امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

لزوم تجدیدنظر در ارقام مصرف آب کشاورزی

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت تجدیدنظر ارقام مصرف آب در بخش کشاورزی کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حمید رضا جانباز در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: وزارت نیرو از سال ۱۳۸۲ اعلام می کند که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۸۶ میلیارد متر مکعب است در صورتیکه خود این وزارتخانه بارها بیان داشته که آب تجدیدپذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۹۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی همچنین اظهارداشت: علاوه بر این روان آب ها در کشور نسبت به سال ۱۳۸۲ نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته به عبارتی حجم ورودی به سدها ۵۰ درصد دچار افت شده است.

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی این مدت نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ درصد میزان بارش در مملکت به سبب تغییر اقلیم یا تناوب بارندگی کاهش یافته است.

وی در ادامه افزود: جدا از این نوع بارش، زمان بارندگی و همینطورشدت و مدت بارش نیز در کشور تغییر پیدا کرده است.

جانباز بیان داشت: ارقام مصرف آب در بخش کشاورزی با توجه به این موارد و مسائل باید تجدید نظر شود.

وی گفت: برای مثال اگر مصرف آب در بخش کشاوزی سال ۱۳۸۲ به میزان ۸۶ میلیارد متر مکعب بوده امروز این میزان خیلی کمتر شده است.

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: دو موضوع راجع به مصرف آب در بخش کشاورزی باید مورد توجه باشد اول آب رها شده و دوم آب تحویلی در مزرعه.

وی ادامه داد: هم اکنون آب رها شده به زعم موسسه تحقیقات فنی و مهندسی در کشور نزدیک به ۶۷ میلیارد ولی آب تحویلی در مزرعه ۵۱ میلیارد متر مکعب است.

هدایت الله فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این برنامه از مصرف ۷۵ تا ۸۰ میلیارد متر مکعبی آب خالص در بخش کشاورزی کشور خبرداد و یادآور شد: مصارف ناخالص آب در این بخش بیش از میزان مصرف خالص آب یعنی ۹۰ میلیارد متر مکعب است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا