تجارتصنعت، معدن، تجارت

چرا کالاها در فروشگاه ها ارزان تر هستند؟

به گفته مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در فروشگاه‌های بزرگ که حلقه های توزیع کم است و کالا مستقیم از کارخانه به فروشگاه می‌آید، تخفیف بیشتری به مردم داده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، علیرضا رستمی،درباره تخفیف‌های که برخی فروشگاه‌ها روی کالاها می‌دهند اما همان کالا در برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به نرخ درج شده عرضه می‌شود، گفت: در فروشگاه‌های بزرگ که حلقه های توزیع کم است و کالا مستقیما از کارخانه به فروشگاه می‌آید، تخفیف بیشتری به مردم داده می‌شود. این در حالی است که در شبکه های توزیع سنتی و خرد به دلیل وجود حلقه های واسط و توزیعی بیشتر، مصرف کننده از تخفیفات در فضای سنتی بهره نمی‌برد بلکه فقط حلقه های توزیعی از این تخفیف ها منتفع می‌شوند.

وی تاکید کرد: نظارت بر شبکه های سنتی سخت تر از فروشگاه‌های زنجیره ای متمرکز است و این ها مشکلات ساختاری و اساسی نظام توزیع ماست که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بخوانید

رستمی اظهار کرد: تخفیفی که کارخانه‌ها برای برخی کالاها در نظر می‌گیرند، در شبکه های سنتی و خرد، عاید مصرف کننده و فروشنده سنتی نمی‌شود که تدوین این راهکار که قیمت مصرف کننده را از برخی کالاها حذف کنیم امر بسیار ساده ای نیست که بتوان به طور قطعی در این زمینه نظر داد.

وی ادامه داد: شبکه های توزیع سنتی و سوپرمارکت ها هزینه های بیشتری دارند و از تخفیفاتی که کارخانه ها می‌دهند به دلیل هزینه های بالایی که دارند و از طرفی وجود حلقه های واسط نمی توانند بهره مند شوند و در نهایت خریدار نهایی نیز از این موضوع منتفع نمی‌شود.

این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: بحث حدف قیمت مصرف کننده از برخی کالاها در کشور ما در قیاس با سایر کشورهای پیشرفته به دلایلی درست نیست و در ابتدا باید فضای اجرای این کار ایجاد شود.

وی در عین حال بیان کرد: ۹۵ درصد از واحدهای فروش در کشور ما سنتی است و فقط پنج درصد از شبکه توزیع را فروشگاه‌های زنجیره ای تشکیل می‌دهند؛ بنابراین شبکه فروش در کشور ما با دیگر کشورها متفاوت است.

مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه در کشور ما به ازای هر ۳۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته جایگاه فروشگاه‌های زنجیره ای بیشتر است، عنوان کرد: ممکن است کالاها در فروشگاه‌های زنجیره ای پایین تر از قیمت مصرف کننده عرضه شود، چون کالا مستقیما از کارخانه می‌آید و از تخفیفات کارخانه ها بهره مند می‌شود لذا طبیعی است با کم شدن حلقه های توزیعی از افزایش قیمت نیز جلوگیری می‌شود

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا