انرژیعکس

تصاویری از لرستان؛ محرومِ بی‌آب

لرستان جزو پنج استان پر آب از نظر میزان بارش سالیانه در کشور است با این حال، مردم روستاهای بخش بشارت ذلقی شهرستان الیگودرز از لوله کشی آب بی بهره اند و به دلیل  کم آبی مدیریت نشدن آب های منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند. اغلب  هر روز با پای پیاده و یا با چهارپایان به نزدیک‌ترین چشمه آب  می‌روند و آب می‌آورند و یا برای خانه‌هایشان لوله‌هایی از نزدیک‌ترین چشمه‌های آب کشیده‌اند تا سختی رفت و آمد  و فاصله زیاد را کاهش دهند.

با این وجود در برخی نقاط چشمه‌ها آب خشک شده روستاییان مجبورند برای آوردن آب مسافت بیشتری را طی کنند. این مسئله زنگ خطریست برای یکی از پر آب ترین استان‌های کشور، یعنی لرستان تا مردم علاوه بر مشکلات دیگر با سختی تهیه آب دسته پنجه نرم کنند یا به فکر کوچ اجباری باشند.

برای مشاهده تصاویر در سایز بزرگ‌تر همچنین مشاهده توضیجات تصویر، روی آن کلیک کنید:

کودکان روزانه چندین بار مسیر خانه تا چشمه را برای آب طی می‌کنند.  لوله‌های آبی که بصورت غیر اصولی توسط خود مردم روستا کشیده شده‌اند پس از مدت کوتاهی مستهلک و غیر قابل استفاده می‌شوند.
روستاییان لباس‌های خود را در نزدیکی چشمه ها می‌شویند. چهار پایان اصلی ترین وسیله حمل و نقل آب محسوب می شوند.
لوله‌های پلاستیکی که مردم برای آب رسانی به منازل خود تهیه کرده‌اند اغلب بدلیل استفاده غیر اصولی آنها بسیار سریع مستهلک و غیر قابل استفاده می‌شوند.  برخی از روستاییان برای ذخیره آب از تانکر‌های آب در نزدیکی منازل خود استفاده می‌کنند.
در اغلب روستا‌ها زنان برای پرکردن ظروف آب خود در صف آب منتظر نوبت خود می‌مانند.  اغلب چشمه‌ها در دره‌هایی با مسیر صعب العبور قرار دارند.
در اغلب روستا‌ها زنان برای پرکردن ظروف آب خود در صف آب منتظر نوبت خود می‌مانند. مردم برای شست و شو مجبورند وسایل خود را تا چشمه‌ها حمل کنند.
کودکان روزانه چندین بار برای آوردن آب مسیر روستا تا چشمه را طی می‌کنند.  مردم برای رفع نیاز‌های آبی خود شخصا به کشیدن لوله از چشمه‌ها تا خانه اقدام می‌کنند.
برخی از زنان روزانه چندین بار ظروف آب خود را بر روی دوش خود از چشمه تا خانه حمل می‌کنند. لوله‌‌ آبی که یکی توسط یکی از مردم روستا برای مصارف خود کشیده‌اند بسیار سریع غیر قابل استفاده می‌شوند.
برخی از زنان روزانه چندین بار ظروف آب خود را بر روی دوش خود از چشمه تا خانه حمل می‌کنند. مردم آب آشامیدنی خود را درون مشک‌های آب نگهداری می‌کنند.
زنان و دختران بطور مداوم برای آوردن آب به محل چشمه میروند.  روستاییان لباس‌های خود را در نزدیکی چشمه ها می‌شویند.
آوردن آب یکی از کار های روزمره دختران و زنان روستا است.  لوله های آب اغلب بصورت غیر اصولی از میان کوه‌ها و در معرض خورشید است می‌گذرند که این امر باعث استهلاک سریع این لوله می‌شود.
اغلب آب‌های لوله‌کشی منطقه بصورت غیر استاندارد توسط خود اهالی کشیده شده‌اند.  در برخی از روستاها مردم زمان زیادی در کنار چشمه برای پر کردن ظروف آب خود منتظر می‌مانند.
لوله‌های آبی که مردم روستا از چشمه‌ها کشیده‌اند در برخی از مناطق خشک شده و دیگر آب ندارند.  برخی از زنان روزانه چندین بار ظروف آب خود را بر روی دوش خود از چشمه تا خانه حمل می‌کنند.
اغلب آب‌های لوله‌کشی منطقه بصورت غیر استاندارد توسط خود اهالی کشیده شده‌اند. لوله‌های آب اغلب بصورت غیر اصولی از میان کوه‌ها و در معرض خورشید هستند.
مسیر چشمه تا روستا از بین کوه‌ها و دره‌های صعب العبور می‌گذرد.  مسیر چشمه ها تا روستا در بین دره‌ها و کوه‌ها قرار دارد.
لوله‌های آبی که مردم برای مصارف خود بصورت غیر اصولی از چشمه‌های نزدیک کشیده‌اند.  بعضی از کودکان مسیر سخت و صعب العبور خانه تا چشمه را به تنهایی هر روز طی می‌کنند.
برخی از زنان به همرا کودکانشان اغلب چندین بار در روز برای آوردن آب به محلی که چشمه قرار دارد می‌روند.

 

منبع
ایسناعکس از سهیل فرجی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا