بانکبانک و بیمه

پایان سود روزشمار به ضرر دلالان

پرونده سودهای روزشمار در بانک‌های ایرانی بسته شد و بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر بانک‌ها حق ندارند به سپرده مشتریان خود سود روزشمار بدهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، حالا سود سپرده‌های کوتاه‌مدت تنها به صورت ماه‌شمار است و البته سود به کمترین مبلغ ماهانه مانده در حساب مشتریان تعلق می‌گیرد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که مردم گرایش بیشتری به سپرده‌های کوتاه‌مدت پیدا کرده‌اند و سهم سپرده‌های کوتاه‌مدت در ‌سال ٩٧ از ٣١,٨‌درصد از سپرده‌ها به ٣٧.٨‌درصد رسیده است. در مقابل سهم سپرده‌های بلندمدت نیز از ۶٨.١‌درصد به ۶٢.١‌درصد کاهش داشته است.

با این حال بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس ارشد امور بانکی به «شهروند» می‌گوید: «تصمیم بانک مرکزی برای آن بوده است که جلوی سوءاستفاده دلالان را بگیرد.» او توضیح می‌دهد: «بانک‌ها برای آن‌که بتوانند پس از دریافت سپرده مردم، آنها را در عملیات بانکداری مورد استفاده قرار دهند و مثلا این سپرده‌ها را به صورت وام در اختیار دیگران بگذارند، نیاز دارند که مشتریان به سپرده ١۵روز تا یک‌ماه دست نزنند اما دلالان با سوءاستفاده از سود روزشمار، صبح‌ها حساب خود را تخلیه می‌کردند و دلالی‌هایشان را انجام می‌دادند و شب‌ها دوباره پول را به بانک برمی‌گرداندند. این موضوع موجب می‌شد که آنها هم با خیال راحت دلالی کنند و هم سود روزشمار را به صورت کامل دریافت کنند.»
هاشمی ادامه می‌دهد: «بانک مرکزی برای آن‌که جلوی این اتفاق را بگیرد، تصمیم به حذف سود روزشمار گرفته است.»

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا