بورسبورس اوراق

تمایل نقدینگی های سرگردان برای ورود به بورس

شاخص بورس تهران با رشد حدود هزار و ۵۰ واحدی همراه شد:

پرونده این هفته بورس تهران در حالی امروز بسته شد، که شاهد هجوم نقدینگی به سمت بازار سهام بودیم. رشد ۱۴۷ درصدی ارزش معاملات نسبت به روز قبل گواه محکمی بر این مدعاست که در روز چهارشنبه بورسی ها تحرک بیشتری نسبت به روز های قبل از خود نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بورس تهران در آخرین روز هفته با رشد حدود هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد، به این ترتیب شاخص کل در میانه های کانال ۱۵۸ هزار واحد استقرار یافت. شاخص هم وزن نیز امروز با رشد ۲۴۲ واحدی از مرز ۲۷ هزار واحد عبور کرد.  در آن سمت، آیفکس نیز بیش از ۱۶ واحد رشد کرد و شاخص کل این بازار به سطوح هزار و ۸۳۴ واحدی نزدیک شد.

از نکات خیلی مهم روند معاملات امروز، رشد قابل توجه ارزش معاملات بازار سهام است. در آخرین روز معاملاتی هجوم نقدینگی به بورس خیر کننده بود، بطوریکه ارزش معاملات بورس به بیش از یک هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان رسید. این مولفه در حالی نسبت به روز پیشین، ۱۴۷ درصد رشد کرد که حجم معاملات نیز با رشد ۷۲ درصدی نسبت به همان روز، به حدود ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم رسید.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پارس با ۱۹۲ واحد و بانک ملت با ۱۴۸واحد و پالایش نفت اصفهان با ۱۳۴ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را  بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های  پتروشیمی جم با ۱۴۱ واحد، بانک صادرات با ۵۳ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با ۳۹واحد  کاهش، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

  روند معاملات امروز تالار شیشه ای را می توان در دو نیمه جداگانه بررسی کرد. به این ترتیب در نیمه نخست بازار شاهد هجوم نقدینگی به سمت نماد های بانکی بودیم و در نیمه دوم دیگر صنایع بخصوص خودرو و صنایع بزرگ مورد توجه سهامداران قرار گرفتند.

حقیقی ها شارژ شدند

از سوی دیگر برای دومین روز در هفته، حقیقی ها توانستند تغییر مالکیت روزانه را به نام خود ثبت کنند. خالص تغییر مالکیت روز چهارشنبه با رشد بسیاری به رقم ۶۰میلیارد تومان و از سوی حقوقی به حقیقی انجام گرفت.

در همین راستا حقیقی ها بیشترین خرید را از نمادها بانکی داشتند که در صدر این تقاضا نمادهای “وبملت” و “وتجارت” قرار داشتند.

حقوقی ها نیز بیشترین حمایت را از گروه حمل و نقل داشتند. “حفارس” شاهد حمایت ۳۹ میلیارد ریالی بازیگران بزرگ بود و بعد از آن حقوقی ها بیشترین خرید را در “وبصادر” به ثبت رساندند.

اما در میان صنایع بورسی، بیشترین رشد قیمتی مربوط به گروه خودرو بود. این صنعت امروز با لیدر محوری شرکت محورسازان ایران خودرو رشد ۳.۵ درصدی را به ثبت رساند.

بعد از خودرو، گروه های فرآورده های نفتی و انتشار و چاپ در رده های بعدی بیشترین رشد قیمتی قرار گرفتند.

مجموعا از میان ۳۸ صنعت بورسی، امروز تنها ۱۱ صنعت با کاهش قیمت مواجه شدند و دیگر صنایع بر مدار صعود حرکت کردند.

امروز در بازار دوم بورس تهران که به معاملات گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۳۸ میلیون سهم مدیریت سرمایه‌گذاری امید به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

در گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز کمتر از ۳۰ میلیون سهم به ارزش ۱۴.۵ میلیون تومان معاملات انتقالی را به همراه داشت و بیش از ۱۵.۵ میلیون سهم گروه صنعتی پاکشو به ارزش بیش از ۳۳ میلیارد تومان توانست معاملات انتقالی را تجربه کند. همچنین امروز در پتروشیمی مبین ۴ میلیون سهم به ارزش ۳ میلیارد تومان کد به کد شد. ‌

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا