ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آنتن غول‌پیکری که از راه دور زیردریایی‌ها را کنترل می‌کند

به نظر می‌رسد که چین پروژه محرمانه ساخت یک آنتن و رادار غول پیکر را که امکان کنترل از راه دور با زیردریایی‌های نظامی را نیز دارد، سرانجام به اتمام رسانده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، چین که در ۱۳ سال اخیر درگیر تکمیل و اجرای پروژه محرمانه ساخت یک آنتن و رادار غول پیکر بوده است، بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده به نظر می رسد که سرانجام این پروژه را به پایان رسانده است تا بدین ترتیب بتواند با زیردریایی‌های نظامی ارتباطات گسترده تر و پیشرفته تری را داشته باشد و از راه دور حرکت و فعالیت آنها را کنترل کند.

این آنتن و رادار قادر است امواج رادیویی با فرکانس بی نهایت پایین و کم (ای ال اف) را به زیردریایی‌هایی که در اعماق چند صد متری اقیانوس و دریا درحال حرکتند، ارسال کند و بر روی حرکت و فعالیت آنها نظارت کند.

گفته می‌شود چین ۱۳ سال بر روی تکمیل و انجام پروژه مذکور کار کرده و حالا با توسعه آن که مساحتی بالغ بر ۳۷ هزار کیلومتر مربع دارد، اوج و نهایت توانایی مهندسان و متخصصان این حوزه را به رخ جهان علی‌الخصوص بزرگترین رقیب سیاسی، تجاری و نظامی خود، یعنی ایالات متحده آمریکا کشانده است.

این پروژه که تحت عنوان WEM است، از دو خط منبع تغذیه با ولتاژ بالا تشکیل شده که از یک شبکه فولادی به اندازه حدودی ۶۰ در ۱۰۰ کیلومتر گذر می‌کند.

این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشتر به همه کشورهای جهان هشدار داده و اعلام کرده بود که فرکانس‌های بی‌نهایت پایین تحت تاثیر اثرگذاری بر اعصاب و تحریک سیستم‌های انتقال سیناپسی سرطانزا و مشکل ساز هستند و هیچ کشوری نباید تجهیزات و دستگاههایی تولید و استفاده کند که با چنین فرکانس های کار می کند.

بر اساس گزارش South China Morning Post ، با اینکه هنوز هیچ یک از مقامات چینی به صورت رسمی از چنین پروژه ای سخن نگفته و مکان دقیق نصب و راه اندازی آن را تعیین و اعلام نکرده اند، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این پروژه در منطقه هواجونگ در نواحی مرکزی چین واقع شده است.

کارشناسان نظامی در این خصوص خاطرنشان کرده اند این آنتن و رادارهای غول پیکر در صورت بروز جنگ کاربردهای عظیمی خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا