تعاون و اشتغال

بروکراسی اداری در ایران ۱۰ برابر دنیا

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بروکراسی اداری هم اکنون در ایران ۱۰ برابر دنیاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فریدون احمدی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد افزود: برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور در خوش بینانه ترین حالت دو میلیون نفر کارگزار و کارمند در کشور وجود دارد که این نسبت در دنیا دو به ۸۰۰ است یعنی به ازای هر ۸۰۰ نفر جمعیت دو نفر کارمند دارند.

وی همچنین اظهارداشت: بخش عمده از ناکارآمدی در فضای کسب و کار جامعه مربوط به نارسایی ها در بروکراسی نظام اداری کشور است.

همچنین بخوانید

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این مشکل با ادغام یا تفکیک وزارتخانه ها به سبب غیر منطقی بودن اندازه دستگاه ها حل و فصل نخواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه دنیا امروز به سمت سیستم های یکپارچه در حال حرکت است، افزود: فلسفه ادغام اینکه از تولید تا توزیع پیوسته باشد.

احمدی تصریح کرد: هرچه وزارتخانه ها زیادتر باشد بدون شک گام های کسب و کار در کشور نیز زیادتر خواهد شد.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: برای کاهش موانع در مسیر فضای کسب و کار، رشد اقتصادی، افزایش بهره وری، توسعه همه جانبه، افزایش قدرت رقابت پذیری و بسیاری موارد مشابه دیگر باید بدنه دولت هر روز نسبت به گذشته کوچک و کوچک تر شود.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد مبنی بر اینکه بدنه دولت باید ۱۵ درصد در سطوح مختلف به لحاظ ساختاری کوچک شود.

مهرداد لاهوتی افزود: بدون شک کوچک سازی و چابک شدن بدنه دولت می‌تواند آثار مفیدی در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی اظهارداشت: کوچک سازی موید این مطلب که با کاهش هزینه های اجرایی حرکت دولت به سمت اجرای وظایف اصلی خود یعنی نظارت، هدایت، سیاست گذاری و غیره معطوف شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بخش عمده ای از درآمد کشور امروز صرف هزینه های جاری دولت می شود.

وی افزود: برای مثال هزینه جاری دولت در سال گذشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که امسال این عدد ۲۷۶ هزار میلیارد تومان است.

لاهوتی در ادامه یادآورشد: دولت باید به سمت کوچک سازی و چابک شدن حرکت کند چرا که دولتی چابک رهگشای توسعه کشور خواهد بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا