بورسبورس کالا

نقش آفرینی بورس كالا در تنظیم بازار

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: تقویت بورس کالا و افزایش حجم معاملات در حوزه تمامی کالاهای قابل پذیرش در این بورس می تواند به اقتصاد کشور در تنظیم بازار براساس عرضه و تقاضا و جلوگیری از هرگونه دخالت و سوءاستفاده در بازار مزبور کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  باقری در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: نقش و کارکرد اصلی بورس کالا ایجاد سازو کار شفاف مبتنی بر عرضه و تقاضا برای داد و ستد کالا ها و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهاست.

وی همچنین اظهارداشت: کارکرد بورس کالا در اقتصاد از چند منظر از قبیل ایجاد شفافیت اقتصادی، ایجاد و امکان تامین مالی از این بازارها بطورشفاف و همچنین ایجاد سازو کاری برای کنترل ریسک خریدار و فروشنده از طریق استفاده مکانیزم های بورس کالا قابل بررسی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: خوشبختانه بورس کالا تاکنون عملکرد مثبت و مناسبی داشته ولی برای اثر بخشی بیشتر باید دولتمردان به این بورس و بازار سرمایه اهمیت بیشتر قائل شوند.

وی افزود: اگر بورس کالا و مکانیزم های این بورس در کشور نبودخیلی از فرآیندهای کشف قیمتی و همینطور نظام عرضه، تقاضا و توزیع متاثر از تلاطم و التهاب شدید بازار طی چند ماهه اخیر دچار اختلال می شد.

باقری بیان داشت: خوشبختانه به دلیل وجود بورس کالا به خصوص در حوزه فلزات باعث شد کنترل و تنظیم بازار به نسبت موفقی در کشور ایجادشود.

وی ادامه داد: اگر دولت دید بهتری نسبت به موضوع داشت و بورس کالا را از طریق افزایش حجم عرضه ها تقویت و در عین حال اجاز می داد عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در این بورس باشد بدون شک مردم شاهد عملکرد بهتری در حوزه مدنظر بودند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا