بانکبانک و بیمه

نرخ سود بانکی نباید دستوری باشد

 

یک کارشناس اقتصادی در حوزه پول و ارز گفت: نرخ سود را نباید با دستور بانک مرکزی به مرحله اجرا گذاشت چون تبعات منفی زیادی به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  احمد حاتمی یزد در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اگر بانک ها درآمدی داشته باشند و از محل درآمد خود به سپرده های مردم سود پرداخت کنند این عین عدالت است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: وضعیت اقتصاد کشور امروز به نحوی که بانک ها زیان ده هستند وحتی توان پرداخت سود ۱۵ درصد را هم ندارند.

این کارشناس اقتصادی در حوزه پول و ارز گفت: نرخ سود بانکی یکی از نرخ های پایه و بنیادی است.

وی در ادامه افزود: نرخ ارز، سود بانکی و انرژی تاثیر اساسی بر کل ساختار اقتصاد کشور دارد.

حاتمی یزد تصریح کرد: بطورکلی نرخ سود بانکی با تورم در هر زمان مقایسه شود اگر سود کمتر از تورم باشد پس انداز کردن پر هزینه و اگر نرخ سود سپرده بیش از نرخ تورم باشد سود به نسبت مثبتی برای پس اندازکنندگان حاصل و مردم تشویق به پس انداز می شوند.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: حال که نرخ تورم به ۴۰ درصد رسیده اگر سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش یابد نتیجه این خواهد بود که وام گرفتن به نفع مردم و پس انداز کردن نفعی ندارد بنابراین هرکسی هرچه پول دارد کالا خریداری و پس انداز نمی کند.

این کارشناس اقتصادی در حوزه پول و ارز اظهاداشت: مردم در این شرایط حتی اگر بتوانند به جهت خرید مسکن، ارز، خودرو و نظایر این وام از سیستم بانکی دریافت می کنند چون قیمت کالا های مزبور در شرایط تورمی امکان دارد ۵۰ درصد یا حتی بیشتر افزایش پیدا کند بنابراین صرفه جویی در اینکه خرید کنند.

وی در ادامه یادآورشد: متاسفانه خود این خرید کردن مردم بجای پس انداز آتش تورم را بیش از پیش در جامعه دامن می زند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا