انرژی

بازسازی سیستم‌های برق عراق با توان بخش خصوصی ایرانی

وزیر نیرو در سفر اخیر خود به عراق وعده تامین تمام نیازهای برقی این کشور را داده و صراحتا اعلام کرده که صادرات برق به عراق تا زمان برطرف شدن نیاز مردم این کشور ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آبان‌ماه امسال بود که سخنگوی صنعت برق کشور گفت که در حال حاضر مطالبات ایران از عراق بابت صادرات برق، یک میلیارد دلار است که سازوکارهای دریافت این مطالبات در حال انجام بوده و وزارت نیرو به شرکت توانیر این مسوولیت را داده تا دریافت مطالبات را تسریع کند.

علاوه‌بر این، به‌تازگی نیز سیدمحمد صادق‌زاده – رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی – خبر داده که در حال حاضر سه شرکت داخلی که در استان مرکزی و استان‌های غربی ایران واقع شده است، پروانه و مجوز رسمی از صادرات برق را به دو شرکت عراقی و یک شرکت افغانستانی دریافت کرده‌اند.

همچنین بخوانید

اما رضا اردکانیان – وزیر نیرو – در سفر خود به عراق گفته است که چارچوب یک همکاری بلندمدت را در زمینه بازسازی صنعت برق عراق بنا نهادیم و براساس توافقی که به عمل آمده است، سعی خواهیم کرد تمامی دانش و تجربه موجود در شرکت‌ها و موسسات فعال جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه صنعت برق به‌عنوان یک بخش زیربنایی در جهت توسعه عراق به کار بگیریم.

وی درباره نقش شرکت‌های خصوصی برای اجرایی شدن همکاری‌های جدید میان دو کشور هم گفته است: در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد انرژی مورد نیاز ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و طبیعتا بخش خصوصی ما نقش بسیار مهمی در عملیاتی شدن توافق امروز خواهد داشت و توان بخش خصوصی در زمینه ساخت نیروگاه‌، بازسازی سیستم‌های برق عراق، کاهش تلفات در شبکه توزیع و سایر شیوه‌های مدیریت نوین به کار گرفته خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان‌ این‌که ایران در بخش آب و برق بنای همکاری جدی با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی عراق دارد، ادامه داد: طبیعتا در چارچوب همکاری‌های جدید دو کشور، صدها شرکت خصوصی ایران نیز در زمینه ساخت تجهیزات و همچنین تاسیسات نیروگاه‌ها و تجهیزات مربوط به توزیع آب آشامیدنی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی با همتایان عراقی خود همکاری داشته و در بازار آب و برق این کشور حضور فعالی خواهند داشت.

از اتفاقات اخیر می‌توان نتیجه گرفت که پتانسیل‌های بالای ایران در حوزه برق و صادرات این کالای با ارزش موجب شده تا وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌هایی را برای افزایش صادرات برق در نظر بگیرد البته چندی‌پیش نیز علی بختیار – معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو – اعلام کرد که با ساز و کارهای درنظر گرفته شده ازسوی وزارت نیرو، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ میزان صادرات برق به ۳۳ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان این‌که سه سناریو برای این موضوع تعریف شده که تا سال ۱۴۰۴، میزان صادرات برق به ۱۷ میلیارد دلار، ۲۲ میلیارد دلار و ۳۳ میلیارد دلار خواهد رسید، اظهار کرد: لازم است که برای تحقق این مساله دولت از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کند و اگر درجایی نیاز به مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی است، از آن‌ها بهره بگیریم.

در هر حال، رسیدن به اعداد درنظر گرفته شده در حوزه صادرات برق، بی‌شک گامی بزرگ در این صنعت خواهد بود اما به‌شرط آنکه پتانسیل دریافت مطالبات از کشورهای هدف نیز وجود داشته داشته باشد، چراکه یکی از راه‌های درآمد این صنعت، صادرات برق است که باید به جد مورد توجه واقع شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا