امور زیربناییراه و ساختمان

استفاده از مصالح غیر استاندارد در پروژه‌های عمرانی/ پلاسکو اگر بتنی بود میزان خسارت بسیار کاهش پیدا می‌کرد

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از استفاده از مصالح غیر استاندارد در پروژه‌های عمرانی گفت: اگر ساختمان پلاسکو از بتن ساخته می‌شد با وقوع این سانحه خسارت‌های بسیار کمتری به جامعه وارد می‌آمد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، غلامرضا کاتب در کنفرانس ملی بتن و زلزله با بیان اینکه با اجرای پروژه مسکن مهر شاهد افزایش مصرف بتن در کشورمان بودیم گفت: نتیجه افزایش استفاده از بتن افزایش تحقیقات در حوزه تولید بتن استاندارد بوده است و خوشبختانه می‌توان گفت در طول این سال‌ها تولید بتن استاندارد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: البته تولیدات بتن در ایران با استانداردهای جهانی هنوز فاصله دارد اما می‌توانیم از پتانسیل‌های داخلی از جمله انجمن بتن برای افزایش کیفیت و استاندارد بتن تولید شده در کشور استفاده کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ هزار دانشجو در این حوزه در حال تحصیل هستند گفت: امروز با مشکل کمبود نیروی فنی در حوزه ساخت و ساز و تولید مصالح با کیفیت مواجه نیستیم و دانشجوهای ما می‌توانند سرمایه و ثروت ملی برای افزایش کیفیت تولیدات باشند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه تولید بتن، سیمان است که ظرفیت‌های داخلی بسیار خوبی در بحث تولید سیمان داریم گفت: سابقه ۱۷۰ ساله در تولید سیمان داریم و نزدیک به ۷۰ میلیون تن مصالح سیمان در کشورمان سالانه تولید می‌شود.

کاتب ادامه داد: سال‌های اول انقلاب با چالش جدی برای تامین مواد اولیه سیمان مواجه بودیم اما امروز خوشبختانه به توانایی صادرات سیمان و بتن به سایر کشورها رسیده‌ایم و با استفاده از این مصالح با کیفیت تولید داخل ساختمان‌های کشور در برابر زلزله مقاوم‌تر شده‌اند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر ساختمان پلاسکو از بتن ساخته شده بود قطعاً میزان خسارات بسیار کمتر بود گفت: بیشترین مصالح به کار رفته در ساختمان پلاسکو فلز بود که اگر این ساختمان از بتن ساخته شده بود امروز آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کمتری پس از آن حادثه به کشور وارد می‌شد.

وی با تاکید بر موضوع نظارت بر تولید بتن با استانداردهای جهانی اظهار داشت:‌ وظیفه قانونگذار این است که نظارت بر اجرای قانون داشته باشد و متولیان تولید بتن در کشورمان باید نظارت بالایی بر روی نحوه تولید این مصالح که به طور مستقیم با کیفیت ساخت و ساز در ارتباطند داشته باشند.

کاتب با اشاره به استفاده از مصالح بی‌کیفیت در پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: شاهد آن هستیم که تونل جاده هراز هر ماه یک الی دو بار مسدود می‌شود و این به دلیل استفاده از مصالح غیر استاندارد و بی‌کیفیت از جمله بتن غیراستاندارد در این پروژه عمرانی است. این نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم موضوع نظارت را در استفاده از مصالح استاندارد در پروژه‌های عمرانی انجام دهیم وگرنه دلیلی ندارد که تونل جاده هراز هر یک ماه یک بار بسته شود.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا