انرژی

مروری بر مهمترین خبرهای اقتصادی امروز

در حالیکه شرکت‌های نفتی روسیه در فضای پسابرجام ادعاهایی مبنی بر مشارکت و مذاکره با طرف ایرانی داشته و از طالبان جدی نفت و گاز ایران خود را معرفی کرده‌اند، اما امروز که آمریکا در پشت پرده تعامل با ایران ایستاده، خبری از آن‌ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بعد از رونمایی از قراردادهای جدید نفتی توسط ایران، شرکت‌های روسی به مرور زمان پای میز مذاکره نشستند و در این راستا شرکت‌های لوک اویل، روس‌نفت، زاروبژنفت، تات‌نفت، گازپروم و گازپروم نفت با شرکت ملی نفت ایران، تفاهم‌نامه هم امضا کردند.

اما شرکت‌های نفتی روسیه که در فضای پسابرجام با بیشترین مشارکت و مذاکره با طرف ایرانی در صدر لیست خواستگاران نفت و گاز ایران ایستادند و هر روز دریچه جدیدی برای حضور در این بازار باز می‌کردند، امروز که آمریکا در پشت پرده تعامل با ایران ایستاده، خبری از آن‌ها نیست و ظاهرا بساط خود را از بازار نفت ایران جمع کرده‌اند.

همچنین بخوانید

پیشنهاد صدور کارت‌های حمایتی کارگران  

طبق اعلام دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران پیشنهاد صدور کارت‌های شناسایی کارگران برای دریافت بسته‌های حمایت غذایی ارائه شده است که با استفاده از این کارت‌ها کارگران می‌توانند از تمام فروشگاه‌ها و تعاونی‌های مصرف کارگری در سراسر کشور، سبدکالای خود را دریافت کنند.

بازنشستگان تامین اجتماعی نیز مبلغی جهت تامین بسته‌های غذایی به کارت‌های حقوقشان واریز شده تا امکان خرید داشته باشند، ولی درباره کارگران هنوز به سازوکار مشخصی اعلام نشده و معلوم نیست وجه بسته‌های حمایتی به حساب حقوق کارگران واریز می‌شود یا به حساب یارانه سرپرستان خانوار؟

دور باطل برای ترخیص قطعات در گمرک مانده

در پی اینکه موضوع عدم ترخیص قطعات از گمرک مطرح شد، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اعلام کرد که همچنان مشکلات ترخیص قطعات خودرو از گمرک حل نشده است. در برخی موارد گمرک همکاری‌ها را آغاز کرده اما همچنان ترخیص قطعات از گمرک به‌طور کامل انجام نشده است.

وی به صراحت اظهار می‌کند که این موضوع تبدیل به دور باطل شده است. برای کالای وارد شده  بایستی ارز توسط بانک مرکزی تخیص یابد. در بانک مرکزی هم که خبری از تخصیص ارز نیست بنابراین شماره ارز تخصیص یافته‌ای هم در کار  نیست که بتوان با ان کالا را از گمرک ترخیص کرد؛ لذا دور، دور باطل باقی می‌ماند.

مسکن یک سوم سال گذشته مشتری دارد

واسطه‌های ملکی از رسیدن حجم معاملات به حدود یک سوم زمان مشابه سال قبل خبر می‌دهند اما می‌گویند که انتظار دارند در ماه‌های پیش رو با ایجاد ثبات قیمت‌های مسکن، متقاضیان به تدریج اقدام به خرید کنند.

به گفته برخی کارشناسان  دفاتر مشاور املاک فروشندگان به طور دائم قیمت‌های پیشنهادی را بالا می‌برند. از طرف دیگر حجم زیادی از آپارتمان‌های کلیدنخورده که بین یک تا پنج سال از عمر آنها می‌گذرد در برخی مناطق تهران وجود دارد. با این حال قیمت‌ها نسبت به آبان ماه تکان خورد و بین یک تا چهار میلیون تومان در هر متر مربع بالا رفت اما خریدار چندانی وجود ندارد.

حجم آب دریاچه ارومیه افزایش یافت

طبق اعلام سرپرست دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه،  تراز آب دریاچه ارومیه در هفتم دی‌ماه، به ۱۲۷۰.۵۶ متر رسیده که نسبت به تراز سال گذشته، ۲۶ سانتی‌متر افزایش یافته است.

حجم آب دریاچه ارومیه با حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به سال گذشته به رقم یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین وسعت دریاچه ارومیه ۲۰۷۰ کیلومتر مربع شده که نسبت به سال گذشته در همین روز حدود ۳۱۰ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

بالاخره فهمیدند پیمان‌سپاری ارزی کارگشا نیست

مدیرکل صادرات بانک مرکزی اعلام کرد که پیمان‌سپاری مدنظر بانک مرکزی مانند گذشته عمل نمی‌کند و صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به واردات اختصاص دهند.

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار شد که براساس آنچه در دستورالعمل ارزی بانک مرکزی در آبان‌ماه سال جاری نهایی شده، پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان مانند گذشته عمل نمی‌کند و آنها امکان آن را دارند که با ارز حاصل از صادرات خود واردات انجام دهند و تنها این تبادل را در سامانه ارزی ثبت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا