بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مدیر سامانه هفتادسی مطرح کرد: ۷۰۳۰ سامانه‌ای از دل کاربران و برای آنهاست

سامانه ۷۰۳۰ با شعار «۷۰ درصد سودها برای کاربران» به بازار محصولات اعتباری از جمله شارژ، بسته‌های اینترنتی و خدمات پرداخت ورود پیدا کرده و کاربران فعال خود را در ۷۰ درصد از سود خود شریک می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی بنیان‌گذار این سامانه، وحید عزیزی‌نژاد است که به گفته خودش در حوزه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی تحصیلاتی نداشته و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق و سیستم‌های انرژی است، اما به دلیل علاقه‌مندی‌اش در حوزه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده است. با او همراه شدیم تا داستان به وجود آمدن این سامانه را توضیح دهد و بدانیم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وحید عزیزی‌نژاد، مدیرعامل سامانه ۷۰۳۰

عزیزی‌نژاد کار خود را با تألیف کتاب‌های فیزیک گاج و سپس ساختن مجموعه اپلیکیشن‌های کمک ‌آموزشی با نام «تسلا» برای دوره دبیرستان در سال ۱۳۹۲ شروع کرده، این اپلیکیشن مطالب آموزشی رتبه‌های برتر کنکور را در بستری کارآمدتر و با قیمتی ارزانتر در کافه بازار و سایر اپلیکیشن مارکت‌ها عرضه می‌کرده است.

عزیزی‌نژاد و گروهش در سال ۱۳۹۳ پیام‌رسان بومی به نام «بونگ» را راه‌اندازی کردند که برخی امکانات و قابلیت‌های خاصی برای اقوام ایرانی در آن گنجانده شده بود. عزیزی‌نژاد در این باره توضیح می‌دهد: «در واقع بونگ یک پیام‌رسان و شبکه اجتماعی بومی در پاسخ به برخی پتانسیل‌ها و نیازهای اقوام ایرانی با زبان‌های مختلف بود که در رقابت با پیام‌رسان وایبر و برخی از قابلیت‌های فیسبوک، ایده‌پردازی و آماده رونمایی شد، اما به دلایلی منتشر نشد.»

پروژه «قرآن واضح» در حوزه قرآن کار بعدی این تیم بوده است. تعریف این پروژه حاصل این نگرش بود که قرآن‌خوانی و به طور کلی‌ نیاز مردم به آموزه‌های دینی به چشم یک سرویس دیده شود تا با وجود توسعه در زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های حوزه فناوری اطلاعات از جمله اینترنت، گوشی‌های هوشمند، سیستم عامل‌های همراه اندروید و ios بتوان یک راهکار و اپلیکیشنی ایجاد کرد تا نیاز مردم که تاکنون به طور سنتی و متداول به وسیله ابزارها و روش‌های قدیمی پاسخ داده می‌شد، اکنون با به کارگیری تکنولوژی به نحوی موثرتر و همگانی‌تری در دسترس عموم قرار گیرد و به این نیاز پاسخ داده شود.

آغاز به کار ۷۰۳۰
عزیزی‌نژاد با این مقدمات، داستان ایجاد سامانه ۷۰۳۰ را تعریف می‌کند. او می‌گوید: «تابستان سال ۱۳۹۶ بود که نظر شرکت در حوزه پرداخت جلب شد. با مطالعات مشخص شد حوزه پرداخت و فین‌تک رو به رشد است و در یک نقطه عطف و در آستانه انقلاب قرار دارد. همه این سامانه‌ها و استارت‌آپ‌ها که در سال‌های اخیر در کشور و حتی در دنیا ایجاد شده، تلاشی هستند برای خارج شدن امر نگهداری و انتقال پول از فاز سنتی خود و گذر از ابزارها و بسترهای سنتی به فضای مدرن‌تر و کارآمدتر با استفاده از ظرفیت‌های اینترنت و نرم‌افزار.

از طرفی در ایران کسانی که در حوزه پرداخت مانند پی‌اس‌پی‌ها فعال هستند، خدمات یکسان، با کیفیت و قیمت‌های نسبتاً مشابهی ارائه می‌دهند و کمتر به ایجاد بسترهای جدید پرداخت توجه می‌کنند. آنها فقط با تبلیغات زیاد سعی می‌کنند مخاطب و مشتری را جذب کنند. از سوی دیگر استارت‌آپ‌های فین‌تک در سال‌های اخیر با وجود ایجاد و پیگیری کارهای نوآورانه عموماً با استقبال عمومی کاربران مواجه نمی‌شوند و در بین مردم رایج و متداول نمی‌شوند.»

مدیر سامانه هفتادسی در این باره ذکر می‌کند: «۷۰۳۰ با این سؤال شکل گرفت که این سامانه چگونه می‌تواند در حوزه پرداخت حرف خود را بزند؟ چگونه هم می‌توان جامعه کاربران بالایی داشت و هم نوآوری در حوزه پرداخت را مد نظر قرار داد؟ در پاسخ به این سؤال و در گام اول، فروش محصولات اعتباری و غیرفیزیکی از جمله شارژ، بسته‌های اینترنت و قبض به عنوان پرتکرارترین پرداخت‌ها به عنوان فعالیت اولیه این سامانه انتخاب شد.

بازار اولیه این سامانه آن دسته از کاربران فعال در فضای مجازی تعریف شد که کمتر تحت تأثیر تبلیغات محیطی و تلویزیونی شرکت‌های بزرگ قرار دارند و از طرفی با توجه به ظرفیت تبلیغات این بخش از کاربران استراتژی ۷۰ به ۳۰ برای سامانه هفتادسی انتخاب شد. به این معنی که سامانه هفتادسی به جای تبلیغات هنگفت و هدر رفت منابع مالی، کاربران فعال را در هفتاد درصد سود حاصل از خرید همه کسانی که دعوت می‌کنند، سهیم می‌کند.»

چگونگی کسب درآمد کاربران از این سامانه
او با اشاره به اینکه سامانه ۷۰۳۰ در ابتدای کار تنها پنج درصد از بازار را مورد هدف قرار داده و آن هم کاربرانی هستند که در شبکه‌ اجتماعی فعالیت می‌کنند، می‌گوید: «سامانه ۷۰۳۰ یک پلتفرم خرید و فروش محصولات اعتباری و بستری برای همه کسانی است که ظرفیت تبلیغ و جذب مخاطب را دارند تا بتوانند در کنار کسب‌وکار خود یک درآمد جدید نیز داشته باشند و در ۷۰ درصد از سود محصولات در سامانه هفتادسی بهره‌مند شوند.

مدیران کانال‌های پرمخاطب، صاحبان پیج‌ها، فعالان در گروه‌ها، کسانی که سایت یا وبلاگ پربازدید دارند و همه کسانی که می‌توانند کار تبلیغ انجام دهند، می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه، دیگران را دعوت کنند و در هفتاد درصد سود خرید همه کسانی که با دعوت ایشان وارد می‌شوند، سهیم شوند.»

مدیرعامل سامانه ۷۰۳۰ در ادامه می‌گوید: «فعالیت در این سامانه به این صورت است که هر کاربری که به سیستم ۷۰۳۰ وارد می‌شود، شماره موبایل او کد معرف اوست، می‌تواند پنج نام کاربری اختصاصی برای خودش بسازد و شروع به دعوت کردن دوستان کند. از زمانی که آنها ثبت نام می‌کنند با کد معرف وارد می‌شوند و اگر خریدی انجام دهند سودی به او تعلق می‌گیرد.»

او درباره نحوه فعالیت کاربران می‌گوید: «هر کس از کاربر معمولی تا حرفه‌ای بسته به توان، تخصص و ظرفیت تبلیغی خودش می‌تواند در این بستر فعال شده و مخاطبان خود را دعوت کند. در واقع هفتادسی یک شبکه فروش غیرمتمرکز است که برای فعالان در فضای مجازی مناسب است.»

هیچ تبلیغی برای این سامانه انجام نشده است
عزیزی‌نژاد با بیان اینکه مهم‌ترین و پرتکرارترین تراکنش‌ها، خرید شارژ و بسته‌های اینترنت سیم‌کارت‌ها است، می‌گوید: «گردش این بازار ۲۰ هزار میلیارد تومان و سود آن هزار میلیارد تومان در سال است. در صورتی که حتی یک درصد از بازار را هم پوشش دهیم، به میزان ۷ میلیارد تومان در کل شبکه ۷۰۳۰ سود تقسیم می‌شود و می‌تواند برای برخی کاربران درآمد قابل توجهی باشد. همچنین سالانه صدها میلیون قبض پرداخت می‌شود و انتقال کارت به کارت نیز از پر تکرارترین تراکنش‌ها است.

ما در حال حاضر برای پاسخ به نیاز روزمره کاربران و در راستای ایجاد اکوسیستم پرداخت، سرویس‌های خرید شارژ، بسته‌های اینترنت، انواع قبض، انتقال وجه کارت به کارت و سرویس نیکوکاری را در سامانه داریم و تا پایان امسال بلیط‌های مسافرتی هواپیما و انواع بیمه را هم اضافه خواهیم کرد.»

او در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «در واقع ما با تأمین نیاز روزانه کاربر در محیط کاربری جدید و مدرن سعی می‌کنیم تجربه کاربری خوشایندی در خرید برای کاربرانمان ایجاد کنیم.»

عزیزی‌نژاد با توضیح اینکه از زمان انتشار اپلیکیشن در فروردین ماه، تاکنون حدود ۶۵۰ هزار کاربر عضو سامانه ۷۰۳۰ شده‌اند، ادامه می‌دهد: «روزانه پنج هزار نفر به سیستم ما اضافه می‌شوند. این در حالی است که مطلقاً هیچ تبلیغی انجام نداده‌ایم و تا پایان سال یک میلیون نفری شدن را تجربه می‌کنیم.»

او اضافه می‌کند: «ما روزانه ۲۰ هزار تراکنش داریم که حدود ۱۵ هزار تای آنها تراکنش موفق هستند. به دلیل بیشتر بودن سرعت رشد کاربران نسبت به توان تأمین محصول، تأمین زیرساخت فنی و به خصوص پشتیبانی و رفع مشکلات انبوه کاربران، با وجود مشکلات زیرساختی در زنجیره تأمین، تعداد تراکنش‌ها به آن حدی که انتظار می‌رفت نیست. اما در حال حاضر با رشد و بهبودی که در همه بخش‌های فوق صورت گرفته، می‌توانیم بگوییم روند خوبی را در پیش داریم و برنامه‌ریزی مناسبی برای بحث بازگشت کاربران به سیستم را تا ظرف سه ماه آینده در نظر گرفته و دنبال خواهیم کرد.»

بازاریابی شبکه ای ۷۰۳۰ منافاتی با قانون ندارد
مدیر عامل سامانه هفتادسی درباره زمزمه‌هایی که در رابطه با هرمی بودن این مجموعه پیش آمده بود، می‌گوید: «در سه ماه اول و طبق آنچه برنامه‌ریزی شده بود و با هماهنگی با نهادهای دولتی ذیربط، ۷۰ درصد سود خرید هر کاربر به صورت مساوی در یک زنجیره هفت نفری از عوامل دعوت آن کاربر تقسیم می‌شد، ولی در ادامه به دلیل انتظار و عدم ابلاغ آیین‌نامه در دست تدوین در زمینه بازاریابی شبکه‌ای برای محصولات اعتباری (غیرفیزیکی) در وزارت صنعت و از طرفی با تذکر مراجع قضایی نسبت به مغایرت این طرح سوددهی با قانون در خرداد ماه، هم اکنون این سود در یک سطح و مستقیماً به معرف مستقیم کاربر، اختصاص داده می‌شود.»

عزیزی‌نژاد در ادامه می‌گوید: «از نظر ما این مساله آسیبی را ایجاد نمی‌کرد و فعالیت محیطی و امنیتی نداشتیم. دیدگاه ما بر این بود که قوانین سفت و سخت شرکت‌های هرمی برای مواردی است که آسیب‌زا هستند وگرنه مکانیزم بازاریابی شبکه‌ای به خودی خود مساله‌ای ندارد.

با این نظر تا حدی به خودمان اجازه دادیم که با این شکل شروع کنیم و در تماس و تعامل با مراجع قضایی و وزارت صنعت هم بودیم. آنها گفتند که قانونی برای این قضیه وجود ندارد، درحالی‌که مطلع شدیم در وزارت صنعت آیین‌نامه‌ای درباره خدمات و محصولات غیرفیزیکی در حال تدوین است.»

او ۷۰۳۰ توضیح می‌دهد: «بعد از اینکه مراجع قضایی این مساله را به ما تذکر دادند، تعامل خوبی برقرار شد. تمام حدود و ثغور قانون را از مراجع قضایی جویا شده و در نهایت اکنون با اجازه قانون آن سود ۷۰ درصدی را فقط در یک سطح تقسیم می‌کنیم. البته در تلاش هستیم تا این برنامه درآمدزایی به نحوی باشد که حداکثر جذابیت و رضایت کاربران را در پی داشته باشد و از طرفی منافاتی هم با قانون نداشته باشد. پاسخ کوتاه به سؤال این است که در مرداد ۹۷ ای‌نماد ۷۰۳۰ تمدید شد و فعالیت آن اکنون هیچ مشکل قانونی ندارد.»

رضایت مشتری و کیفیت خدمات مهم‌تر از رقابت است
او درباره رقابت در این حوزه از بازار با وجود شرکت‌های صاحب نام و بزرگ گفت: «بازار ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفری به اندازه کافی بزرگ است و عرصه برای یک کار نوآورانه هیچ‌وقت تنگ نیست. سامانه ۷۰۳۰ برنامه‌ای برای رقابت مستقیم با بزرگان این حوزه را ندارد. از طرفی کاربر و مشتری هم اعتقادی به اینکه چه شرکتی بزرگ‌تر است، ندارد و بیشتر به کیفیت خدمات و اینکه کدام ‌یک رضایت بیشتری را برای او به ارمغان می‌آورد، توجه می‌کند. اساساً به همین دلیل است که همواره و در همه حوزه‌ها، شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها شرکت‌های بزرگ‌تر را به چالش کشیده‌اند.»

عزیزی نژاد مزایای ۷۰۳۰ را توضیح می‌دهد و می‌گوید: «مزیت اول بحث مردمی بودن این سامانه است. ۷۰۳۰ سامانه‌ای از دل خود کاربران است و متعلق به آنهاست و این انگیزه را در کاربران ایجاد می‌کند که برای درآمدزایی خودشان یا دوستانشان از سامانه ۷۰۳۰ استفاده کنند.

پیشرو بودن مزیت دوم این سامانه است. این سامانه خود را پلتفرم جدیدی برای فروش محصولات اعتباری می‌داند که با نوآوری‌هایی که در سیستم به وجود می‌آورد، سعی دارد محصولات غیرفیزیکی مورد نیاز روزمره کاربر را که سابقاً از سایت‌ها و سامانه‌های متعدد و پراکنده تأمین می‌شد را به صورت یکجا و یکپارچه ارائه دهد. به عنوان مثال در سیستم USSD با وجود اینکه در دنیا یک سیستم منسوخ است ولی در ایران به دلیل توسعه نامتوازن زیرساخت‌های ارتباطی رواج دارد و به سادگی، سهولت و سرعت، شهرت دارد. برای خرید یک شارژ دست کم بالای ۴۰ بار باید کلیک کرد اما در سامانه هفتادسی با ساده‌سازی فرآیندهای خرید، با وجود کیف پول، امکان پرداخت با اعتبار و با استفاده از ویجت‌هایی که در اپ تعبیه شده، حتی با یک کلیک هم می‌توان شارژ خرید.»

اجرای پرداخت نظیر به نظیر درآینده
او آینده پرداخت را در بستر اینترنت و اپلیکیشن‌ها می‌بیند و می‌گوید: «ما ترجیح می‌دهیم به جای رفتن به سمت USSD خودمان را در بخش اپلیکیشن و اینترنت تقویت کنیم و در ادامه این راه به ایجاد یک سیستم جامع پرداخت فکر می‌کنیم. آینده سامانه ۷۰۳۰ یک سیستم پرداخت نظیر به نظیر با دارا بودن یک کیف پول مجازی است که به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر API می‌دهد تا کاربران و مشتریان ۷۰۳۰ بتوانند همیشه و با یک حساب کاربری پرداختشان را در همه جا داشته باشند.»

او در آخر می‌گوید: «اکنون ۱۱ نفر در این سامانه مشغول به کار هستند و در فاز توسعه توسعه با جذب سرمایه‌گذار، اعضای تیم به ۲۰ نفر خواهد رسید.»

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا