اقتصاد کلانصوت

بودجه سال ۹۸ دولت «انقباضی» است

یک کارشناس بودجه گفت: بودجه سال آینده دولت «انقباضی» ولی بودجه شرکت های دولتی «انبساطی» است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد تقی فیاضی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به بودجه یک هزار و ۷۰۰ هزار میلیار تومانی سال ۹۸ کل کشور افزود: بطورکلی از این مبلغ ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت، ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دستگاه های اجرایی و یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی است.

وی همچنین اظهارداشت: بودجه کل کشور از دو جزء اصلی یعنی بودجه دولت و بودجه شرکت های دولتی تشکیل می شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس بودجه گفت: بودجه عمومی سال آینده دولت نسبت به سال جاری بصورت اسمی پنج درصد، درآمدهای اختصاصی دستگاه های اجرایی ۲۴ درصد و بودجه شرکت های دولتی ۵۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بودجه دولت با توجه به این آمار و ارقام انقباضی و بودجه شرکت های دولتی انبساطی به حساب می آید.

فیاضی بیان داشت: منابع بودجه عمومی دولت از سه جزء اصلی یعنی درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ایی و واگذاری دارایی های مالی تشکیل می شود.

وی گفت: منابع درآمدی ناشی از مالیات، سود سهام و سایر درآمدها در بودجه سال آینده ۲۰۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

این کارشناس بودجه افزود: منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ایی در بودجه مزبور ۱۴۸ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۱۴۲ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای نفتی و پنج هزار میلیارد تومان دیگر به فروش اموال و پروژه های عمرانی مربوط می شود.

وی ادامه داد: منابع حاصل از واگذاری و فروش انواع اوراق مالی و اسلامی از قبیل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی در این بودجه ۵۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

فیاضی گفت: مصارف بودجه هم از سه جزء اصلی شامل هزینه های جاری، تملک دارایی های سرمایه ایی و تملک دارایی های مالی تشکیل می شود.

وی افزود: اعتبارات مربوط به هزینه های جاری در بودجه سال آینده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری ۹ درصد افزایش دارد.

این کارشناس بودجه افزود: سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ایی (پروژه های عمرانی) در این بودجه ۶۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه سال جاری بدون تغییر است.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: اعتبارات تملک دارایی های مالی نیز در بودجه سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری ۱۹ درصد کاهش نشان می دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا