بورسبورس اوراق

معاملات سبد آتی سهام، ابزار سود آوری و مدیریت ریسک

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان:

 

معاملات آتی سهام یک ابزار مدیریت ریسک است و می تواند چه در شرایط صعودی و چه در شرایط رکودی بازار، بازده مثبت ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اهمیت معاملات آتی سبد سهام   گفت: در دنیا چند ابزار مالی بر اساس شاخص عمل می کنند. یکی از این ابزار ها صندوق های شاخصی است که هم اکنون در بازار سرمایه کشور ما نیز وجود دارد و البته بازده آنها لزوما با شاخص کل یکسان نیست. یک حالت دیگر این است که ابزار مشتقه ای بر اساس عملکرد شاخص و با محور صنایع مختلف یا ۳۰ شرکت برتر تعریف کنیم که معاملات آتی سبد سهام از همین دست است.

وی ادامه داد: با ورود این ابزار به بازار سرمایه، سرمایه گذاری که نمی داند کدام سهم از یک گروه را خریداری کند، می تواند جایگاه خریدار یا فروشنده را در یک صنعت بگیرد. به عنوان مثال سرمایه گذار هنگام رشد قیمت نفت، می تواند پوزیشن خرید صنعت پالایشگاه، پتروشیمی یا  شیمیایی را انتخاب کند یا اگر هم پیش بینی افت قیمت را دارد، می تواند جایگاه فروش را وارد کند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان اینکه ابزار مشتقه در بیش از ۵۰ درصد بازارهای جهان مورد استفاده است، افزود: در این بین باید به چند مورد توجه ویژه ای داشت. نخست آنکه قیمت گذاری جذاب انجام شود. در تجربه اختیار خرید و فروش قیمت گذاری جذاب انجام نشد از همین رو باید قیمت ابزارهای جدید را جذاب کرد تا مورد استقبال قرار گیرد. موضوع بعدی میزان وجه تضمین است و مسیله سوم محدودیت نرم افزاری است. در حال حاضر تنها تعداد محدودی (۲۴-۲۵) کارگزار می توانند از معاملات آتی سبد سهام استفاده کنند. این مورد مسیله مهمی است.

صفاری با تاکید بر اینکه فراگیری معاملات آتی سبد سهام ضرورت بازار سرمایه است افزود: هم اکنون ۷۵ درصد بازار نمی تواند از این ابزار استفاده کند. از بین سه شرکت داده پردازی که به کارگزاران خدمات ارایه می دهند، تنها یک شرکت که مبدع این ابزار است، می تواند معاملات آتی سهام را انجام دهد و به لحاظ فنی هنوز امکان ارایه خدمات توسط سایر کارگزاری ها فراهم نشده است و باید به منظور داشتن بازاری منصفانه، هرچه سریعتر زیرساخت های لازم را برای انجام این معاملات فراهم کنیم.

وی با اشاره به تجربه بین المللی استفاده از ابزار های مشتقه در دنیا، افزود: خلق معاملات آتی سبد سهام در بازار سرمایه ما اقدام بسیار خوبی است که قطعا به توسعه بازار منتهی می شود و می توانیم از این ابزار در بورس های کالایی هم استفاده کنیم. البته معاملات آتی سکه بسیار موفق بود اما به دلیل مسایل غیر منطقی تعلیق شد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان افزود: در بازار ما هلدینگ های بزرگی وجود دارد و اگر بتوانیم این شرکت ها را وارد بازی کنیم راه اندازی این ابزار می تواند عملی موفق باشد. در حالت عادی سرمایه گذاران فقط در زمان افزایش بازار، بازده مثبت کسب می کنند، اما با به کارگیری این ابزار، سرمایه گذاران، شرکت های سبدگردان و مشاوران سرمایه گذاری، می توانند در زمان افت قیمت ها نیز بازدهی های مثبتی را برای خود رقم زنند.

وی در پایان تاکید کرد: معانلات آتی سبد سهام ابزار بسیار خوبی است و باید با تقویت زیرساخت های استفاده از آن در بازار را به سرعت فراگیر کنیم.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا