انرژی

کشور ما نمی‌تواند به اهداف توافق‌نامه پاریس برسد

معاون سابق اوپک گفت: من معتقدم کشور ما نمی‌تواند به اهدافی که در توافق نامه پاریس مشخص شده برسد ولی با این وجود در دل این توافق‌نامه اهدافی است که بهتر است آن‌ها را به صورت ملی دنبال کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا مدیرقمی در نشست ایران و چالش ۲۰۲۰، سیاست‌های توسعه در مواجه با تغییر اقلیم اظهار کرد: سازمان‌های مختلف از جمله وزرات نیرو، وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت نفت در مورد توافق‌نامه پاریس بر این باورند که این توافق‌نامه یک تعهد است و ما با توجه به ساختار فعلی کشور ناتوان از اجرای این تعهد هستیم، همچنین دستگاه‌های مختلف اعتقاد دارند که ما نه تنها نمی‌توانیم انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور را کم کنیم بلکه ممکن است در آینده انتشار این گازها رشد داشته باشد.

معاون سابق اوپک ادامه داد: رند ۲۰ و ۳۰ ساله اخیر کشور گویای این موضوع است. برخی همکاران تاکید دارند که توافق‌نامه پاریس تعهد نیست. در حالیکه بسیاری از افراد دولت معتقدند که توافق نامه پاریس عاقبتی مانند بحث‌های انرژی هسته‌ای دارد.

مدیرقمی با اشاره به اینکه ما جزو کشورهای صادر کننده نفت و در آینده گاز هستیم، تصریح کرد: بر اساس توافق‌نامه پاریس تقریبا سه چهارم ذخایر زغال سنگ فعلی دنیا، نصف ذخایر نفت دنیا و یک سوم ذخایر گازی دنیا باید زیرزمین بماند و استحصال نشود تا دمای کره زمین افزایش نیابد. این در حالی است که گاز و نفت ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی ما دارد.

وی در پایان گفت: با وجود اینکه من معتقدم کشور ما نمی‌تواند طی ۱۰ یا ۲۰ سال آینده به اهدافی که در توافق نامه پاریس مشخص شده برسد ولی در دل این توافق نامه اهدافی است که اگر بتوانیم آن را به صورت ملی دنبال کنیم بسیار کار خردمندانه‌ای کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا