده اما گاهی هم بانک ها در شرایطی که نرخ سود واقعی نبوده برای سودآوری بنگاه ایجاد واز این روش سودآور شده اند.

صالح آبادی ضمن اشاره به اینکه گاهی نیز دولت به بانک ها تکلیف کرده تا در برخی از حوزه ها بنگاهداری کنند، افزود: تردیدی در خروج بانک ها از عرصه بنگاهداری وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون وزارت امور اقتصادی و دارایی بنگاه های بانک ها را تقسیم بندی کرده است، اظهارداشت: برخی از بنگاه ها در زنجیره ارزش خدمات بانک ها قرار دارند و بخش لیزینگ و صرافی ها از جمله این حوزه ها بوده که باید در تملک بانک ها باشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به رادیو اقتصاد یادآور شد: طی چند سال اخیر تمامی بنگاه های این بانک واگذار شده به طوری که بانک مورد نظر هیچ بنگاه و یا حتی بخش لیزینگی ندارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا