اقتصاد کلانصوت

۷۵ درصد مالیات بودجه ۹۷ وصول شد

کارشناس مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران گفت: رقم پیش بینی شده در بودجه ۹۷ برای مالیات مستقیم و غیر مستقیم ۱۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که طی هفت ماهه امسال ۷۵ درصد از این مالیات وصول شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سیاوش غیبی پور در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با اعلام این خبر که در بودجه سال جاری مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است، افزود: مالیات بر ارزش افزوده که مالیاتی غیر مستقیم محسوب می شود در دل خود چند بخش را جای داده است.

وی همچنین اظهارداشت: ورودی کالا و خدمات، عوارض فروش، مالیات بر خودرو برای پلاک گذاری، بخشی از عوارض شهرداری، دخانیات، بنزین و غیره بخش هایی از مالیات بر ارزش افزوده است.

کارشناس مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران ضمن اشاره به اینکه جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در کشور با مالیات های مستقیم برابری می کند، گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال همچنان به صورت آزمایشی اجرا اما تحولاتی در این قانون به وجود آمده است.

وی در ادامه افزود: رفع مشکلات مالیات بر ارزش افزوده برای سال آینده به نفع مصرف کننده و تولیدکننده از مهمترین تحولات صورت گرفته در این قانون است.

غیبی پور با تاکید بر اینکه با رفع معضل مدنظر مشکل بسیاری از واحدهای صنفی و تولیدکنندگان رفع خواهد شد، اظهارداشت: سیستم فعلی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نوعی مچ گیریست و در عمل سازمان امور مالیاتی با داده های خود به سمت مودی حرکت می کند.

وی ادامه داد: نصب صندوق های مکانیزه از دیگر تحولات صورت گرفته در قانون مالیات بر ارزش افزوده است که مشوقی برای مودیان صاحبان تجارت و کسب بوده تا نسبت به خوداظهاری مالیات بر ارزش افزوده خود اقدام کنند.

کارشناس مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران ضمن اشاره به عدم حرکت بسیاری از فعالان اقتصادی به سمت قانون مالیات بر ارزش افزوده به دلیل اعمال جریمه های سنگین گفت: ارائه مشوق های صندوق مکانیزه فروش و خوداظهاری مالیاتی علاوه بر اینکه اقدامی مثبت محسوب می شود در بحث درآمدهای مالیاتی سال ۹۸ نیز بسیار نقش آفرین است.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: نکته حائز اهمیت دیگری اینکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده برای سال آینده بخش هایی که تولیدی فرهنگی دارند از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده اما بخش هایی مانند چاپ تقویم و کاتالوگ های تبلیغاتی که درآمدزا هستند باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا