بورسبورس اوراق

اقبال بازار به نمادهای بانکی و خودرویی

در روند معاملات امروز بورس تهران رقم خورد:

بورس تهران اولین روز از فصل زمستان را در حالی آغاز کرد که سایه بازارهای جهانی بر روند معاملات سهامداران به وضوح دیده شد. با این وجود، امروز بار دیگر سهامداران خرد روی خوش به سهام شرکت های خودرویی و بانکی نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،همزمان با پایان هفته کاری گذشته، تحولات گسترده ای در حوزه بین الملل رخ داد که در نهایت منجر به افت حدود ۵ درصدی قیمت نفت شد. علاوه بر طلای سیاه، کامودیتی ها نیز نتوانستند تحرک مثبتی داشته باشند و فلزات پایه در مسیر افت قیمتی قرار گرفتند.

مجموع این موارد باعث شد که در اولین روز معاملاتی هفته، بورس تهران شاهد عرضه های سنگین سهام از سوی معامله گران باشد. عمده عرضه سهامداران در روز شنبه مربوط به نمادهای بزرگ و کالا محور بود و بعد از آن و در ساعات پایانی معاملات تسری جو هیجانی به دیگر نمادها منجر به افت بیش از هزار واحدی شاخص کل شد.

همچنین بخوانید

به این ترتیب نماگر اصلی بورس تهران امروز به میانه های کانال ۱۵۴ هزار واحد عقب گرد داشت. شاخص هم وزن به مدد افت محدود صنایع کوچک توانست ریزش کمتری را تجربه کند و به سطح ۲۶ هزار و ۶۱۲ واحد برسد.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری  مربوط به شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس است. در مقابل شرکت های  بانک ملت، گروه مپنا و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۱.۲ میلیارد سهام برگه بهادار و حق تقدم در قالب ۹۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۰۸ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

همچنین در روز شنبه و در پایان معاملات فرابورس ایران، شاخص کل این بازار ۱۱ واحد عقب‌نشینی کرد و به رقم هزار و ۷۸۰واحد رسید.

بعد از آنکه در ماه های آبان و آذر تغییر مالکیت کلی بورس تهران به نفع بازیگران بزرگ بازار رقم خورد، در اولین روز دی ماه نیز حقوقی ها برگ برنده تغییر مالکیت را در اختیار داشتند. بر اساس آمارها تغییر مالکیت امروز بورس تهران حدود ۳۰ میلیارد تومان از سمت حقیقی به حقوقی رقم خورد.

مانند بسیاری از روزهای پیشین حقوقی ها در نمادهای بزرگ و کالامحور نقش حمایتی پررنگ تری را ایفا کردند. به این ترتیب این گروه بیشترین خرید را در صنایع فراورده های نفتی و کانه های فلزی به ثبت رساندند.

در مقابل بازیگران خرد، بار دیگر رویکرد مثبتی به نمادهای بانکی نشان دادند و بیشترین تقاضا را در این گروه به ثبت رساندند. بعد از بانکی ها، خودرویی ها دومین گروه مورد توجه بازیگران خرد بودند و در نمادهای بزرگ این گروه نیز تقاضای مناسبی را ثبت کردند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا