بانکبانک و بیمه

سه تابلو از بازار مسکن

مرکز آمار ایران نبض سه‌گانه بازار مسکن کشوری را برای تابستان ۹۷ اعلام کرد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)،مرکز آمار روز گذشته در گزارشی جزئیات تحولات بازار مسکن شهرهای کشور به لحاظ تغییرات سطح قیمت و تعداد معاملات انجام شده در بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی، واحدهای مسکونی و همچنین بازار اجاره مسکن را منتشر کرد. بررسی‌های صورت گرفته از محتوای آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد بازار معاملات مسکن شهرهای کشور در تابستان امسال نه تنها با افزایش شیب رشد قیمت واحدهای مسکونی در مقایسه با یک فصل قبل-بهار ۹۷- و فصل مشابه سال قبل-تابستان ۹۶-مواجه شده است، بلکه میزان رشد تعداد معاملات فروش انجام شده در بازار کشوری مسکن نیز تابستان امسال در مقایسه با یک فصل قبل از آن –بهار ۹۷- بیشتر شده است.

تابستان امسال میانگین قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهرهای کشور با عبور از مرز ۲ میلیون تومان به ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان رسید؛این در حالی است که عبور قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور از مرز ۲ میلیون تومان یک رکورد تازه محسوب می‌شود؛تاکنون میانگین فصلی قیمت مسکن در شهرهای کشور از ۲ میلیون تومان عبور نکرده بود وبهار امسال میانگین قیمت فروش واحدهای مسکونی در کل کشور به نزدیک مرز ۲ میلیون تومان رسیده بود؛هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور بهار امسال به‌طور متوسط یک میلیون و ۹۳۷ هزار تومان معامله شد و از این بابت عبور میانگین قیمت کشوری مسکن از مرز ۲ میلیون تومان در تابستان یک رکورد جدید محسوب می‌شود.
میانگین قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهرهای کشور براساس اعلام مرکز آمار ایران در تابستان ۹۷ نسبت به فصل قبل ۱۵ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل-تابستان ۹۶-معادل ۴/ ۴۴ درصد افزایش یافت که از یک زاویه به معنای سرایت جهش قیمتی بازار مسکن شهر تهران به آمارهای کشوری معاملات مسکن در سه ماه دوم سال جاری-تابستان ۹۷-است. حجم(تعداد) معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در کل شهرهای کشور، در تابستان امسال نیز در مقایسه با یک فصل قبل –بهار ۹۷-معادل ۳/ ۱۱ درصد رشد کرده است؛این در حالی است که بهار امسال تعداد معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در شهرهای کشور در مقایسه با زمستان ۹۶ حدود ۴ درصد افت کرد. تعداد معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در تابستان امسال همچنین ۱۶ درصد در مقایسه با تابستان سال گذشته افزایش یافت.  در حالی که تعداد معاملات خرید مسکن در شهر تهران تا  تابستان امسال به طور متوسط ۲۰درصد افت کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تحولات و نوسانات شدید قیمتی در بازار معاملات مسکن شهر تهران که تابستان امسال منجر به افت قابل توجه حجم معاملات خرید مسکن در نتیجه افزایش عمق شکاف بین قدرت خرید متقاضیان و سطح قیمت‌ها شد در آمارهای کشوری مربوط به تحولات بازار مسکن شهرهای کشور اثرگذار بوده است؛به این معنا که بخش قابل توجهی از رشد ۴/ ۴۴ درصدی میانگین کشوری قیمت مسکن مربوط به اثر جهش قیمت در بازار مسکن شهر تهران در تابستان امسال بوده است؛بنابراین رشد ۴/ ۴۴ درصدی میانگین قیمت مسکن کل کشور در تابستان امسال به معنای آن نیست که بازار مسکن تمام شهرهای کشور در این بازه زمانی با جهش قیمت مواجه شده است.
تابستان امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با تابستان سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت؛از آنجا که میانگین قیمت مسکن شهر تهران طی تابستان امسال در میانگین کشوری قیمت مسکن اعمال شده است بخش قابل توجهی از نرخ رشد اعلام شده متاثر از میانگین قیمت مسکن شهر تهران و جهش قیمت آپارتمان در پایتخت در سه ماهه دوم سال جاری است. بررسی‌ها حاکی است نوسانات قیمت مسکن در بسیاری از شهرها واستان‌های کشور به مراتب کمتر از رقم اعلام شده –نرخ رشد ۴/ ۴۴ درصدی-بوده است. میانگین مساحت واحدهای مسکونی معامله شده در بازار خرید وفروش تابستانی املاک کل کشور ۱۰۶ مترمربع با میانگین عمربنای ۱۱ سال بوده است. مرکز آمار در این گزارش همچنین تحولات مربوط به میانگین قیمت وتعداد معاملات انجام شده در بازار زمین‌ و املاک مسکونی کلنگی را نیز منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی در کل کشور، تابستان امسال به یک میلیون و۷۲۵ هزار تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با فصل قبل-بهار ۹۷-معادل ۲۹ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل –تابستان ۹۶-حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
رشد شدید قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی در کل کشور نیز بی تاثیر از آمارهای مربوط به نوسانات بازار معاملات زمین در پایتخت نیست؛به این معنا که مشابه وضعیت اثرگذار بازار معاملات خرید و فروش مسکن شهر تهران بر تحولات کشوری بازار مسکن،جهش قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران در تابستان امسال نیز در آمارهای کشوری منعکس شده است و بخشی از رشد شدید میانگین قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی در آمار مربوط به تحولات بازار زمین کل کشور، متاثر از جهش قیمت زمین در شهر تهران است.
تابستان امسال میانگین مساحت زمین‌ها و املاک مسکونی کلنگی معامله شده در بازار معاملات مسکن کل کشور به ۳۰۷ مترمربع رسیده است. طی سه ماهه دوم امسال، تعداد معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهرهای کشور در مقایسه با بهار ۹۷ حدود ۱/ ۱۱ درصد و در مقایسه با تابستان سال ۹۶ حدود ۴۲ درصد رشد کرد.
 
 روایت رسمی از بازار کشوری اجاره
در گزارش مرکز آمار درباره تحولات کشوری بازار مسکن در تابستان ۹۷،نوسانات بازار اجاره نیز مورد بررسی قرار گرفته است؛بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی این مرجع آماری،متوسط مبلغ اجاره‌ ماهانه به علاوه سه درصد مبلغ ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بازار مسکن کل کشور تابستان امسال به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. این میزان در مقایسه با یک فصل قبل –بهار ۹۷-معادل ۳/ ۱۰ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل –تابستان ۹۶- معادل ۲۶ درصد رشد کرده است. همچنین تعداد معاملات اجاره مسکن در بازار مسکن کل کشور در تابستان امسال در مقایسه با فصل بهار ۹۷،برابر با ۵/ ۳۷ درصد افزایش یافته است که نوعی افزایش قابل انتظار و طبیعی به نظر می‌رسد؛به دلیل آنکه فصل تابستان همواره به‌عنوان فصل اوج نقل وانتقالات در بازار اجاره مسکن شناخته می‌شود وعمده مستاجران در این فصل اقدام به جابه‌جایی در واحدهای مسکونی اجاره‌ای می‌کنند طبیعی است تعداد معاملات اجاره مسکن در این فصل در مقایسه با سایر فصول سال با فاصله قابل توجهی بیشتر باشد. با این حال، آمارها نشان می‌دهد تعداد قراردادهای اجاره مسکن که تابستان امسال بین مستاجران و موجران به امضا رسید در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش یافته است؛تابستان امسال تعداد معاملات ثبت شده در بازار اجاره در مقایسه با تابستان سال گذشته ۸/ ۹ درصد افت کرد؛این موضوع هرگز به معنای کاهش تعداد مستاجران در بازار مسکن نیست؛ رشد قابل توجه سطح اجاره بها در برخی شهرها از جمله شهر تهران طی تابستان امسال موجب شد بسیاری از مستاجران اقدام به تمدید قرارداد سال گذشته خود با موجران کنند؛ به همین دلیل تعداد قراردادهای جدید در بازار اجاره مسکن حدود ۱۰ درصد در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش یافت.
به نوشته دنیای اقتصاد، میانگین مساحت واحدهای مسکونی اجاره‌ای که تابستان امسال به بازار اجاره شهرهای کشور عرضه شد ۹۷ مترمربع بوده است؛عمربنای این واحدها همچنین به‌طور متوسط ۱۳ سال بوده است. به‌طور قطع تحولات بازار اجاره مسکن شهر تهران که تابستان امسال با افزایش قابل توجه سطح اجاره‌بها مواجه شد در آمار مربوط به تحولات کشوری معاملات اجاره مسکن در سه ماهه دوم سال از اثرگذاری قابل توجهی برخوردار بوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا