بانکبانک و بیمه

پیش بینی وضعیت آینده بازار مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: در آذرماه ۱۳۹۷ معاملات مسکن در کل کشور ۲۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: در آذرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۶ هزار و ۲۰۰ قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور منعقد شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۲ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در آذرماه ۳۸ هزار و ۸۸۲ اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در شهر تهران نیز طی ۳۰ روز آذرماه ۱۳۹۷ تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن ۸۰۴۰ مورد بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۴ درصد کمتر شده است. همچنین در همین مدت در تهران ۱۱ هزار و ۲۹۱ اجاره نامه در تهران داشتیم که نسبت به آذرماه سال گذشته ۲۰ درصد افت کرده است.
خسروی در تحلیل کسادی بازار مسکن گفت: یکی از عوامل پایین آمدن معاملات به نوسانات فصلی مربوط می شود که در پاییز همواره شاهد کاهش خرید و فروش ملک هستیم. دلیل دیگر آن است که تقاضای سرمایه‌ای در بازار املاک که بعد از افزایش نرخ ارز ایجاد شده بود فروکش کرده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: به دنبال جهش قیمت دلار، مردم پول‌های خود را شتابزده از بانک بیرون کشیدند و به خرید مسکن اختصاص دادند که منجر به رشد قیمتها و پایین آمدن توان متقاضیان شد. همین موضوع در ادامه، پایین آمدن تعداد معاملات را در پی داشت.
وی در پیش بینی وضعیت آینده بازار مسکن گفت: مشابه وضعیت فعلی را در سال ۱۳۹۱ به دنبال نوسانات نرخ ارز داشتیم که پس از یک دوره جهشی، اوضاع به روال عادی برگشت و امسال نیز همین روند اتفاق می افتد. تا پایان سال اتفاق خاصی در بخش معاملات مسکن رخ نمی دهد و به تدریج شاهد ثبات قیمتها خواهیم بود. از سوی دیگر مهندس اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که برنامه های مناسبی در حوزه تولید و عرضه مسکن دارند که در صورت تحقق می تواند به بازار املاک سر و سامان بدهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا