انرژیبورسبورس اوراقویدئو

ویدئو/ پتروشیمی شازند؛ رتبه نخست در تنوع و تولید

بر بلندای خودکفایی؛

مجتمع پتروشیمی شازند پس از انقلاب با تلاش مهندسان ایرانی ساخته شد و در تنوع و تولید محصول رتبه اول را دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ شازند به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پتروشیمی کشور است که در تنوع و تولید رتبه اول کشور را دارد.

هرسال رونق اقتصادی بیش از سال گذشته است. این مجتمع اولین واحد پتروشیمی ساخته شده پس از انقلاب اسلامی به دست متخصصان داخلی است که دارای ۱۷ کارخانه تولیدی یا واحدهای فرایندی است.

همچنین بخوانید

و حالا در پس دو دهه تلاش
محصولات میانی و نهایی تولیدی در این مجموعه تا پایان سال بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تن خواهد بود. سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صادرات شده و در ۹ ماه سال جاری هم بیش از ۲۸۰ میلیون دلار محصول به خارج از کشور صادر شده است.  
مواد اولیه نفتا است که از اقصی نقاط کشور وارد این مجتمع تولیدی می‌شود و ۲۴۸۰ تا ۲۶۰۰ تن به طور روزانه در این مجموعه مصرف می‌شود و در کارخانه‌های تولیدی این مجموعه به ۵۰ نوع محصول می‌شود.

تلاشی برای رونق تولید هزاران واحد شیمیایی و پلیمری زیردستی کشور
بیش از ۳۰۰۰ واحد تولیدی مواد اولیه خود را از این مجموعه دریافت می‌کنند از آن جمله می‌توان به محصولات بخش بهداشت بیمارستان ها،   نساجی، لوله‌های آبیاری و لاستیک‌ها اشاره کرد.

صنعتی که اتکا به توان داخل دارد
بیش از ۱۰۰۰ قلم از تجهیزات داخل مجموعه به کمک خود مجموعه و ماشین سازی، داخلی سازی می‌شود.

ایستادن بر بلندای خودکفایی
با افزایش ۲۰ درصدی تولید، صادرات هم ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و تا پایان سال به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

به گفته مدیرعامل این شرکت، تولید این شرکت امسال با بیش از ۲۰ درصد افزایش به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید.
نیمی از تولیدات در داخل مصرف می‌شود و نیمی به خارج صادر می‌شود.
مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: پارسال صادرات این شرکت به ۳۰۰ میلیون دلار رسید که این رقم تا پایان امسال به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
ولدخانی افزود: در این  شرکت ۱۲ کارخانه و واحد تولیدی وجود دارد که سه هزار نفر در آن مشغول کارند.
وی از اقدام جدید این شرکت خبر داد و گفت: در قرارداری با ماشین سازی اراک بیش از ۱۰۰۰ قطعه مورد نیاز مجتمع از این صنعت بومی تامین می‌شود چرا که خرید داخل یک دوم خرید خارج است.

تولیدات پتروشیمی شازند محصولات پلیمری و مواد شیمیایی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیر بنایی کشور است که در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و مرحله نخست آن در سال ۱۳۷۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا