بورسبورس اوراق

بازار بدهی بزرگ تر می شود

یک کارشناس بازار سرمایه، اقبال فعالان بازار سرمایه به اوراق با درآمد ثابت را رو به افزایش دانست و گفت: آمارها حکایت از آن دارد که اکثر صندوق‌های بزرگ در حال افزایش سهم بوده و اقدام به تمدید فعالیت خود کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معصومه طهمورسی  اظهار داشت:  با وارد شدن بازار به روند نوسانی، گزارش‌هایی از ورود سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سهام، به سمت بازار اوراق با درآمد ثابت می‌رسد. افزایش تقاضا در این بازار، سبب شده که نرخ اوراق با درآمد ثابت از جذابیت نسبتا قابل قبولی برخوردار باشد.

وی افزود: با حجم فعلی نقدینگی در کشور و نیز شناخته‌تر شدن صندوق‌های بادرآمد ثابت برای مردم، آمارها نشان می‌دهد که اکثر صندوق‌های بزرگ، در حال افزایش سهم بوده و فعالیت های خود را تمدید کرده‌اند.

طهمورسی با اشاره به اینکه در آینده بسیار نزدیک شاهد بزرگ‌تر شدن بازار بدهی هستیم، عنوان کرد: این نشان دهنده حجم بزرگ نقدینگی در کشور است و به دلیل اینکه بانک‌ها قادر به جذب همه این نقدینگی نیستند، بخش بزرگی از آن در صندوق‌ها جمع آوری می‌شود.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، اعتماد مردم عادی به صندوق‌ها روز به روز بیشتر از قبل می‌شود؛ گواه مساله هم این است که در گذشته وقتی بازار سهام افت می‌کرد، شاید فقط نقدینگی‌های حاضر در بازار سرمایه به این صندوق‌ها وارد می‌شد، اما امروز صندوق‌ها، جدای از منابعی که از سبد سهام سرمایه‌گذاران به آنها منتقل می‌شوند، توانسته‌اند بخشی از نقدینگی‌های سطح جامعه را هم به خود جذب کنند.

طهمورسی در تشریح رشد بازار بدهی در مدت اخیر عنوان کرد: وقتی افزایش نرخ قیمت آنها رخ داده است، نشان می‌دهد که بازار بدهی تا چه میزان رشد کرده است.

وی در ادامه افزود: چهار ماه پیش اگر کسی اوراقی داشت، حتی اگر نرخ ۲۵ تا ۲۶ درصد هم به وی ارائه می‌شد، از آن خارج می‌شد، اما درحال حاضر شرایطی پدید آمده که اوراق با نرخ ۲۲ تا ۲۲.۵ درصد هم باقی نمی‌ماند. با اینکه در ماه‌های گذشته ۴ تا ۵ درصد نرخ بازدهی اوراق پایین آمده، اغلب صندوق‌ها اذعان دارند که در مدت اخیر تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده است.

طهمورسی خاطرنشان کرد: دولت هر روز اوراق مختلفی را به پیمانکاران می‌دهد و حالت طبیعی این است که باید با افزایش عرضه، نرخ‌ها کاهش یابد، اما در این مدت به حدی سقف صندوق‌ها و افزایش منابع نقدینگی در آنها بالا رفته و تقاضا برای اوراق زیاد شده که نه تنها قیمت اوراق کاهش نیافته، بلکه بسیار بالا رفته و سرمایه گذار حاضر است اوراق را با بازدهی کمتری نیز خریداری کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به حجم مناسب اوراق در بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه دولت در سال آینده تا حدودی  با محدویت درآمدها مواجه است، حجم انتشار اوراق را افزایش داده و برآورد می‌شود که این حجم در مقایسه با سال جاری، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و از سوی مجلس هم تایید شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی، لازم است  از جهت نظم ساختاری به کشورهایی که بازار بدهی بزرگتری دارند، نزدیک شویم. لذا حجم اوراقی هم که دولت در سال آینده منتشر می‌کند، بیشتر از حجم تعیین شده در بودجه امسال است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا