انرژی

خشکسالی مانعی برای استفاده از انرژی‌های پاک

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خشکسالی‌های اخیر، سبب افزایش انتشار گازهای دی اکسید کربن شده، زیرا سوخت‌های فسیلی، جایگزین انرژی‌های پاک در نیروگاه‌های برق­ آبی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از ارث، بسیاری از نقاط جهان به نیروگاه‌های برق­ آبی وابسته هستند، اما در طول خشکسالی، مناطقی که از انرژی آبی استفاده می‌کرده‌اند، اغلب به دلیل کمبود منابع آبی مجبور به استفاده بیش‌تر از سوخت‌های فسیلی می‌شوند.

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا، اظهار کردند که استفاده بیش‌تر از سوخت‌های فسیلی، منجر به افزایش انتشار گازهای مضر می‌شود و خشکسالی عامل انتشار ۱۰ درصد دی‌اکسیدکربن   (CO۲)، در چهار ایالت کالیفرنیا، واشنگتن، آیداهو و اورگان در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ بوده است.

همچنین بخوانید

آن‌ها هم‌چنین دریافتند که در طول دوره خشکسالی، همراه با افزایش انتشار CO۲، دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن هم به‌دلیل استفاده بیش‌تر از سوخت‌های فسیلی به‌دلیل کمبود آب افزایش می‌یابد.

یافته‌ها حاکی است که آب در تولیدات برق­ آبی به طور مستقیم و غیرمستقیم، برای خنک نگاه داشتن نیروگاه‌های حرارتی کاربرد دارد. نوا دیفن باخ، از نویسندگان این مطالعه اظهار کرد: نیروگاه‌های آبی نقش کلیدی در استفاده از انرژی‌های پاک دارند.

یکی از مهمترین چالش‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از انتشار کربن، اطمینان از این موضوع است که دسترسی به منابع انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم شود. زمانی که در زمان خشکسالی، منابع آبی با بحران روبه‌رو می‌شوند، شبکه برق باید از روش‌های جایگزین انرژی مشابه با نیروگاه‌های برق­ آبی استفاده کند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات انرژی در زمان خشکسالی باعث افزایش ۱۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن در ۱۱ ایالت آمریکا طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ شده که معادل انتشار آن از ۱.۴ میلیون وسیله نقلیه در هر سال است.

کارشناسان هم‌چنین عنوان کردند: تاثیرات خشکسالی بر امنیت مواد غذایی و کشاورزی پیش از این مورد بررسی قرار گرفته بود، اما درباره تاثیر خشکسالی در بخش انرژی و انتشار آلاینده‌ها مطالعات کافی انجام نشده است.

افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای به اندازه کافی مشکل‌ساز شده است و خشکسالی‌های شدید این مشکلات را بیش‌تر هم می‌کند و منجر به استفاده از سوخت‌های فسیلی می‌شود. ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا که قصد دارند تا سال ۲۰۴۵، تولید کربن را به صفر برسانند، افزایش روند خشکسالی این مسیر را برایشان دشوار خواهد کرد.

برای مناطقی که انرژی‌های برق­ آبی نقش مهمی در تولید انرژی دارند، افزایش گاز دی‌اکسیدکربن ناشی از خشکسالی، می‌تواند اهدافی که در راستای استفاده از انرژی پاک دارند را به تعویق بیندازد. محققان اعلام کردند درک این موضوع که چگونه خشکسالی بر میزان انتشار گازهای ناشی از سوخت‌های فسیلی تاثیر می‌گذارد، بسیار مهم است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا