صنعت، معدن، تجارتطلا و ارز

ارز مصرفی در صنعت لوازم خانگی آزاد نیست

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: ارز مورد مصرف در صنعت لوازم خانگی ارز بازار آزاد نیست بنابراین مردم اشتباه محاسبه نکنند و انتظار اشتباه هم نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا غزنوی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قیمت لوازم خانگی یا هر محصول دیگر تابعی از نرخ مواد اولیه، قطعات، دستمزد، ارزبری و بسیاری موارد دیگر است.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه قیمت ارز بازار آزاد در حال کاهش است، اظهارداشت: ارز مورد استفاده در صنعت لوازم خانگی ارز سامانه نیماست نه بازار آزاد!.

همچنین بخوانید

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: نرخ ارز نیمایی سه تا چهار ماه قبل هفت هزار و ۵۰۰ تومان بود در حالیکه قیمت این ارز امروز به بیش از هشت هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

وی در ادامه افزود: صنعت لوازم خانگی به این ترتیب با گرانی ارز مورد نیاز نیز رو به روست.

غزنوی همچنین در خصوص مواد اولیه و قطعات نیز به رادیو اقتصاد اظهارداشت: این مواد وابسته به واردات و ارز نیست بلکه در داخل تولید می شود.

وی گفت: مس، آلومینیوم، شیشه، کارتن، مواد پتروشیمی و موارد مشابه دیگر در صنعت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ درصد نسبت به سال گذشته گران تر شده است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که آیا مجوز ۹.۶ درصدی برای افزایش قیمت لوازم خانگی در ابتدای سال جاری کمکی به کارخانجات مرتبط در این عرصه کرده است، افزود: مجوز مزبور کارخانجات را نابود کرد.

وی در ادامه یادآورشد: قیمت ارز بیش از ۱۲۰ درصد ومواد اولیه ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد گران شد این در حالی بود که تولید کننده نهایی با توجه به این رشد قیمت ها می بایست تنها ۹.۶ درصد روی کالای خود می کشید که با هیچ عقل و منطقی سازگار نبود.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا