انرژی

طراحی "سیستم پایش و هشدار سیل" در سد دز/اجرای طرح "کاهش تبخیر" در حوضه آبریز سد

محققان دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول موفق به طراحی و ساخت سیستم پایش و هشدار سیل در سد دز شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد ذاکر مشفق، مدیر امور فناوری، تجاری‌سازی، ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: دانشگاه جندی شاپور دزفول در حال حاضر ۲۴ طرح پژوهشی با صنایع استان خوزستان و سایر استان‌ها در دست اجرا دارد که بیشترین سهم تحقیقات را حوزه آب و انرژی به خود اختصاص داده است.

ذاکرمشفق افزود: “سیستم پایش و هشدار سیل سد دز” یکی از پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه جندی شاپور دزفول است که با همکاری سازمان آب و برق خوزستان و سد دز در دست اجراست.

وی افزود: با توجه به سیلاب بزرگی که سال ۹۵ در دزفول اتفاق افتاد، نیاز به انجام طرح‌های مطالعاتی در این خصوص از طرف این دانشگاه احساس شد که پس از پیگیری‌های لازم با سازمان آب و برق خوزستان و شرکت بهره‌برداری از سد و نیروگاه دز، به دانشگاه ابلاغ و این تحقیق انجام شد.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول افزود: مطالعات و طراحی‌ها برای این طرح تحقیقاتی انجام شده، سنسورها و ادوات ساخته شده‌اند و تمام ادوات و سنسورهای موردنیاز این طرح بومی‌سازی شده‌اند و در حال حاضر در تولید ادوات نه تنها از خارج کشور بلکه از خارج استان نیز بی‌نیاز هستیم.

ذاکرمشفق با بیان اینکه سخت افزار و نرم افزار این طرح تحقیقاتی به طور کلی بومی‌سازی شده است، گفت: در حال حاضر آماده نصب سنسورها و ادوات بر روی رودخانه هستیم.

ذاکر مشفق اظهار کرد: با نصب این ادوات به زمان پیش هشدار برای سیل در ورودی سد دز یک ساعت اضافه خواهد شد و خواهیم توانست سه ساعت پیش از وقوع سیل آن را قبل از ورود به مخزن سد دز پیش بینی کنیم، ضمن اینکه در آینده سیستم طوری ارتقا و توسعه خواهد یافت که مقدار سیلاب چند روز قبل در ورودی سد دز پیش بینی می‌شود.

وی افزود: این سیستم آنلاین خواهد بود و زمانی که سیلاب در بالادست اتفاق می‌افتد، ورودی آب در سد اعلام می‌شود که می‌توان این پیش‌بینی را تا پایین دست شهر دزفول و حتی تا محل تلاقی رود دز به کارون نیز انجام داد.

وی افزود: تیم تحقیقاتی برای اجرای این طرح چهار نفر هستند که طراحی و ساخت ادوات انجام شده و منتظر مجوز نصب هستیم که اگر این طرح اجرا شود، برای کاهش خسارت‌ها در پایین دست بسیار موثر خواهد بود.

وی طرح کاهش تبخیر را یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: کشورمان در منطقه گرم و خشک واقع شده و بخش عمده‌ای از منابع آبی که در سدها ذخیره می‌کنیم، تحت عنوان تبخیر از دست می‌رود؛ به عنوان مثال هر سال ۲ متر از مخزن سد کرخه بابت تبخیر تلف می‌شود.

ذاکرمشفق افزود: در این طرح تحقیقاتی با استفاده از نوع خاصی مواد شیمیایی که آلودگی برای محیط زیست ندارند، حدود ۴۰ درصد تبخیر کاهش می‌یابد که قرار است کارآیی این روش‌ها برای اقلیم سد دز مطالعه و نتایج گزارش شود.

وی گفت: برای اجرای این طرح یک ایستگاه تحقیقاتی هواشناسی و تبخیرسنجی کامل در دانشگاه نصب خواهد شد و تمام پارامترهای هواشناسی در این ایستگاه ثبت و ضبط می‌شود که طراحی این ایستگاه با استانداردهای جهانی سازگار است و می‌توانیم متغییرهای هواشناسی نظیر رطوبت نسبی، بارندگی، سرعت و جهت باد، تابش خورشیدی و تبخیر را با این ایستگاه در اختیار سازمان‌ها و عموم مردم قرار دهیم.

ذاکرمشفق تخمین بارش اتفاق افتاده در حوضه آبریز سد دز را یکی دیگر از طرح‌های پژوهشی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح توزیع مکانی بارش با دقت بالا در هر واقعه بارندگی در حوضه آبریز سد دز قابل محاسبه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا