صنعت، معدن، تجارت

تصمیمات داخلی بیشتر از تحریم‌ها صادرکنندگان را آزرد

خرمشهر- رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: ۱۱ ماه از اعمال تحریم‌ها می‌گذرد اما صادرکنندگان در این مدت بیشتر از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران از بابت تصمیم‌های داخلی اذیت شده‌اند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عدنان موسی پور عصر امروز دوشنبه در ششمین آئین تجلیل از صادر کنندگان برتر منطقه آزاد اروند در اتاق بازرگانی خرمشهر اظهار کرد:  در ۱۱ ماهه از آغاز اعمال تحریم های ترامپ علیه ایران، آنچه صادر کنندگان بزرگ کشور را با مشکل مواجه کرده بیشتر بازتاب تصمیمات مختلف دولتی به ویژه مسئولان کشوری بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر، تصمیمات دولتی برای حوزه صادرات در این مدت را فرصت سوزی دانست و گفت: در میان چالش ارزی که برای بسیاری از جمله بنادر، کشاورزی، معدن و معیشت مردم دردسر ساز شد اما به ناچار در حوزه صادرات فرصتی ایجاد کرد که آن نیز با تصمیم و بخشنامه های دولت به نوعی فرصت سوزی تبدیل شده است.

 وی افزود: در ۱۰ ماه اخیر بخشنامه های بسیاری علیه صادرات از سوی دولت ابلاغ شده است که با توجه به تاکیدات رهبری و طرح اقتصاد مقاومتی که بر لزوم حضور ایران در حوزه صادرات تاکید دارد، تصویب و پذیرش این بخشنامه ها صحیح نیست.

موسی پور در ادامه با اشاره به رتبه صادرات خوزستان در کشور، بر تاثیر این تصمیم های اشتباه بر این استان تاکید کرد و گفت: خوزستان دومین و یا سومین استان صادر کننده کشور است که به همین دلیل به شدت از این تصمیم ها و تحریم ها متاثر شده است.

وی در ادامه با اشاره به پیشی گرفتن صادرات بر واردات در منطقه آزاد اروند ظرف دو سال اخیر. این رویکرد را مثبت و رو به جلو دانست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در ادامه افزایش تعاملات تجاری منطقه آزاد اروند با قطر را پیشنهاد کرد و توضیح داد: قطر در مدت اخیر یک منطقه آزاد را تاسیس کرده و احتمال افزایش اختلاف این کشور با امارات متحده عربی پس از این اقدام بسیار است که باید از این فرصت به نفع صادرات کشور بهره برد.

وی افزود: برخی مناطق آزاد کشور همچون کیش در این مسیر پیش قدم شده اند که منطقه آزاد اروند نیز می تواند در این عرصه اقدام کند و اتاق مشترک ایران و قطر همکاری های لازم را برای تعمیق روابط تجاری آن ها خواهد داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا