بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

در رونمایی از محصول شاکیلیدِ آدانیک مطرح شد: احراز هویت الکترونیکی گلوگاه خدمات الکترونیک است

محصول شاکیلید شرکت آدانیک در رویداد UTInvest پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رونمایی شد. شاکیلید در حوزه بانکی و بر بستر فناوری‌های دفاتر کل توزیع‌شده (DLT) طراحی شده است.

ایجاد درآمد جانبی برای بانک‌ها
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بشیر بخشنده، مدیر محصول شاکلید، در معرفی محصول شاکیلید گفت: «خیلی از مشاغل و فعالیت‌ها نیاز به احراز هویت فیزیکی دارند. بعضی از کسب‌وکارها تلاش کردند که این مساله را از حالت فیزیکی خارج کنند، اما در عمل موفق نشدند.»

او با بیان اینکه وب‌سایت‌هایی وجود دارند که مدارک هویتی را برای کارتشویی و سواستفاده از کارت‌های شناسایی انجام می‌دهند، گفت: «بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل اینکه نمی‌توانند احراز هویت را از حالت فیزیکی خارج کنند، شکل نمی‌گیرند. پس ما با یک نیاز گسترده در خدمات الکترونیکی در بازار روبه‌رو هستیم. در واقع نیاز به احراز هویت الکترونیکی گلوگاه خدمات الکترونیک در کسب‌وکار است. از سوی دیگر هزینه زیادی هم برای احراز هویت فیزیکی وجود دارد.»

بخشنده توضیح داد: «در این محصول پلتفرمی  شکل گرفته است که بر روی آن خدمات احراز هویت بین بانک‌ها و کسب‌وکارها صورت می گیرد.»

بشیر بخشنده، مدیر محصول شاکیلید

او در ادامه گفت: «در مرحله احراز هویت الکترونیکی ابتدا فرد به بانک می‌رود. بعد از شناسایی او، اپ کیلید فعال و مدارک هویتی فرد با او تطبیق داده می‌شود. در مرحله بعد بانکی که احراز هویت را انجام داده و عضو شبکه API است سرویس احراز هویت را در اختیار بانک‌های دیگر و کسب و کارها قرار می دهد. وقتی فرد در انجام یک خدمت الکترونیکی نیاز به احراز هویت دارد، این فرآیند از طریق فراخوانی API احراز هویت توسط بانک دوم انجام می‌شود. درحقیقت این API برای کسب‌وکارها و اشخاص مختلف ارائه می‌شود. از آنجا که این شبکه شاکیلید بین بانک‌ها وجود دارد لازم نیست فرد در بانک دوم شناسایی شده باشد، بلکه همه بانک‌های عضو شبکه شاکیلید به سابقه شناسایی فرد دسترسی داشته و امکان احراز هویت او را دارند. به این ترتیب امکان ارائه خدمتی مانند افتتاح حساب به مشتری جدیدی که قبلا در بانک شناسایی و احراز هویت نشده ایجاد می‌شود.»

بخشنده با اشاره به اینکه این کار برای بانکی که احراز هویت می‌کند درآمد جانبی دارد، گفت: «بانک می‌تواند سوددهی شعبه‌ها و تجهیزات خود را بالاتر ببرد. موبایل‌‌بانک‌ها خدمات جدیدی ارائه می‌دهند که قبلا ممکن نبود، و برای فرد هم کاهش اتلاف وقت زیادی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر دسترسی بانک به مشتری‌اش افزایش می‌یابد.»

مدیر محصول شاکیلید در پایان گفت: «بانک‌های زیادی در این شبکه فعالیت می‌کنند و از طریق این پلتفرم به هم متصل می‌شوند. این شبکه توسعه‌پذیر است و می‌توانیم به شبکه‌های بانکی در سراسر جهان وصل شویم و تعاملاتی داشته باشیم. این شبکه محدود به احراز هویت نیست و امضای دیجیتال انواع اسناد و قراردادها در آن امکان پذیر است.»

تکیه بر مزیت رقابتی بانک‌ها
علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت آدانیک، نیز در رابطه با محصول شاکیلید گفت: «محصولات ما بیشتر در حوزه بانکداری و به خصوص بانکداری الکترونیکی است، اما یکی از حوزه‌های تخصصی ما، حوزه ارائه محصولات مرتبط با احراز هویت و شناسایی مشتریان است که از دشواری‌های صنعت بانکی ما هم است.»

او گفت: «دیواری که پیش روی طراحان محصول است، دیوار شناسایی مشتری است. این دیوار در مواقعی به دلیل الزامات قانونی یا مدل کسب‌وکار سد راه مشتریان و طراحان خدمات الکترونیکی می‌شود.»

حاجی‌زاده مقدم بیان کرد: «دیوار احراز هویت باعث می‌شود بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین شکل نگیرند. این مشکلی نیست که یک کسب‌وکار و بانک به تنهایی بتواند آن را حل کند. احراز هویت فیزیکی هم مشکلاتی دارد و بسیاری از مشتریان وارد کسب‌وکارها و همچنین بانک‌ها نمی‌شوند.»

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت آدانیک

او در ادامه گفت: «این مساله در دنیا هم با تعامل بین بانک‌ها پیش رفته است و حتی در بسیاری از مواقع خدمات دولتی هم با تکیه بر احراز هویت و امضای دیجیتالی که توسط بانک ارائه شده انجام می‌شود.»

مدیرعامل شرکت آدانیک با اشاره به اینکه رویکرد ما در ارائه این محصول تمرکز بر مزیت‌های خاص بانک‌ها است، گفت: «گاهی بانک‌ها وارد کسب‌وکاری می‌شوند که مستقیما در تخصص آنها نیست. مانند سامانه بانکی که فروش بلیط دارد. این کار بد نیست ولی همین فعالیت را رقیبان کوچک‌تر و چابک‌تر می‌توانند به نحو بهتری انجام دهند و بانک در آن مزیت نسبی ندارد. ولی احراز هویت یکی از حوزه‌هایی است که تخصصی بانک‌ها است و بانک‌ها در آن مزیت و برتری دارند. همین حوزه می‌تواند زمینه‌ای برای ارائه خدمات جدید توسط بانک‌ها و رشد درآمدهای کارمزدی و غیرمشاع باشد و در عین حال باعث رشد کسب‌وکارهای دیگر هم بشود.»

حاجی‌زاده مقدم تصریح کرد: «ارائه راه‌حل‌های مناسب برای احراز هویت از تمرکزهای ما بوده و با این رویکرد شاکیلید را طراحی کردیم. این محصول شبکه ای برای تعامل بین بانک‌ها بر پایه DLT و با استفاده از ظرفیتی است که همکاری بین بانک‌ها را رقم می‌زند.»

مدیرعامل شرکت آدانیک در پایان اضافه کرد: «ما نیاز و خلأیی را در عرصه خدمات بانکی شناسایی کردیم که نیاز ساده احراز هویت اولین قدم آن است. فکر می‌کنیم اگر این تکنولوژی درست به کار گرفته شود، علاوه بر حل این مشکل می‌تواند جایگزین کمبودهایی که بانک‌ها در تعامل با همدیگر و حتی در تعاملات بین‌المللی دارند، بشود.»

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا