بورسبورس اوراق

بازار به صورت معقول در حال حرکت است

مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه امین:

یکی از نکات مهم و قابل توجه در طراحی و معرفی ابزارهای مالی جدید توجه به نیاز بازار و قابلیت به کار گیری آن در عالم واقع است. در برخی موارد بی توجهی به این مهم موجب شده تا نهادهای مالی و سرمایه گذاران از ابزارهای مالی جدید استقبال نکنند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین سعیدی، مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه امین، در خصوص راه اندازی قراردادهای معاملاتی آتی سبد سهام در بازار سرمایه گفت: یکی از نیازهای مهم سرمایه گذاران نهادی به خصوص صندوق های سرمایه گذاری، پوشش ریسک است که ابزار آتی سهام می تواند در این زمینه مفید باشد.

وی ادامه داد: پوشش ریسک ناشی از خرید سهام می تواند از رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران در روزهای نزولی و تشدید سقوط قیمت ها جلوگیری کند، لذا گسترش استفاده از این ابزار از طریق کنترل ریسک و رفتار توده وار به تعمیق بازار کمک می کند.

سهام در سطوح حمایتی

سعیدی در خصوص صنایع مورد اقبال بازار سرمایه بیان داشت: از دیدگاه جریان عرضه و تقاضا و تحلیل های موردی، بسیاری از سهام در بازار به سطوح حمایتی خود رسیده اند و رشد قیمتی در این سهم ها دور از انتظار نیست. اما از دیدگاه ورود جریان های نقدینگی تاثیرگذار، شتاب دسته جمعی مشابه تابستان تکرار نمی شود، چراکه موتور محرک آن یعنی تغییرات در نرخ ارز تا حدودی مستهلک شده و از شدت انتظارات حاکم بر رشد نرخ ارز نیز کاسته شده است.

مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه امین  خاطرنشان کرد: این روزها بازار سهام روندی منطقی را طی  می کند و پیش بینی ها حاکی از آن است که تا پایان سال شاهد رشدهای ناگهانی قیمت ها و بازدهی های غیرواقعی در بازار نیستیم. بنابراین تعبیر مناسب از رونق  بازار که عمدتا به موضوع ثبات و تعمیق آن بر می گردد، بر اساس احترام به قواعد بازار محقق می شود.

وی  ادامه داد: در مجموع انتظار می رود طی ماه های انتهایی سال، بازگشت قیمت ها و جبران بخشی از  بازدهی منفی دو ماه گذشته (به شرط نبود عامل ریسک سیستماتیک پیش بینی نشده) روی دهد. صنایع متاثر از رشد تورم، با بازدهی مثبت با شیب معقول همراه خواهند شد و البته صنایع تحت تاثیر ارز یا قیمت گذاری اجباری از تکانه های سیاستی دولت تاثیر خواهند گرفت. لذا ریسک سرمایه گذاری در این صنایع بیشتر است.

سعیدی در پایان با اشاره به نقش بازار سرمایه در برنامه های اقتصادی دولت خاطرنشان ساخت: پر رنگ شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد بیش از هر چیز به ایفای نقش محوری در تخصیص بهینه منابع و شفافیت اقتصادی باز می گردد. در حوزه هایی از قبیل معاملات کالایی و بورس کالا این نقش در حال تقویت است. اما در هدایت منابع و سرمایه به بخش های مولد از طریق مکانیزم های بازار سهام یا اوراق بدهی و فراگیر شدن مفاهیم و درک عمومی از بازار سرمایه و جلب اعتماد، بازار هنوز درخواست هایی از دولت دارد که در انتظار پاسخگویی است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا