امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ساماندهی زنجیره تولید با شیوه‌های الکترونیکی

در مراسم اختتامیه استارتاپ‌های کشاورزی؛

وزیر کشاورزی: ساماندهی زنجیره تولید تا مصرف با شیوه‌های الکترونیکی و کاهش هزینه امکانپذیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود حجتی­ که در مراسم اختتامیه استارتاپ های کشاورزی سخن می گفت افزود: امیدواریم با اجرای شیوه های نو در بخشهای مختلف کشاورزی، هم در بخش تولید و هم خدمات پس از تولید این زنجیره را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: فاصله ای که در زنجیره تولید تا مصرف وجود دارد نگرانی بسیار زیادی هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده ایجاد کرده است­ زیرا در بسیاری از مواقع در حق مصرف کننده اجحاف می شود و در بسیاری از موارد هم نگرانی زیادی برای تولید کننده بهمراه دارد.

حجتی گفت: عدم شفافیت در مسیر زنجیره تولید تا مصرف، دلالی نهفته در این زنجیره و ارزش افزوده که در این مسیر وجود دارد باعث می شود این نگرانی ها برای تولید کننده ها و مصرف کننده ها بوجود بیاید.

وی افزود: باید این فاصله زنجیره تولید تا مصرف با ایجاد شفافیت و اعمال شیوه های الکترونیکی اعمال شود تا بسیاری از هزینه ها در این راستا کاهش پیدا کند و ما اگر بتوانیم این مسیر را کوتاه کنیم بسیاری از هزینه های عمومی و در وقت صرفه جویی زیادی می شود.

وی با اشاره به توانمندی جوانان در زمینه استارتاپ ها گفت: ما باید این توانمندی ها را رشد بدهیم تا شرکت های دانش بنیان بتوانند پیشرفت کنند.

وی افزود: ما در شرایط سخت جنگ اقتصادی هستیم و امیدواریم بتوانیم با توجه به این استارتاپ ها بستر خوبی را برای رسیدن به جایگاه واقعی مان فراهم کنیم.

حجتی گفت: امیدواریم ما نسلی باشیم که بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم و دستاورد خوبی برای آیندگان به جا بگذاریم.

وی با بیان اینکه یکی از زمینه هایی که باید در آن سرمایه گذاری شود بحث آب است ادامه داد: در صورتیکه بتوانیم آبیاری را مدرن کنیم می توانیم ۳۰ درصد در این زمینه افزایش راندمان داشته باشیم.

وی افزود: باید بدانیم که گیاه به چه میزان آب نیاز دارد و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

استارت آپ ها اقتصاد را متحول کرده اند

معاون توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور­ گفت: علم و دانش تحول آفرین است و استارت آپ ها اقتصاد ما را متحول کرده اند و اگر به آنها اعتماد کنیم از اقتصاد سنتی به مدرن می رسیم.

علیرضا دلیری که در مراسم اختتامیه استارت آپ ها کشاورزی سخن می گفت افزود: باید به جوانان اعتماد کنیم چون آنها با ایده های نو اقتصادمان را از سنتی به مدرن می رسانند.

وی ادامه داد: یکی از بخش های ویژه ای که در زمینه استارت آپ ها باید به آن توجه شود بخش کشاورزی است که می توان از این طریق در آنها تحول ایجاد کرد.

دلیری­ با بیان اینکه یکی از معضلات کشاورزی سیستم توزیع است گفت: این معضل باید از طریق استارت آپ ها حل شود. بعنوان مثال در زمینه توزیع میوه چند استارت آپ راه افتاد و بسیاری از معضلات توزیع میوه را حل کرد.

معاون توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور­ با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم که صاحبان اندیشه بتوانند فعالیت کنند افزود: ​ما آمادگی داریم تا صندوق های سرمایه گذاری را برای آنها فراهم ­و همچنین شرایط معافیت مالیاتی و دریافت وام های بانکی را برای آنها مهیا کنیم.

دلیری­ گفت: باید در بازار سرمایه شرایط ویژه ای فراهم شود تا این افراد بتوانند از طریق بورس حمایت شوند و ما نیاز به تحول در بخش کشاورزی داریم و با اعتماد به ایده های نو می توانیم نتیجه گیری کنیم.

وی افزود: باید به جوان ها اعتماد کنیم چون آنها قدرت ریسک دارند.

دلیری اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان که در کشور فعالیت می­ کنند بعضاً سالیانه ۳۰ درصد رشد دارند و برخی از آنها نیز ماهیانه ۱۰ درصد رشد­داشته اند.

معاون رئیس جمهور افزود: حضور این جوانان ها و استارت آپ ها در بخش کشاورزی بسیار کم است و باید نقش آنها را پررنگ کنیم.

استفاده ­­از دستگاه‌های به روز کشاورزی با حضور نوآوران

مدیر عامل بانک کشاورزی: امروز به مدد برنامه‌های دولت و حضور نوآوران در عرصه کشاورزی، ­­از به روزترین دستگاه‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

روح الله خدارحمی در مراسم اختتامیه استارتاپ های کشاورزی، فین تک فارم بانک کشاورزی گفت: افزود: طی چند روز اخیر،­ فضایی برای ارائه کار جوان هایی که با ایده های جدید در مسیر کارآفرینی و هوشمند سازی دستگاههای کشاورزی گام بر می دارند ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: استفاده از دستگاه های مدرن به مدد این ایده های نو امکانپذیر شده است به عنوان مثال ماهی به روشهای جدید و مدرن در آبهای خلیج فارس پرورش پیدا می کند و عرضه اول آن در کشور انجام شده است.

خدارحمی گفت: گلخانه های مدرنی در کشور به فعالیت مشغولند و محصولاتی تولید می کنند که بعدا صادرات هم می شود.

وی با اشاره به اینکه خوشحالیم که کشاورزان ما در روشهای مدرن پیشتازند افزود: اگر به مزرعه های کشاورزی ما دقت کنید می بینید که امروزه بسیاری از کشاورزان از فناوری های نوین استفاده می کنند و بانک کشاورزی همیشه حامی این روشهای مدرن کشاورزی بوده و هست.

وی اضافه کرد: با فراهم آوردن فضا شرایطی ایجاد­ کردیم تا ایده های جدید در زمینه کشاورزی در کنار هم جمع شود و این ایده های نو با هم ملاقات داشته باشند.

خدارحمی گفت: با ایجاد بازارهای نوین و همکاری با این جوان های ایده پرداز می توانیم از هوشمندسازی مدیریت عرضه محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

منبع
خبرگزاری صداوسیما

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا